Hilton Kalastajatorpan tilausravintolan esihenkilöiden kokemuksia milleniaalien työnohjauksesta
Nieminen, Tuula (2024)
Nieminen, Tuula
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917533
Tiivistelmä
Ravintola-alalla on pitkään vaivannut osaajapula, jota Covid-19-pandemian aikana tapahtunut työntekijäkato on syventänyt. Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ry:n mukaan alalta on siirtynyt jopa 10 000 työntekijää muille toimialoille. Nuorten tulevaisuus raportin, TAT, mukaan nuoria kiinnostaa ravintola- ja matkailuala, mutta alan koulutus ei
tuo riittävästi ammattitaitoisia työntekijöitä yritysten tarpeisiin. Viime vuosina palvelualalla on keskusteltu milleniaalisukupolven siirtymisestä työelämään. Opinnäytetyössä tutkittiin tilausravintolassa toimivien esihenkilöiden kokemuksia, joita heillä on ollut työssään opastaessaan milleniaaleja ja vuokratyöntekijöitä työvuoroissa.
Ammattitaitoisen henkilökunnan saanti Hilton Kalastajatorpan tilausravintolan työvuoroihin on muodostunut aiempaa
haasteellisemmaksi. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, mitkä tekijät esihenkilöt kokivat haasteiksi ohjatessaan ja opastaessaan milleniaaleja työvuoroissa. Hilton Kalastajatorpan henkilöstörakenteessa tilausravintolan osalta on tapahtunut vuosien aikana muutos vakituisten työntekijöiden jäätyä ja jäädessä eläkkeelle. Heidän työpanoksensa täytetään
henkilöstövuokrausyritysten kautta saatavilla vuokratyöntekijöillä. Vuokratyöntekijät ovat yleensä iältään ja kokemusvuosiltaan nuoria. Kuinka heidän opastamisensa tilausravintolan muodolliseen ja vahvasti esihenkilöjohtoiseen palvelumalliin tehdään niin, että työyhteisössä kaikki olisivat tyytyväisiä.
Tutkimus suoritettiin keväällä 2023. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastattelemalla Hilton Kalastajatorpan tilausravintolan neljää esihenkilöä. Haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina. Saadut vastaukset analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Vastauksissa esihenkilötyön haasteina nousivat esiin kolme pääteemaa: vuokratyöntekijän ammattitaito, tilausravintolan toimintamallin vähäinen tuntemus ja yhteistyö henkilöstövuokrausyritysten kanssa. Nämä kaikki haasteet saattoivat tulla esiin saman työvuoron aikana. Työvuoroon tulevalla vuokratyöntekijällä oletettiin olevan vähintään perusammattitaito hänen tullessa työvuoroon. Tämä ei aina toteutunut joko siksi, että työntekijällä tai
henkilöstövuokrausyrityksellä oli väärä käsitys tilaisuuden laadusta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tilausravintolan toimintamallin tunnetuksi tekeminen alan oppilaitoksissa ja
henkilöstövuokrausyrityksissä helpottaa kaikkia toimijoita. Tiiviimpi yhteistyö henkilöstövuokrausyritysten kanssa auttaa löytämään oikeat työntekijät työvuoroihin niin, että myös vuokratyöntekijälle saadaan miellyttävä työntekijäkokemus työvuoroista. Lähijohtamisessa ikäjohtamisella ja työurajohtamisella huomioidaan milleniaalien ja vuokratyöntekijöiden erilaisia arvoja, taitotasoa ja ikään liittyviä tekijöitä.
Avainsanat(asiasanat): tilausravintola, banketti, tiimityö, milleniaali, vuokratyöntekijä, henkilöstövuokraus, lähijohtaminen, ikäjohtaminen, työurajohtaminen
tuo riittävästi ammattitaitoisia työntekijöitä yritysten tarpeisiin. Viime vuosina palvelualalla on keskusteltu milleniaalisukupolven siirtymisestä työelämään. Opinnäytetyössä tutkittiin tilausravintolassa toimivien esihenkilöiden kokemuksia, joita heillä on ollut työssään opastaessaan milleniaaleja ja vuokratyöntekijöitä työvuoroissa.
Ammattitaitoisen henkilökunnan saanti Hilton Kalastajatorpan tilausravintolan työvuoroihin on muodostunut aiempaa
haasteellisemmaksi. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, mitkä tekijät esihenkilöt kokivat haasteiksi ohjatessaan ja opastaessaan milleniaaleja työvuoroissa. Hilton Kalastajatorpan henkilöstörakenteessa tilausravintolan osalta on tapahtunut vuosien aikana muutos vakituisten työntekijöiden jäätyä ja jäädessä eläkkeelle. Heidän työpanoksensa täytetään
henkilöstövuokrausyritysten kautta saatavilla vuokratyöntekijöillä. Vuokratyöntekijät ovat yleensä iältään ja kokemusvuosiltaan nuoria. Kuinka heidän opastamisensa tilausravintolan muodolliseen ja vahvasti esihenkilöjohtoiseen palvelumalliin tehdään niin, että työyhteisössä kaikki olisivat tyytyväisiä.
Tutkimus suoritettiin keväällä 2023. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastattelemalla Hilton Kalastajatorpan tilausravintolan neljää esihenkilöä. Haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina. Saadut vastaukset analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Vastauksissa esihenkilötyön haasteina nousivat esiin kolme pääteemaa: vuokratyöntekijän ammattitaito, tilausravintolan toimintamallin vähäinen tuntemus ja yhteistyö henkilöstövuokrausyritysten kanssa. Nämä kaikki haasteet saattoivat tulla esiin saman työvuoron aikana. Työvuoroon tulevalla vuokratyöntekijällä oletettiin olevan vähintään perusammattitaito hänen tullessa työvuoroon. Tämä ei aina toteutunut joko siksi, että työntekijällä tai
henkilöstövuokrausyrityksellä oli väärä käsitys tilaisuuden laadusta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tilausravintolan toimintamallin tunnetuksi tekeminen alan oppilaitoksissa ja
henkilöstövuokrausyrityksissä helpottaa kaikkia toimijoita. Tiiviimpi yhteistyö henkilöstövuokrausyritysten kanssa auttaa löytämään oikeat työntekijät työvuoroihin niin, että myös vuokratyöntekijälle saadaan miellyttävä työntekijäkokemus työvuoroista. Lähijohtamisessa ikäjohtamisella ja työurajohtamisella huomioidaan milleniaalien ja vuokratyöntekijöiden erilaisia arvoja, taitotasoa ja ikään liittyviä tekijöitä.
Avainsanat(asiasanat): tilausravintola, banketti, tiimityö, milleniaali, vuokratyöntekijä, henkilöstövuokraus, lähijohtaminen, ikäjohtaminen, työurajohtaminen