Toimilupajärjestelmä keinona Suomen kaupunkien ja kuntien yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen hallinnoimisen ja sääntelyn edistämisessä
Peltonen, Ville (2024)
Peltonen, Ville
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816904
Tiivistelmä
Mikroliikennepalveluiden, kuten yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen tarjoaminen ei ole Suomessa luvanvarainen elinkeino. Kaupungeilla ja kunnilla ei ole toimivaltaa rajoittaa yhteiskäyttöisiä sähköpotkulautoja tarjoavien yritysten toimintaa elinkeinona. Vuosien edetessä kaupungit ovat toivoneet tehokkaampia keinoja vuokrattavien sähköpotkulautojen hallinnointiin ja sääntelyyn, sillä nykyisiä keinoja ei koeta tarpeeksi tehokkaina liikkumismuodosta aiheutuvien haittojen ehkäisemiseen, sekä palveluiden määrän ja laadun hallintaan. Suomessa näiden haasteiden ratkaisemiseksi on pohdittu monessa muussa Euroopan kaupungeissa käyttöönotettua toimilupajärjestelmää, jolla voidaan tehokkaasti puuttua mikroliikennepalveluiden toimintaan ja säännellä palveluiden määriä sekä laatua.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, olisiko sähköpotkulautapalveluiden hallinnointia ja sääntelyä edistävän toimilupajärjestelmän käyttöönotto hyödyllistä mahdollistaa Suomen kaupungeissa ja kunnissa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten toimilupamallin mahdollinen käyttöönotto miellettäisiin Suomen kaupungeissa ja sähköpotkulautayrityksissä. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää, mitkä olisivat toimilupasääntelyn mahdollistamisessa hyödyllisimmät ja kannattavimmat keinot, joita voitaisiin soveltaa vuokrattavien sähköpotkulautojen toiminnan hallinnoimisessa ja ohjaamisessa. Lisäksi tutkimustyön aikana oli tarkoituksena saada käsitystä siitä, mitä positiivisia ja negatiivisia vaikutuksia järjestelmän käyttöönotosta voisi olla kaupunkien yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen toimintaan. Tutkimuksen aihealueeseen pyrittiin saamaan vastauksia muiden eurooppalaisten kaupunkien sääntelykeinojen tarkastelusta, Suomen suurempien kaupunkien haastatteluilla sekä aiheeseen liittyvien aineistojen analysoinnilla.
Tutkimuksen tuloksissa keskeisenä asiana huomattiin, että ala tarvitsee sääntelyä. Toimilupajärjestelmä nähdään Suomessa tehokkaimpana keinona, jolla voidaan hallita palveluntarjoajien toimintaa kaupungissa. Toimijoiden kilpailutus nähdään myös hyödyllisenä keinona, jolla voidaan huomioida palveluiden laatu. Lisäksi järjestelmässä mahdollistettaisiin kunnille antaa sitovia määräyksiä vuokrattavien sähköpotkulautojen toimintaan, kuten palveluiden nopeusrajoituksiin, pysäköintiin sekä käyttöaikoihin ja -alueisiin. Toimilupajärjestelmän käyttöönoton vahvuutena nähdään sen joustavuus, sillä kaupungit pystyvät sääntelemään palveluiden toimintaa omien tarpeidensa mukaan. Toimilupasääntelyn mahdollistamien keinojen avulla pystyttäisiin vuokrattavien sähköpotkulautojen toiminnasta tehdä paljon tasapuolisempaa, kun sääntelyvalta olisi kaupungilla. Myös kaupungin ja palvelujen turvallisuutta voitaisiin edistää toimilupajärjestelmän avulla, kun yrityksien toimintaa pystyttäisiin nykyisestä epävakaasta tilanteesta ohjaamaan tasaisempaan suuntaan. Kaupunkien tulisi toimilupasääntelyssä asettaa yrityksille selkeä toimintaympäristö ja markkinat, jotta toimijat voivat kehittää alan toimintaa sujuvammin eteenpäin, ja vältytään liialliselta elinkeinovapauden rajoittamiselta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, olisiko sähköpotkulautapalveluiden hallinnointia ja sääntelyä edistävän toimilupajärjestelmän käyttöönotto hyödyllistä mahdollistaa Suomen kaupungeissa ja kunnissa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten toimilupamallin mahdollinen käyttöönotto miellettäisiin Suomen kaupungeissa ja sähköpotkulautayrityksissä. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää, mitkä olisivat toimilupasääntelyn mahdollistamisessa hyödyllisimmät ja kannattavimmat keinot, joita voitaisiin soveltaa vuokrattavien sähköpotkulautojen toiminnan hallinnoimisessa ja ohjaamisessa. Lisäksi tutkimustyön aikana oli tarkoituksena saada käsitystä siitä, mitä positiivisia ja negatiivisia vaikutuksia järjestelmän käyttöönotosta voisi olla kaupunkien yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen toimintaan. Tutkimuksen aihealueeseen pyrittiin saamaan vastauksia muiden eurooppalaisten kaupunkien sääntelykeinojen tarkastelusta, Suomen suurempien kaupunkien haastatteluilla sekä aiheeseen liittyvien aineistojen analysoinnilla.
Tutkimuksen tuloksissa keskeisenä asiana huomattiin, että ala tarvitsee sääntelyä. Toimilupajärjestelmä nähdään Suomessa tehokkaimpana keinona, jolla voidaan hallita palveluntarjoajien toimintaa kaupungissa. Toimijoiden kilpailutus nähdään myös hyödyllisenä keinona, jolla voidaan huomioida palveluiden laatu. Lisäksi järjestelmässä mahdollistettaisiin kunnille antaa sitovia määräyksiä vuokrattavien sähköpotkulautojen toimintaan, kuten palveluiden nopeusrajoituksiin, pysäköintiin sekä käyttöaikoihin ja -alueisiin. Toimilupajärjestelmän käyttöönoton vahvuutena nähdään sen joustavuus, sillä kaupungit pystyvät sääntelemään palveluiden toimintaa omien tarpeidensa mukaan. Toimilupasääntelyn mahdollistamien keinojen avulla pystyttäisiin vuokrattavien sähköpotkulautojen toiminnasta tehdä paljon tasapuolisempaa, kun sääntelyvalta olisi kaupungilla. Myös kaupungin ja palvelujen turvallisuutta voitaisiin edistää toimilupajärjestelmän avulla, kun yrityksien toimintaa pystyttäisiin nykyisestä epävakaasta tilanteesta ohjaamaan tasaisempaan suuntaan. Kaupunkien tulisi toimilupasääntelyssä asettaa yrityksille selkeä toimintaympäristö ja markkinat, jotta toimijat voivat kehittää alan toimintaa sujuvammin eteenpäin, ja vältytään liialliselta elinkeinovapauden rajoittamiselta.