Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma toimeksiantajalle
Arola, Pauli; Brandt, Anton (2024)
Arola, Pauli
Brandt, Anton
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917641
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantajana oli Tampereen Komediateatteri säätiö sr. Työn tarkoituksena oli luoda sosiaalisen median markkinointisuunnitelma toimeksiantajalle, sillä toimeksiantajan mukaan heidän nykyiseen asiakaskuntaansa ei sisälly riittävästi nuoria aikuisia. Teatterin henkilökunnan sosiaalisen median markkinointi ei ole kovin järjestelmällistä, eivätkä teatterin nykyiset sosiaalisen median kanavien sisällöt vastaa tavoitellun kohderyhmän kiinnostuksen kohteita tarpeeksi hyvin. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutustua sosiaalisen median markkinointiin ja sen suunnitteluun, sekä tarjota toimeksiantajalle keinot nuorien aikuisten tavoittamiseen sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön muoto oli toiminnallinen, ja sen lopputuloksena syntyi visuaalinen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma sekä sisältöpankki. Työn teoreettiseen viitekehykseen kerättiin tietoa sosiaalisesta mediasta, sosiaalisen median markkinoinnin eri tavoista ja sosiaalisen median markkinointisuunnitelman osista. Tämän lisäksi toteutettiin määrällinen tutkimus, jossa kohderyhmän edustajat vastasivat anonyymisti sosiaaliseen mediaan liittyviin kysymyksiin. Tutkimuksen avulla kerättiin ensikäden tietoa kohderyhmän tarpeista ja tottumuksista, ja sitä hyödynnettiin suunnitelmassa.
Opinnäytetyön tuloksena nousi esiin muutama sosiaalisen median markkinointisuunnitelman teon kannalta olennainen asia. On todella tärkeää määritellä tarkkaan, mitä sosiaalisen median markkinoinnilla halutaan saavuttaa. Tämän lisäksi täytyy tuntea kohderyhmään kuuluvien yksilöiden tarpeet ja tottumukset, kuten heidän suosimiaan sosiaalisen median kanavia ja sisältöjä. Olennaista on myös tehdä suunnitelmasta toteutettavissa oleva ja helppokäyttöinen.
Tampereen Komediateatterin henkilökunta tulee hyödyntämään työn tuloksena syntynyttä sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa sekä kuluvan vuoden aikana että tulevaisuudessa. Teatterin markkinoinnista ja sosiaalisen median kanavista vastaavat työntekijät käyvät suunnitelman läpi ja hyödyntävät sitä parhaaksi katsomallaan tavalla.
Opinnäytetyön muoto oli toiminnallinen, ja sen lopputuloksena syntyi visuaalinen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma sekä sisältöpankki. Työn teoreettiseen viitekehykseen kerättiin tietoa sosiaalisesta mediasta, sosiaalisen median markkinoinnin eri tavoista ja sosiaalisen median markkinointisuunnitelman osista. Tämän lisäksi toteutettiin määrällinen tutkimus, jossa kohderyhmän edustajat vastasivat anonyymisti sosiaaliseen mediaan liittyviin kysymyksiin. Tutkimuksen avulla kerättiin ensikäden tietoa kohderyhmän tarpeista ja tottumuksista, ja sitä hyödynnettiin suunnitelmassa.
Opinnäytetyön tuloksena nousi esiin muutama sosiaalisen median markkinointisuunnitelman teon kannalta olennainen asia. On todella tärkeää määritellä tarkkaan, mitä sosiaalisen median markkinoinnilla halutaan saavuttaa. Tämän lisäksi täytyy tuntea kohderyhmään kuuluvien yksilöiden tarpeet ja tottumukset, kuten heidän suosimiaan sosiaalisen median kanavia ja sisältöjä. Olennaista on myös tehdä suunnitelmasta toteutettavissa oleva ja helppokäyttöinen.
Tampereen Komediateatterin henkilökunta tulee hyödyntämään työn tuloksena syntynyttä sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa sekä kuluvan vuoden aikana että tulevaisuudessa. Teatterin markkinoinnista ja sosiaalisen median kanavista vastaavat työntekijät käyvät suunnitelman läpi ja hyödyntävät sitä parhaaksi katsomallaan tavalla.