Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus Väinölän koulussa. Kyselytutkimus Väinölän koulun 4.–6.-luokkalaisille.
Koskinen, Johanna (2024)
Koskinen, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917601
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin Porin Väinölän koulun 4.–6.-luokkalaisten kokemuksia tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisesta koulussa. Vuonna 2015 voimaan tullut tasa-arvolain uudistus toi velvoitteen perusopetuksen oppilaitoksille laatia toiminnallinen tasa-arvosuunnitelma yhteistyössä koulun henkilöstön ja oppilaiden kanssa. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman voi laatia enintään kolmeksi vuodeksi kerrallaan ja tänä vuonna Väinölän koulussa suunnitelman päivittäminen oli ajankohtainen. Opinnäytetyön tavoitteena on toimia osaltaan pohjana Väinölän koulun toiminnallisen tasa-arvo- ja yh-denvertaisuussuunnitelman päivityksessä.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen opinnäytetyö, joka toteutettiin kyselytutkimuksena. Opinnäytetyöhön tehty tutkimus on kvantitatiivinen tutkimus, mutta siinä on myös kvalitatiivisia piirteitä kyselyn avoimien kysymysten osalta. Kysely toteutettiin informoituna verkkokyselynä oppilaille. Kyselyn tuloksia tarkasteltiin taulukointia ja diagrammeja käyttäen, poikkeamia vertaillen sekä luokittelua ja teemoittelua käyttäen.
Kyselyn tulosten perusteella tasa-arvo ja yhdenvertaisuus toteutuvat hyvin Väinölän koulussa. Selkeinä vahvuuksina näyttäytyivät koulun kokeminen turvallisena sekä sukupuolineutraalina, joka näkyi siinä, ettei sukupuoli vaikuta oppilaiden kohteluun, heihin kohdistettuihin odotuksiin tai opintosuoritusten arviointiin. Väinölän koulussa huomioidaan hyvin erilaiset oppimistavat sekä koulun yleinen ilmapiiri on hyväksyvä ja kaikkia kannustava. Kiusaamista, syrjintää ja eriarvoista kohtelua esiintyy jonkin verran, mutta siihen on useimmiten puututtu koulun aikuisten toimesta. Kiusaamista, syrjintää ja eriarvoista kohtelua on koettu pääasiassa oppilaalta toiselle tapahtuen esimerkiksi välitunneilla mielipiteen, kielen, sukupuolen tai uskonnon perusteella.
Kehittämiskohteina esiin nousi oppilaiden osallisuuden varmistaminen koulutyön suunnittelussa sekä tasa-arvoon ja sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin liittyvän tietoisuuden lisääminen. Vahvistamista kaipaisi myös oppilaiden kuulluksi tuleminen, esimerkiksi kaikkien oppilaiden uskallus kertoa koulun aikuiselle huolistaan. Opinnäytetyön tulosten perusteella saatiin ajankohtainen tieto tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisesta Väinölän koulussa ja ne toimivat pohjana tarvittaville toimenpiteille tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman päivityksessä. The thesis surveyed 4th–6th grade student´s experiences of equality and non-discrimination at Väinölä school in Pori. Reform of the Equality Act that entered into force in 2015 brought the obligation for educational institutions in basic education to draw up an equality plan in collaboration with the school staff and students. The Equality and Non-discrimination Plans can be drawn up for a maximum of three years at a time, and this year updating the plan was time at Väinölä School. The objective of the thesis was to serve as the basis for Väinölä school´s Operational Equality and Non-discrimination Plan.
The thesis was a research thesis, conducted as a survey. The research is quantitative research, but it also has qualitative features regarding the open questions. The survey was conducted as an informed online survey for the students. The results of the survey were reviewed using tabulation and diagrams, comparing deviations, and using classification and theming.
