Nyskapande marknadsföring på sociala medier : Hur minoritetsscenkonstnärer använder sociala medier som marknadsföringsmetod
Karlsson, Ellen (2024)
Karlsson, Ellen
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060747577
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060747577
Tiivistelmä
Lärdomsprovet utgår ifrån forskningsfrågan: Hur lämpar sig olika sociala medier för marknadsförings- och kommunikationssyften för scenkonstnärer som representerar HLBTQIA+ samfundet? Ämnet undersöks med hjälp av kvalitativ analys och semistrukturerade intervjuer. Sammanlagt genomfördes sex intervjuer, varav fem kunde citeras för lärdomsprovet. Sociala medier som helhet visade sig vara givande för scenkonstnärer som helhet, eftersom det är ett snabbt sätt att dela föreställningsmaterial med allmänheten. De frågor som kom upp för alla intervjuade var marknadsförings- och planeringsanordningarna inom de sociala plattformarna, vars funktion kräver ytterligare forskning. Undersökningen fann att Instagram var den mest lukrativa plattformen för målgruppen på grund av dess olika funktioner, som gjorde det möjligt för scenkonstnärerna att hitta rätt publik samtidigt som de också kunde göra korsreklam effektivt. Vikten av publikengagemang och nätverkande för scenkonstnärer som tillhör minoriteter betonades dock. De intervjuade hade inte upplevt någon specifik negativitet med avseende på sin könsidentitet eller sexuella läggning på sina sociala plattformar, även om dess närvaro var underförstådd. Med andra ord överensstämde mängden trakasserier online med mängden trakasserier som de upplevde i sina vardagsliv. Det krävs ytterligare forskning om denna effekt för andra minoritetsartister som använder sociala medier.