Markkinointialasta kiinnostuneiden kuluttajien motivaatio telemarkkinointikiellon harkitsemisen taustalla
Saarni, Erja (2024)
Saarni, Erja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917560
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää markkinointialasta kiinnostuneiden motivaatiota telemarkkinointikiellon harkitsemisen taustalla. Aihe on tärkeä, sillä monet yritykset hankkivat yhä asiakkaitaan telemarkkinoinnin avulla.
Opinnäytetyön teoria muodostui telemarkkinoinnista, telemarkkinointikiellosta ja laista näiden käsitteiden taustalla. Tärkeiksi käsitteiksi osoittautui myös outbound-markkinointi ja kylmä- ja lämminsoittaminen. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus ja kyselylomake jaettiin Facebookissa MarkkinointiKollektiivi-nimiselle ryhmälle. Vastauksia kerääntyi yhteensä 73.
Tavoitteina työssä oli selvittää, harkitsevatko monet markkinointialasta kiinnostuneet kuluttajat telemarkkinointikieltoa ja mitkä ovat syitä harkitsemisen taustalla. Tutkimuksessa saatiin selville, että 93 prosenttia vastaajista harkitsi telemarkkinointikieltoa, ja osa tästä ryhmästä oli jo ottanut telemarkkinointikiellon käyttöönsä. Syinä telemarkkinointikiellon harkitsemisen taustalla olivat yleisimmin, etteivät kyselyyn osallistuneet kuluttajat halunneet ostaa mitään tai vastata tuntemattomaan numeroon.
Tutkimuksen lopussa annettiin telemarkkinointia työkalunaan käyttäville organisaatioille sopiva toimintasuositus. Myös jatkotutkimusmahdollisuuksia pohdittiin.
Opinnäytetyön teoria muodostui telemarkkinoinnista, telemarkkinointikiellosta ja laista näiden käsitteiden taustalla. Tärkeiksi käsitteiksi osoittautui myös outbound-markkinointi ja kylmä- ja lämminsoittaminen. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus ja kyselylomake jaettiin Facebookissa MarkkinointiKollektiivi-nimiselle ryhmälle. Vastauksia kerääntyi yhteensä 73.
Tavoitteina työssä oli selvittää, harkitsevatko monet markkinointialasta kiinnostuneet kuluttajat telemarkkinointikieltoa ja mitkä ovat syitä harkitsemisen taustalla. Tutkimuksessa saatiin selville, että 93 prosenttia vastaajista harkitsi telemarkkinointikieltoa, ja osa tästä ryhmästä oli jo ottanut telemarkkinointikiellon käyttöönsä. Syinä telemarkkinointikiellon harkitsemisen taustalla olivat yleisimmin, etteivät kyselyyn osallistuneet kuluttajat halunneet ostaa mitään tai vastata tuntemattomaan numeroon.
Tutkimuksen lopussa annettiin telemarkkinointia työkalunaan käyttäville organisaatioille sopiva toimintasuositus. Myös jatkotutkimusmahdollisuuksia pohdittiin.