Työn merkityksellisyyden johtaminen osana motivointia ja palkitsemista
Pyykkinen, Tanja (2024)
Pyykkinen, Tanja
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917503
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä motivoinnin ja palkitsemisen keinoja työntekijät pitävät merkityksellisinä sekä kuinka esihenkilöt pystyvät hyödyntämään niitä työntekijöiden ja koko työyksikön motivoinnissa ja palkitsemisessa. Työn tavoitteena oli tuottaa esihenkilötyössä ja sen kehittämisessä hyödynnettävää tietoa työntekijöiden yksilöllisestä motivoinnista ja palkitsemisesta sekä kehittää johtamistyön työkaluksi ´Työntekijöiden motivoinnin ja palkitsemisen kartoituslomake` osaksi kehityskeskustelun runkoa.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmällisenä tutkimuksellisena kehittämistyönä Keski-Suomen hyvinvointialueen Sairaala Novan päivystyksen hoitohenkilöstölle ja heidän lähiesihenkilöilleen. Opinnäytetyön tutkimuksellinen aineisto kerättiin henkilöstökyselyllä, työpajatyöskentelyllä ja esihenkilöiden arviointihaastattelulla. Osallistava kehittämistoiminta toteutettiin työyhteisössä järjestettyinä yhteisinä kehittämisistuntoina, työpajatyöskentelynä sekä esihenkilöiden vertaiskehittämisenä.
Henkilöstökyselyn tuloksissa merkityksellisimpiä motivoinnin ja palkitsemisen keinoja olivat rahallinen palkitseminen sekä vaikutusmahdollisuudet ja urakehitys. Keinojen merkityksellisyydellä oli kuitenkin yksilöllisiä eroja. Työpajojen tuloksissa työyksikön tärkeimmiksi kehityskohteiksi nousivat kehityskeskustelut sekä esihenkilöiden läsnäolo, tiedottaminen ja vuorovaikutus. Esihenkilöiden arviointihaastatteluiden tuloksissa todettiin, että lähiesihenkilöt pystyivät huomioimaan työntekijöitä yksilöllisesti etenkin motivoinnin ja palkitsemisen aineettomien keinojen osalta. Suurimpina esteinä oli esihenkilöiden ajanpuute ja henkilökohtaiset ominaisuudet sekä varsinkin aineellisen palkitsemisen osalta esihenkilöiden toimivallan rajallisuus organisaatiossa.
Johtopäätöksenä kehittämistyössä todettiin, että yksilöllisten motivoinnin ja palkitsemisen keinojen hyödyntäminen johtamistyössä voisi vahvistaa työntekijöiden työn merkityksellisyyden kokemusta. Toimiakseen se vaatii motivoinnin ja palkitsemisjärjestelmän toimintamallien- ja -käytänteiden sekä henkilöstöstrategian kehittämistä sekä työyksikössä että koko organisaatiossa ja sen esihenkilötyössä. Avainasemassa on yksilöllisyys, itsensä johtaminen, työn tuunaaminen, vuorovaikutus, kehityskeskustelut sekä johtamistyyli- ja osaaminen.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmällisenä tutkimuksellisena kehittämistyönä Keski-Suomen hyvinvointialueen Sairaala Novan päivystyksen hoitohenkilöstölle ja heidän lähiesihenkilöilleen. Opinnäytetyön tutkimuksellinen aineisto kerättiin henkilöstökyselyllä, työpajatyöskentelyllä ja esihenkilöiden arviointihaastattelulla. Osallistava kehittämistoiminta toteutettiin työyhteisössä järjestettyinä yhteisinä kehittämisistuntoina, työpajatyöskentelynä sekä esihenkilöiden vertaiskehittämisenä.
Henkilöstökyselyn tuloksissa merkityksellisimpiä motivoinnin ja palkitsemisen keinoja olivat rahallinen palkitseminen sekä vaikutusmahdollisuudet ja urakehitys. Keinojen merkityksellisyydellä oli kuitenkin yksilöllisiä eroja. Työpajojen tuloksissa työyksikön tärkeimmiksi kehityskohteiksi nousivat kehityskeskustelut sekä esihenkilöiden läsnäolo, tiedottaminen ja vuorovaikutus. Esihenkilöiden arviointihaastatteluiden tuloksissa todettiin, että lähiesihenkilöt pystyivät huomioimaan työntekijöitä yksilöllisesti etenkin motivoinnin ja palkitsemisen aineettomien keinojen osalta. Suurimpina esteinä oli esihenkilöiden ajanpuute ja henkilökohtaiset ominaisuudet sekä varsinkin aineellisen palkitsemisen osalta esihenkilöiden toimivallan rajallisuus organisaatiossa.
Johtopäätöksenä kehittämistyössä todettiin, että yksilöllisten motivoinnin ja palkitsemisen keinojen hyödyntäminen johtamistyössä voisi vahvistaa työntekijöiden työn merkityksellisyyden kokemusta. Toimiakseen se vaatii motivoinnin ja palkitsemisjärjestelmän toimintamallien- ja -käytänteiden sekä henkilöstöstrategian kehittämistä sekä työyksikössä että koko organisaatiossa ja sen esihenkilötyössä. Avainasemassa on yksilöllisyys, itsensä johtaminen, työn tuunaaminen, vuorovaikutus, kehityskeskustelut sekä johtamistyyli- ja osaaminen.