Based on the results of the survey, equality and non-discrimination were well implemented at Väinölä School. The strength is keeping the school safe and genderneutral by the gender not affecting the treatment of the students, the expectations placed on them or the assessment of credits. Different ways of learning are considered, and the general atmosphere is accepting and encouraging to all. There is some bullying, discrimination, and unequal treatment but it is most often addressed by the adults at school. Bullying, discrimination, and unequal treatment happens mainly from one student to another, and it took place for example, during intermissions based on opinion, language, gender, or religion. Emerging as development targets were ensuring student participation in schoolwork planning and raising awareness of gender and sexual minorities. Reinforcement is also needed on becoming heard by students, like the courage of all students to share their concerns with the school's adults. Based on the results of the thesis, current information was obtained on the implementation of equality and non-discrimination at Väinölä School. The results serve as the basis for the necessary measures in the up-date of the Equality and Non-Discrimination Plan.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen opinnäytetyö, joka toteutettiin kyselytutkimuksena. Opinnäytetyöhön tehty tutkimus on kvantitatiivinen tutkimus, mutta siinä on myös kvalitatiivisia piirteitä kyselyn avoimien kysymysten osalta. Kysely toteutettiin informoituna verkkokyselynä oppilaille. Kyselyn tuloksia tarkasteltiin taulukointia ja diagrammeja käyttäen, poikkeamia vertaillen sekä luokittelua ja teemoittelua käyttäen.
Kyselyn tulosten perusteella tasa-arvo ja yhdenvertaisuus toteutuvat hyvin Väinölän koulussa. Selkeinä vahvuuksina näyttäytyivät koulun kokeminen turvallisena sekä sukupuolineutraalina, joka näkyi siinä, ettei sukupuoli vaikuta oppilaiden kohteluun, heihin kohdistettuihin odotuksiin tai opintosuoritusten arviointiin. Väinölän koulussa huomioidaan hyvin erilaiset oppimistavat sekä koulun yleinen ilmapiiri on hyväksyvä ja kaikkia kannustava. Kiusaamista, syrjintää ja eriarvoista kohtelua esiintyy jonkin verran, mutta siihen on useimmiten puututtu koulun aikuisten toimesta. Kiusaamista, syrjintää ja eriarvoista kohtelua on koettu pääasiassa oppilaalta toiselle tapahtuen esimerkiksi välitunneilla mielipiteen, kielen, sukupuolen tai uskonnon perusteella.
Kehittämiskohteina esiin nousi oppilaiden osallisuuden varmistaminen koulutyön suunnittelussa sekä tasa-arvoon ja sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin liittyvän tietoisuuden lisääminen. Vahvistamista kaipaisi myös oppilaiden kuulluksi tuleminen, esimerkiksi kaikkien oppilaiden uskallus kertoa koulun aikuiselle huolistaan. Opinnäytetyön tulosten perusteella saatiin ajankohtainen tieto tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisesta Väinölän koulussa ja ne toimivat pohjana tarvittaville toimenpiteille tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman päivityksessä.
The thesis was a research thesis, conducted as a survey. The research is quantitative research, but it also has qualitative features regarding the open questions. The survey was conducted as an informed online survey for the students. The results of the survey were reviewed using tabulation and diagrams, comparing deviations, and using classification and theming.
Based on the results of the survey, equality and non-discrimination were well implemented at Väinölä School. The strength is keeping the school safe and genderneutral by the gender not affecting the treatment of the students, the expectations placed on them or the assessment of credits. Different ways of learning are considered, and the general atmosphere is accepting and encouraging to all. There is some bullying, discrimination, and unequal treatment but it is most often addressed by the adults at school. Bullying, discrimination, and unequal treatment happens mainly from one student to another, and it took place for example, during intermissions based on opinion, language, gender, or religion. Emerging as development targets were ensuring student participation in schoolwork planning and raising awareness of gender and sexual minorities. Reinforcement is also needed on becoming heard by students, like the courage of all students to share their concerns with the school's adults. Based on the results of the thesis, current information was obtained on the implementation of equality and non-discrimination at Väinölä School. The results serve as the basis for the necessary measures in the up-date of the Equality and Non-Discrimination Plan.