Business and Product Strategy of a Software Product
Rannikko, Teemu (2024)
Rannikko, Teemu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816962
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli ohjelmistotuotteen liiketoiminta- ja tuotestrategia. Työ keskittyi ohjelmistotuotteen integroimiseen teknologiayrityksen tuoteportfolioon. Sen tavoitteena oli haastattelututkimuksen ja muiden taustatutkimusten avulla luoda ohjelmistotuotteelle uusi liiketoiminta- ja tuotestrategia.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus keskittyy liiketoiminta- ja teknologiastrategiaan, strategiaprosesseihin ja tuoteportfolion hallintaan.
Tutkimusosuudessa toteutettiin laadullinen haastattelututkimus, jossa haastateltiin liiketoiminta-alueita ja muita liiketoiminnan edustajia globaalisti. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tuotteen nykytila liiketoiminta-alueittain ja kartoittaa kasvupotentiaalia sekä sitä, mitkä tuotteen osat ja ominaisuudet tuottavat eniten arvoa loppuasiakkaalle.
Tutkimusosuutta tukivat osana strategiatyötä aiemmin tehty taustaselvitys sekä opinnäytetyöosuuden rinnalla toteutettu kilpailija- ja markkinaselvitys. Näiden tausta-aineistojen pohjalta luotiin uuden tuotteen liiketoiminta- ja tuotestrategia hyödyntämällä skenaariomenetelmää ja SWOT-analyysiä, sekä suunniteltiin toteutuksen seuraavat vaiheet.
Johtopäätöksissä on analysoitu teknologiavalintojen merkitystä suuressa organisaatiossa, jossa on monia tuoteperheitä ja tuotteita, tuoteportfolion hallinnan merkitystä ja tuoteintegraatioihin liittyvää teknisen velan hallintaa.
Tämän työn tarkoituksena on toimia mallina, miten vastaavien integraatioiden tulisi toimia tulevaisuudessa ja tuotevalikoimaan sisällytettävien tuotteiden integraatio voidaan tehdä paremmin. Raportti on tehty sisällöltään yleistetysti ja konteksti rajattu riittävän yleiselle tasolle, jotta sitä voidaan jatkossa käyttää myös muissa vastaavissa tapauksissa ja muissa yrityksissä. The topic of the thesis was the business and product strategy of a software product. The work focused on integrating the software product into the technology company's product portfolio. The target was to use interview research and other background studies to create a new business and product strategy for a software product.
The theoretical part focuses on business and technology strategy, strategy process and product portfolio management.
In the research part of the thesis, a qualitative interview research was conducted in which business areas and other business representatives were interviewed globally. The aim of the research was to determine the current state of the product by business area and to map the growth potential as well as which parts and features of the product create the most value for the end customer.
The research part was supported as part of the strategy work by a background study conducted earlier and a competitor and market survey conducted alongside the thesis research part. Based on these background materials the business and product strategy for the new product were created by utilizing scenario method with SWOT-analysis and plan for the next steps of the implementation.
In the conclusions, the significance of technology selections in a large organization with many product families and products, the importance of product portfolio management and technical debt management related to product integrations have been analyzed. The purpose of this thesis is to serve as a model for how similar integrations should be done in the future and the takeover of products to be integrated into the product portfolio can be done better. This report was made in a suitably generalized manner in terms of content, and the context is limited to a sufficiently general level so that it can also be used in other similar cases and other companies in the future.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus keskittyy liiketoiminta- ja teknologiastrategiaan, strategiaprosesseihin ja tuoteportfolion hallintaan.
Tutkimusosuudessa toteutettiin laadullinen haastattelututkimus, jossa haastateltiin liiketoiminta-alueita ja muita liiketoiminnan edustajia globaalisti. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tuotteen nykytila liiketoiminta-alueittain ja kartoittaa kasvupotentiaalia sekä sitä, mitkä tuotteen osat ja ominaisuudet tuottavat eniten arvoa loppuasiakkaalle.
Tutkimusosuutta tukivat osana strategiatyötä aiemmin tehty taustaselvitys sekä opinnäytetyöosuuden rinnalla toteutettu kilpailija- ja markkinaselvitys. Näiden tausta-aineistojen pohjalta luotiin uuden tuotteen liiketoiminta- ja tuotestrategia hyödyntämällä skenaariomenetelmää ja SWOT-analyysiä, sekä suunniteltiin toteutuksen seuraavat vaiheet.
Johtopäätöksissä on analysoitu teknologiavalintojen merkitystä suuressa organisaatiossa, jossa on monia tuoteperheitä ja tuotteita, tuoteportfolion hallinnan merkitystä ja tuoteintegraatioihin liittyvää teknisen velan hallintaa.
Tämän työn tarkoituksena on toimia mallina, miten vastaavien integraatioiden tulisi toimia tulevaisuudessa ja tuotevalikoimaan sisällytettävien tuotteiden integraatio voidaan tehdä paremmin. Raportti on tehty sisällöltään yleistetysti ja konteksti rajattu riittävän yleiselle tasolle, jotta sitä voidaan jatkossa käyttää myös muissa vastaavissa tapauksissa ja muissa yrityksissä.
The theoretical part focuses on business and technology strategy, strategy process and product portfolio management.
In the research part of the thesis, a qualitative interview research was conducted in which business areas and other business representatives were interviewed globally. The aim of the research was to determine the current state of the product by business area and to map the growth potential as well as which parts and features of the product create the most value for the end customer.
The research part was supported as part of the strategy work by a background study conducted earlier and a competitor and market survey conducted alongside the thesis research part. Based on these background materials the business and product strategy for the new product were created by utilizing scenario method with SWOT-analysis and plan for the next steps of the implementation.
In the conclusions, the significance of technology selections in a large organization with many product families and products, the importance of product portfolio management and technical debt management related to product integrations have been analyzed. The purpose of this thesis is to serve as a model for how similar integrations should be done in the future and the takeover of products to be integrated into the product portfolio can be done better. This report was made in a suitably generalized manner in terms of content, and the context is limited to a sufficiently general level so that it can also be used in other similar cases and other companies in the future.