Pioneerityöstä vakituiseksi osaksi työyhteisöä : miksi palkata mediatuottaja musiikkioppilaitokseen?
Lind, Matti (2024)
Lind, Matti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917565
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli musiikkioppilaitoksen mediatuottajan työtehtäviä ja työkaluja. Aihetta ei ole aikaisemmin tutkittu Suomessa. Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää mediatuottajalle toimenkuvaus ja työtehtävät musiikkioppilaitosorganisaatioon. Opinnäytetyössä tutkittiin suomalaisten musiikkioppilaitosten sosiaalisten medioiden kanavia ja niiden seuraaja-, tykkäys- ja tilaajamäärien kehitystä. Lisäksi kartoitettiin, minkälaisia mediaan liittyviä työtehtäviä musiikkioppilaitoksissa on entuudestaan. Kehittämistyössä käytettiin hyödyksi Itä-Helsingin musiikkiopiston mediatuottajan työn pioneerikokeilusta saatua tietoa.
Kehittämistyössä esiteltiin mediatuottajan työtehtäviä audiovisuaalisen mediatuotannon tuotantopolkua hyödyntäen. Tuotantopolku sisältää esituotannon, varsinaisen tuotannon ja jälkituotannon eri vaiheet ja niiden sisältämät tehtävät. Sen lisäksi työssä käsiteltiin mediatuotantojen markkinointia, pedagogista näkökulmaa, mediatuottajan roolia musiikkioppilaitoksen hallinnossa sekä mediatuottajan palkkausta. Kehittämistyössä esiteltiin myös erilaisia mediatuottajalle hyödyllisiä työkaluja. Opinnäytetyö käsitteli lisäksi mediatuotannon yhdenvertaisuutta, saavutettavuutta, tekijänoikeuksia ja muita asioita, joita täytyy ottaa huomioon alaikäisten kanssa työskennellessä.
Musiikkioppilaitosten mediatuotannoilla on mahdollisuus näyttää maailmalle, minkälaista tärkeää työtä taiteen perusopetuksen piirissä tehdään. Oppilaitokset tuottavat monipuolisia esityksiä jatkuvasti ja tarvitsevat näkyvyyttä aivan uudella tasolla. Ne kilpailevat alati muiden harrastusten ja älylaitteiden keräämästä huomiosta ja oppilaiden ajankäytöstä. Mediatuottajan tekemät mediatuotannot kasvattavat kansallista ja kansainvälistä tietoisuutta sekä tunnettuutta musiikkioppilaitoksista ja niiden toiminnasta. Kehittämistyö tarjoaa helposti sovellettavan mallin mediatuottajan työtehtävistä erilaisiin musiikkioppilaitoksiin. Kehittämistyö selkeyttää mediatuottajan työtehtäviä ja toimenkuvaa myös organisaation muulle henkilöstölle.
Kehittämistyössä esiteltiin mediatuottajan työtehtäviä audiovisuaalisen mediatuotannon tuotantopolkua hyödyntäen. Tuotantopolku sisältää esituotannon, varsinaisen tuotannon ja jälkituotannon eri vaiheet ja niiden sisältämät tehtävät. Sen lisäksi työssä käsiteltiin mediatuotantojen markkinointia, pedagogista näkökulmaa, mediatuottajan roolia musiikkioppilaitoksen hallinnossa sekä mediatuottajan palkkausta. Kehittämistyössä esiteltiin myös erilaisia mediatuottajalle hyödyllisiä työkaluja. Opinnäytetyö käsitteli lisäksi mediatuotannon yhdenvertaisuutta, saavutettavuutta, tekijänoikeuksia ja muita asioita, joita täytyy ottaa huomioon alaikäisten kanssa työskennellessä.
Musiikkioppilaitosten mediatuotannoilla on mahdollisuus näyttää maailmalle, minkälaista tärkeää työtä taiteen perusopetuksen piirissä tehdään. Oppilaitokset tuottavat monipuolisia esityksiä jatkuvasti ja tarvitsevat näkyvyyttä aivan uudella tasolla. Ne kilpailevat alati muiden harrastusten ja älylaitteiden keräämästä huomiosta ja oppilaiden ajankäytöstä. Mediatuottajan tekemät mediatuotannot kasvattavat kansallista ja kansainvälistä tietoisuutta sekä tunnettuutta musiikkioppilaitoksista ja niiden toiminnasta. Kehittämistyö tarjoaa helposti sovellettavan mallin mediatuottajan työtehtävistä erilaisiin musiikkioppilaitoksiin. Kehittämistyö selkeyttää mediatuottajan työtehtäviä ja toimenkuvaa myös organisaation muulle henkilöstölle.
