Sosiaalisen median markkinointisuunnitelman kehittäminen ja toteutus - Pauli’s Pizza & Grill sekä Bar HKI
Kauranen, Aino (2024)
Kauranen, Aino
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917610
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on tärkeä osa yritysten markkinointia ja olisi hyvä, kun sitä tehtäisiin suunnitelmallisesti. Sosiaalisen median avulla yrityksen ja asiakkaan välille pystytään muodostamaan täysin erilainen side, kuin perinteisen mainonnan avulla. Se antaa mahdollisuuden vuorovaikutukseen yrityksen ja asiakkaan välillä. Yrityksellä on mahdollisuus myös tuoda itseään esille ai-dolla tavalla, jossa asiakas pääsee tutustumaan syvemmin yrityksen arkeen, sen henkilökuntaan ja tarinoihin.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Sokotel Oy:n kanssa. Kohdeyrityksenä toimi Pauli’s Pizza & Grill sekä Bar Hki. Nämä ravintolat sijaitsevat Helsingissä Solo Sokos Hotel Helsingin yhteydessä. Idea opinnäytetyölle tuli Sokotel Oy:n markkinoinnilta, sillä heillä oli tarve kehittää ravintoloiden tekemistä sosiaalisessa mediassa. Ravintoloiden tunnettuus on jäänyt toivottua pienemmäksi ja kehittämällä sosiaalisen median tekemistä, toivotaan myös ravintoloille enemmän tunnettuutta. Pääpaino opinnäytetyössä on Pauli’sin tilien kehityksessä, sillä Bar HKI:llä ei ole omia sosiaalisen median tilejä. Koska ravintola tekee samaa sisältöä sekä Instagramiin, että Facebookiin, on tässä työssä keskitytty analysoimaan Instagramia.
Tietoperusta jaettiin kahteen osaan, ensimmäisessä kerrotaan sosiaalisen median markkinoinnista ja toisessa markkinointisuunnitelman johtamisesta. Halusin aluksi avata, millaisia kanavia sosiaalisessa mediassa on, millaista sisältöä sinne kannattaa tehdä sekä miten siellä tehtyä markkinointia pystytään mittaamaan. Kertoessani markkinointisuunnitelman johtamisesta, käydään läpi markkinointisuunnittelun kaavaa ja sitä, miten suunnitelman toteutusta seurataan ja mitataan.
Produktia, eli sosiaalisen median suunnitelmaa ravintolalle tehdessäni käytin paljon apuna tietoperustassa olevaa markkinointisuunnitelman rakennetta. Suoritin Pauli’sin Instagram tilille sekä SWOT -että kilpailija-analyysit, joita ei ole aikaisemmin tehty yhdellekään Sokotel Oy:n sosiaalisen median tilille. Loin ravintolalle sisältöteemat helpottamaan sisällön tekemistä, sekä mallin, miten sisältöä kannattaa suunnitella etukäteen. Benchmark tilien avulla, ravintola pystyy hakemaan inspiraatiota sisältöihin.
Suunnitelma on tehty niin, että sitä on helppo käyttää päivittäisessä tekemisessä. Se on realistinen ja sopii ravintolalle, jolla on rajalliset resurssit sosiaalisen median tekemiseen. Tulevaisuudessa, jos sosiaaliseen mediaan halutaan panostaa entisestään, voidaan yritykselle luoda myös vuosikello, johon voi luoda kuukausittaiset teemat. Jos näkyvyyttä halutaan lisää, voidaan Instagramin ja Facebookin lisäksi ottaa käyttöön myös TikTok.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin syksyn 2023 ja kevään 2024 aikana.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Sokotel Oy:n kanssa. Kohdeyrityksenä toimi Pauli’s Pizza & Grill sekä Bar Hki. Nämä ravintolat sijaitsevat Helsingissä Solo Sokos Hotel Helsingin yhteydessä. Idea opinnäytetyölle tuli Sokotel Oy:n markkinoinnilta, sillä heillä oli tarve kehittää ravintoloiden tekemistä sosiaalisessa mediassa. Ravintoloiden tunnettuus on jäänyt toivottua pienemmäksi ja kehittämällä sosiaalisen median tekemistä, toivotaan myös ravintoloille enemmän tunnettuutta. Pääpaino opinnäytetyössä on Pauli’sin tilien kehityksessä, sillä Bar HKI:llä ei ole omia sosiaalisen median tilejä. Koska ravintola tekee samaa sisältöä sekä Instagramiin, että Facebookiin, on tässä työssä keskitytty analysoimaan Instagramia.
Tietoperusta jaettiin kahteen osaan, ensimmäisessä kerrotaan sosiaalisen median markkinoinnista ja toisessa markkinointisuunnitelman johtamisesta. Halusin aluksi avata, millaisia kanavia sosiaalisessa mediassa on, millaista sisältöä sinne kannattaa tehdä sekä miten siellä tehtyä markkinointia pystytään mittaamaan. Kertoessani markkinointisuunnitelman johtamisesta, käydään läpi markkinointisuunnittelun kaavaa ja sitä, miten suunnitelman toteutusta seurataan ja mitataan.
Produktia, eli sosiaalisen median suunnitelmaa ravintolalle tehdessäni käytin paljon apuna tietoperustassa olevaa markkinointisuunnitelman rakennetta. Suoritin Pauli’sin Instagram tilille sekä SWOT -että kilpailija-analyysit, joita ei ole aikaisemmin tehty yhdellekään Sokotel Oy:n sosiaalisen median tilille. Loin ravintolalle sisältöteemat helpottamaan sisällön tekemistä, sekä mallin, miten sisältöä kannattaa suunnitella etukäteen. Benchmark tilien avulla, ravintola pystyy hakemaan inspiraatiota sisältöihin.
Suunnitelma on tehty niin, että sitä on helppo käyttää päivittäisessä tekemisessä. Se on realistinen ja sopii ravintolalle, jolla on rajalliset resurssit sosiaalisen median tekemiseen. Tulevaisuudessa, jos sosiaaliseen mediaan halutaan panostaa entisestään, voidaan yritykselle luoda myös vuosikello, johon voi luoda kuukausittaiset teemat. Jos näkyvyyttä halutaan lisää, voidaan Instagramin ja Facebookin lisäksi ottaa käyttöön myös TikTok.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin syksyn 2023 ja kevään 2024 aikana.