Pasilan linja-autovarikon liikkumis- ja liikenneturvallisuuden kehittäminen : Pohjolan Liikenne Oy:n Pasilan linja-autovarikko, Helsinki
Künnap, Janis (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817071
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Pohjolan Liikenteen Oy:n Pasila linja-autovarikolla liikkumis- ja liikenneturvallisuutta sekä laatia toimenpide-ehdotuksia varikkoalueen turvallisuuden parantamiseksi. Pasilan linja-autovarikolla on sattunut tapaturmia ja onnettomuuksia, jotka nostivat huolta turvallisuudesta varikkoalueella. Työn tilaaja oli Pohjolan Liikenne Oy.
Työssä esiteltiin Pohjolan Liikenteen Oy:n Pasilan linja-autovarikkoalueen nykytila sekä käsiteltiin varikkoalueen toiminnallisia ja liikenteellisiä haasteita. Opinnäytetyön tausta-aineisto tuotettiin hyödyntämällä kolmea tutkimusmenetelmää, jotka olivat kysely, haastattelu ja havainnointi.
Opinnäytetyössä tutkittiin aihetta laadullisesti, tavoitteena saada syvällinen käsitys työntekijän henkilökohtaisesta mielipeteistä liikkumis- ja liikenneturvallisuudesta varikkoalueella. Tutkimuksessa toteutettiin Pasilan varikkohenkilökunnan henkilöstökysely, jonka avulla kysyttiin henkilökunnan mielipidettä varikkoalueen toimivuudesta ja liikenneturvallisuudesta. Kyselylomake koostui seitsemästä kysymyksestä suomeksi ja englanniksi. Tämän lisäksi henkilökunta haastateltiin ja valittujen kanssa käytiin puolituntinen syvä puolistrukturoitu haastattelu, missä kysyttiin henkilökunnan mielipidettä varikkoalueen suunnitteluratkaisuista.
Pasilan varikkoalueen toiminnallisia ja liikenteellisiä ongelmakohtia tutkittiin havainnoinnin kautta. Havainnointikävely toteutettiin yhdessä Pasilan linja-autovarikon työsuojeluvaltuutetun kanssa. Havainnoinnin aikana kirjattiin yhteensä neljätoista kohdetta, joissa havaittiin turvallisuushaasteita. Työssä hyödynnettiin kevään 2023 huhtikuussa kuvattua hyperlapse-videomateriaalia, minkä avulla havainnoitiin varikkoalueella tapahtuvan liikkumisen haastavuus yhtenä arkiaamuna. Kerätty tutkimusaineisto litteroitiin ja koostettiin temaattinen analyysi. Kerätystä tiedosta nousi esille neljä teemaa: liikkuminen ja liikenne, pysäköintiratkaisut, infrastruktuuri ja älyteknologia.
Tutkimuksessa todettiin, että liikkumis- ja liikenneratkaisujen sekä pysäköintijärjestelyjen päivittämisellä, varikkoalueen infrastruktuurin asianmukaisella hyödyntämisellä ja älyliikenteen soveltamisella optimoidaan varikkoalueen toimivuutta ja parannetaan liikkumis- ja liikenneturvallisuutta. Ehdotus-toimenpiteitä voidaan hyödyntää myös muilla Pohjolan Liikenteen linja-autovarikoilla. en=The purpose of this thesis has been to investigate the movement and traffic safety in Pohjolan Liikenne Oy's Pasila bus depot as, well as to develop proposals for measures to improve the safety of the depot area. Currently, the personnel and traffic movement in Pasila depot has experienced accidents raising concerns of safety measures in at the depot. The commissioner of this thesis is Pohjolan Liikenne Oy.
The current state of Pohjolan Liikenne Oy's Pasila bus depot area is presented, the functional and traffic challenges of the depot area are highlighted. The background material for the thesis was produced by utilizing three research methods, they were survey, interview and observation.
In this thesis the topic was investigated qualitatively, with the aim to gain an in-depth view of the employee’s perception on traffic and personnel movement safety at the depot. As part of this research, a survey was carried out with the employees of Pasila depot. This survey was used to seek the staff's opinion on the functionality and traffic safety of the depot area. The questionnaire consisted of seven questions, in English and Finnish. Additionally, the staff were interviewed and an in-depth semi-structured interview of approximately half an hour was carried out, where they were asked their opinion on the Layout of the depot area.
