Tiedolla johtamisen nykytila ja tulevaisuuden tarpeet Kelan yhteisissä palveluissa
Linden, Senni (2024)
Linden, Senni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917523
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona keväällä 2024 Kelan yhteisille palveluille. Tavoitteena tutkimuksessa oli saada tietoon osaamistarpeita Kelan yhteisissä palveluissa tiedolla johtamisessa. Aihe rajattiin koskemaan osaamistarpeita koskien tiedolla johtamisen nykytilaa, data- ja työkaluosaamista, tuottavuutta ja motivaatiota. Tutkimuksen tekemisen avulla päästiin syventämään osaamista tiedolla johtamisesta.
Tiedolla johtaminen on tullut Suomeen 1990-luvulla. Vaikka kyse on tuoreesta tulokkaasta, on sitä tutkittu paljon ja sen käyttö on merkityksellisempää, kuin koskaan ennen. Tietoa tulee koko ajan lisää ja tärkeää on tunnistaa ja tietää millainen tieto on luotettavaa, laadukasta ja ajankohtaista, jotta päätöksiä voidaan tehdä tietoon perustuen. Julkisella sektorilla tiedolla johtaminen on ajankohtaista epävakaan ajan takia.
Osaaminen työelämässä on ollut jo jonkin aikaa murroksessa. Tämä näkyy erityisesti erilaisten osaamistarpeiden kautta työelämässä. Esimerkiksi tekoälyn luomat uudet mahdollisuudet ja haasteet luovat kokonaan uuden osaamisen alan työelämään. Työntekijän tulee olla motivoitunut kehittämään omaa osaamistaan niin, että pysyy työpaikalleen arvokkaana ja tuottavana yksilönä.
Tietoperustana tutkimuksessa oli tiedolla johtaminen, tuottavuus sekä osaaminen ja mistä se koostui. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla Kelan yhteisten palveluiden yksiköiden päälliköt ja liiketoimintovastaavat. Menetelmänä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja soveltaen myös osia määrällisestä tutkimusmenetelmästä. Haastattelumenetelmänä oli teemahaastattelu. Vastaajat toivat ilmi haastatteluissa tiedolla johtamisen ajankohtaisuuden Kelan yhteisissä palveluissa. Yhteisissä palveluissa toteutettiin organisaatiomuutos kesällä 2023, jonka kautta työtehtävät ovat muokkaantuneet.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että osaamistarpeita Kelan yhteisistä palveluista löytyy työkalujen käytön, tiedon hyödynnettävyyden, tiedon löydettävyyden sekä tiedosta kommunikoinnin saralta. Vastaajat ovat tuoneet esille myös motivaation työssä ja tiedolla johtamisessa kehittymiselle. Johtopäätöksinä tutkimuksessa on ehdotettu lisäkoulutuksen tarvetta työkalujen käyttöön sekä yhteisiä ohjeita tiedon varastointiin. Myös tiedon jakaminen on tuotu esille keskeisenä kehityskohteena.
Tiedolla johtaminen on tullut Suomeen 1990-luvulla. Vaikka kyse on tuoreesta tulokkaasta, on sitä tutkittu paljon ja sen käyttö on merkityksellisempää, kuin koskaan ennen. Tietoa tulee koko ajan lisää ja tärkeää on tunnistaa ja tietää millainen tieto on luotettavaa, laadukasta ja ajankohtaista, jotta päätöksiä voidaan tehdä tietoon perustuen. Julkisella sektorilla tiedolla johtaminen on ajankohtaista epävakaan ajan takia.
Osaaminen työelämässä on ollut jo jonkin aikaa murroksessa. Tämä näkyy erityisesti erilaisten osaamistarpeiden kautta työelämässä. Esimerkiksi tekoälyn luomat uudet mahdollisuudet ja haasteet luovat kokonaan uuden osaamisen alan työelämään. Työntekijän tulee olla motivoitunut kehittämään omaa osaamistaan niin, että pysyy työpaikalleen arvokkaana ja tuottavana yksilönä.
Tietoperustana tutkimuksessa oli tiedolla johtaminen, tuottavuus sekä osaaminen ja mistä se koostui. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla Kelan yhteisten palveluiden yksiköiden päälliköt ja liiketoimintovastaavat. Menetelmänä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja soveltaen myös osia määrällisestä tutkimusmenetelmästä. Haastattelumenetelmänä oli teemahaastattelu. Vastaajat toivat ilmi haastatteluissa tiedolla johtamisen ajankohtaisuuden Kelan yhteisissä palveluissa. Yhteisissä palveluissa toteutettiin organisaatiomuutos kesällä 2023, jonka kautta työtehtävät ovat muokkaantuneet.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että osaamistarpeita Kelan yhteisistä palveluista löytyy työkalujen käytön, tiedon hyödynnettävyyden, tiedon löydettävyyden sekä tiedosta kommunikoinnin saralta. Vastaajat ovat tuoneet esille myös motivaation työssä ja tiedolla johtamisessa kehittymiselle. Johtopäätöksinä tutkimuksessa on ehdotettu lisäkoulutuksen tarvetta työkalujen käyttöön sekä yhteisiä ohjeita tiedon varastointiin. Myös tiedon jakaminen on tuotu esille keskeisenä kehityskohteena.