Vanhemman keinot tukea leikki-ikäisen lapsensa tunnetaitoja : animaation käsikirjoitus
Into, Milja; Koskinen, Sonja (2024)
Into, Milja
Koskinen, Sonja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917456
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään vanhempien keinoja tukea leikki-ikäisen lapsensa tunnetaitoja. Opinnäytetyö käsittää konkreettisia työvälineitä sekä tietoa tunnetaitojen kehityksen tukemisesta leikki-ikäisten lasten vanhemmille sekä sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilöille, jotka työskentelevät leikki-ikäisten lasten perheiden parissa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja sen lopullinen tuotos on animaation käsikirjoitus. Opinnäytetyön teoreettisen taustan aineisto kerättiin käyttämällä Tampereen yliopiston kirjaston Andor- tietokantaa sekä Cinahl EBSCO- ja Finna- tietokantoja. Tiedonhaun lopputuloksena koottiin teoreettisen viitekehyksen aineisto. Aineiston lähteet koostuvat sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille ja opiskelijoille suunnatusta oppimateriaalista, tieteellisestä tutkimustiedosta ja sosiaali- ja terveysalan tai kansallisista internet-sivustoista. Viitekehyksen keskeisimmät käsitteet koostuvat leikki-ikäisen lapsen tunnetaitojen oppimiseen oleellisimmin vaikuttavista tekijöistä. Kyseisiin tekijöihin lukeutuvat muun muassa lapsen sosiaalisen, kognitiivisen ja emotionaalisen kehityksen taso, itsesäätelyn taidot, temperamentti sekä lapsen ja vanhemman vuorovaikutuksen laatu.
Opinnäytetyön animaation käsikirjoitus kuvaa konkreettisia keinoja tukea leikki-ikäisten lasten tunnetaitojen opettelua. Tunnetaitojen oppiminen on osa lapsen sosiaalista, kognitiivista ja tunnetason kehitystä. Tunnetaitokasvatus on lasten tunnetaitojen kehityksen tukemista. Lapsi tarvitsee vanhemman apua ja ohjausta tunnetaitojen opettelussa. Tunnetaitokasvatus on ensisijaisesti vanhempien vastuulla, mutta varhaiskasvatus ja koululaitos opettavat osaltaan lapsille tunnetaitoja. Leikki-ikäisten lasten vanhempien tukeminen tunnetaitokasvatuksessa on osa sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilöiden ammattitaitoa.
Jatkokehitysehdotuksiksi esitetään tutkintorajat ylittävän yhteistyön lisäämisen Tampereen korkeakouluyhteisön sisällä opinnäytteiden teon yhteydessä sekä vanhempien tunnetaitokehityksen ja voimavarojen näkökulman painottamisen lapsen tunnetaitoja koskevissa opinnäytetyön tuotoksina muodostetuissa animaatiokäsikirjoituksissa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja sen lopullinen tuotos on animaation käsikirjoitus. Opinnäytetyön teoreettisen taustan aineisto kerättiin käyttämällä Tampereen yliopiston kirjaston Andor- tietokantaa sekä Cinahl EBSCO- ja Finna- tietokantoja. Tiedonhaun lopputuloksena koottiin teoreettisen viitekehyksen aineisto. Aineiston lähteet koostuvat sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille ja opiskelijoille suunnatusta oppimateriaalista, tieteellisestä tutkimustiedosta ja sosiaali- ja terveysalan tai kansallisista internet-sivustoista. Viitekehyksen keskeisimmät käsitteet koostuvat leikki-ikäisen lapsen tunnetaitojen oppimiseen oleellisimmin vaikuttavista tekijöistä. Kyseisiin tekijöihin lukeutuvat muun muassa lapsen sosiaalisen, kognitiivisen ja emotionaalisen kehityksen taso, itsesäätelyn taidot, temperamentti sekä lapsen ja vanhemman vuorovaikutuksen laatu.
Opinnäytetyön animaation käsikirjoitus kuvaa konkreettisia keinoja tukea leikki-ikäisten lasten tunnetaitojen opettelua. Tunnetaitojen oppiminen on osa lapsen sosiaalista, kognitiivista ja tunnetason kehitystä. Tunnetaitokasvatus on lasten tunnetaitojen kehityksen tukemista. Lapsi tarvitsee vanhemman apua ja ohjausta tunnetaitojen opettelussa. Tunnetaitokasvatus on ensisijaisesti vanhempien vastuulla, mutta varhaiskasvatus ja koululaitos opettavat osaltaan lapsille tunnetaitoja. Leikki-ikäisten lasten vanhempien tukeminen tunnetaitokasvatuksessa on osa sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilöiden ammattitaitoa.
Jatkokehitysehdotuksiksi esitetään tutkintorajat ylittävän yhteistyön lisäämisen Tampereen korkeakouluyhteisön sisällä opinnäytteiden teon yhteydessä sekä vanhempien tunnetaitokehityksen ja voimavarojen näkökulman painottamisen lapsen tunnetaitoja koskevissa opinnäytetyön tuotoksina muodostetuissa animaatiokäsikirjoituksissa.