Emotionell intelligens inom ledarskap : en undersökning i kulturproducenters värderingar om emotionell intelligens och olika ledarskapsstilar
Keskitalo, Jessica (2024)
Keskitalo, Jessica
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917600
Tiivistelmä
I detta lärdomsprov undersöker jag hur kulturproducenter värderar emotionell intelligens och olika relaterade ledarskapsstilar. Frågeställningen för lärdomsprovet lyder hur värderas emotionell intelligens och olika ledarskapsstilar bland kulturproducenter? Empiriskt material har samlats in via en enkätundersökning med fokus på kulturproducenters subjektiva uppfattningar och erfarenheter inom ämnet. Undersökningen bestod av blandad forskningsmetod. Resultaten av undersökningen har diskuterats i jämförelse till den presenterade teorin som baserar sig främst på Daniel Golemans modell om emotionell intelligens. Arbetet fokuserar på hantering av människor där grunden för gott ledarskap specifikt anses ha grund i ledarens personliga egenskaper, d.v.s. emotionell intelligens. Fokus ligger även på arbetsrelaterat ledarskap. Resultaten påvisar att respondenterna värderar emotionell intelligens hos ledare mycket högt. Vid den direkta frågan om hur viktigt emotionell intelligens anses vara hos en ledare värderades detta i medeltal som 4,75 på skalan 1–5. Ledarskapsstilarna, som på basen av dess kännetecknande egenskaper kopplade till emotionell intelligens, värderas högst bland respondenterna är den demokratiska, den coachande samt den empatiska och deltagande ledaren. Med hänsyn till de distinkta arbetssätten för olika ledarskapsstilarna tilläggs den auktoritativa ledarskapsstilen bland de högst värderade. Resultaten visar att kulturproducenter upplever gott ledarskap innehålla aspekter så som lyhördhet, god och tydlig kommunikation, empati och en förmåga att ge feedback. Däremot anses dåligt ledarskap orsakas av bristfällig kommunikation, otydliga mål, överlägset kontrollbehov och brist på förståelse.