The functional and traffic problems in the Pasila depot area were investigated through observation. The researcher walked through the depot with an employee safety representative. During the observation, fourteen areas were identified to have safety challenges. In this research, hyperlapse video material shot in April of spring 2023 was utilized. These videos highlighted the challenging nature of movement in the depot area in the mornings. The data was transcribed, and a thematic analysis was performed. Four themes emerged from the data collected: traffic and movement, parking solutions, infrastructure, smart technology.
The findings from this investigation were that by updating the movement solution and parking arrangements, proper utilization of the infrastructure and use of smart traffic will improve and optimize functionality of movement and traffic safety at the depot. The proposed measures can also be implemented at other Pohjola Liikenne Oy’s bus depots.
Työssä esiteltiin Pohjolan Liikenteen Oy:n Pasilan linja-autovarikkoalueen nykytila sekä käsiteltiin varikkoalueen toiminnallisia ja liikenteellisiä haasteita. Opinnäytetyön tausta-aineisto tuotettiin hyödyntämällä kolmea tutkimusmenetelmää, jotka olivat kysely, haastattelu ja havainnointi.
Opinnäytetyössä tutkittiin aihetta laadullisesti, tavoitteena saada syvällinen käsitys työntekijän henkilökohtaisesta mielipeteistä liikkumis- ja liikenneturvallisuudesta varikkoalueella. Tutkimuksessa toteutettiin Pasilan varikkohenkilökunnan henkilöstökysely, jonka avulla kysyttiin henkilökunnan mielipidettä varikkoalueen toimivuudesta ja liikenneturvallisuudesta. Kyselylomake koostui seitsemästä kysymyksestä suomeksi ja englanniksi. Tämän lisäksi henkilökunta haastateltiin ja valittujen kanssa käytiin puolituntinen syvä puolistrukturoitu haastattelu, missä kysyttiin henkilökunnan mielipidettä varikkoalueen suunnitteluratkaisuista.
Pasilan varikkoalueen toiminnallisia ja liikenteellisiä ongelmakohtia tutkittiin havainnoinnin kautta. Havainnointikävely toteutettiin yhdessä Pasilan linja-autovarikon työsuojeluvaltuutetun kanssa. Havainnoinnin aikana kirjattiin yhteensä neljätoista kohdetta, joissa havaittiin turvallisuushaasteita. Työssä hyödynnettiin kevään 2023 huhtikuussa kuvattua hyperlapse-videomateriaalia, minkä avulla havainnoitiin varikkoalueella tapahtuvan liikkumisen haastavuus yhtenä arkiaamuna. Kerätty tutkimusaineisto litteroitiin ja koostettiin temaattinen analyysi. Kerätystä tiedosta nousi esille neljä teemaa: liikkuminen ja liikenne, pysäköintiratkaisut, infrastruktuuri ja älyteknologia.
Tutkimuksessa todettiin, että liikkumis- ja liikenneratkaisujen sekä pysäköintijärjestelyjen päivittämisellä, varikkoalueen infrastruktuurin asianmukaisella hyödyntämisellä ja älyliikenteen soveltamisella optimoidaan varikkoalueen toimivuutta ja parannetaan liikkumis- ja liikenneturvallisuutta. Ehdotus-toimenpiteitä voidaan hyödyntää myös muilla Pohjolan Liikenteen linja-autovarikoilla.
The current state of Pohjolan Liikenne Oy's Pasila bus depot area is presented, the functional and traffic challenges of the depot area are highlighted. The background material for the thesis was produced by utilizing three research methods, they were survey, interview and observation.
In this thesis the topic was investigated qualitatively, with the aim to gain an in-depth view of the employee’s perception on traffic and personnel movement safety at the depot. As part of this research, a survey was carried out with the employees of Pasila depot. This survey was used to seek the staff's opinion on the functionality and traffic safety of the depot area. The questionnaire consisted of seven questions, in English and Finnish. Additionally, the staff were interviewed and an in-depth semi-structured interview of approximately half an hour was carried out, where they were asked their opinion on the Layout of the depot area.
The functional and traffic problems in the Pasila depot area were investigated through observation. The researcher walked through the depot with an employee safety representative. During the observation, fourteen areas were identified to have safety challenges. In this research, hyperlapse video material shot in April of spring 2023 was utilized. These videos highlighted the challenging nature of movement in the depot area in the mornings. The data was transcribed, and a thematic analysis was performed. Four themes emerged from the data collected: traffic and movement, parking solutions, infrastructure, smart technology.
The findings from this investigation were that by updating the movement solution and parking arrangements, proper utilization of the infrastructure and use of smart traffic will improve and optimize functionality of movement and traffic safety at the depot. The proposed measures can also be implemented at other Pohjola Liikenne Oy’s bus depots.