Vuorovaikutus balettitunneilla
Hannola, Ronja (2024)
Hannola, Ronja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917643
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee balettituntien sisällä tapahtuvaa vuorovaikutusta niin opettajan ja oppilaan välillä kuin oppilaiden kesken. Tutkielma on kirjallinen osa Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemian tanssinopettajan tutkinnon AMK opinnäytetyökokonaisuutta. Kirjallisen osuuden yhteydessä työssä on pedagogigen opetuskokeilu.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia vuorovaikutuksen merkitystä balettitunneilla, miten sitä voidaan harjoittaa ja mitä tämä vaatii opettajalta. Aihetta lähestyttiin jakamalla vuorovaikutus opettajan ja oppilaiden väliseen sekä oppilaiden keskeiseen vuorovaikutukseen.
Opetuskokeilu rakennettiin lähdemateriaalien pohjalta. Opetuskokeilun tavoitteet olivat opettajalle suunnattuja, joiden avulla tämä pystyi arvottamaan ja seuraamaan omaa tekemistään balettitunneilla. Tutkielmassa avataan opetuskokeilusta nousseita havaintoja sekä tavoitteiden toteutumista.
Tutkimustuloksissa havaittiin, kuinka balettitunneilla opettajan ja oppilaiden välistä vuorovaikutusta voidaan ruokkia eri tavoin muun muassa tunneilla tapahtuvilla keskusteluilla sekä rakentavan, konkreettisen palautteen avulla.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia vuorovaikutuksen merkitystä balettitunneilla, miten sitä voidaan harjoittaa ja mitä tämä vaatii opettajalta. Aihetta lähestyttiin jakamalla vuorovaikutus opettajan ja oppilaiden väliseen sekä oppilaiden keskeiseen vuorovaikutukseen.
Opetuskokeilu rakennettiin lähdemateriaalien pohjalta. Opetuskokeilun tavoitteet olivat opettajalle suunnattuja, joiden avulla tämä pystyi arvottamaan ja seuraamaan omaa tekemistään balettitunneilla. Tutkielmassa avataan opetuskokeilusta nousseita havaintoja sekä tavoitteiden toteutumista.
Tutkimustuloksissa havaittiin, kuinka balettitunneilla opettajan ja oppilaiden välistä vuorovaikutusta voidaan ruokkia eri tavoin muun muassa tunneilla tapahtuvilla keskusteluilla sekä rakentavan, konkreettisen palautteen avulla.