Kiertokaaren ympäristökasvatustunti
Viinikka, Katja (2024)
Viinikka, Katja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817075
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimii Kiertokaari Oy, joka on kuntien omistama jätehuoltoyhtiö. Kiertokaaren yksi tehtävistä on järjestää jätehuoltoon liittyvää neuvonta- ja ohjaustyötä toiminta-alueensa asukkaille. Yhtiön strategisena tavoitteena on lisätä erityisesti kouluilla järjestettävää opetustyötä. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja lopputuotoksena valmistui kiertotalousaiheinen opetustunti, jota Kiertokaari tulee käyttämään toiminta-alueensa kouluille järjestettävillä opetustunneilla. Opetustunti on suunnattu neljäsluokkalaisille eli 10–11-vuotiaille lapsille.
Opinnäytetyössä käytettiin benchmarking-menetelmän prosessiaskeleita. Prosessissa selvitettiin muiden Suomessa toimivien jätehuoltoyhtiöiden opetustuntien aiheita ja tunneilla käytettyjä opetustapoja. Tuloksia käytettiin hyväksi opetustunnin ideoinnissa.
Opinnäytetyössä selvitettiin myös Kiertokaaren omien työntekijöiden näkemyksiä siitä, millainen opetustunti voisi sopia Kiertokaaren ympäristökasvatustavoitteisiin. Työntekijöille järjestettiin yhteisöllinen ideointitapahtuma helmikuussa 2024. Ideointitapahtumassa käytettiin apuna Tuumatalkoot-ideointimenetelmää. Tapahtuman aikana Kiertokaaren työntekijät ideoivat menetelmää käyttäen erilaisia kiertotalouteen ja kestäviin elämäntapoihin liittyviä opetusideoita sekä erilaisia opetusmateriaaleja ja opetustapoja.
Benchmarking-menetelmän ja ideointitapahtuman tulosten avulla luotiin opinnäytetyön lopputuotoksena Kiertokaaren oma ympäristökasvatustunti. Opetustunti toteutetaan perinteisenä luentopohjaisena tuntina, jossa on kuitenkin myös vuorovaikutuksellisia elementtejä. Opetustunti muodostuu erilaisista opetusteemoista. Teemoja ovat kiertotalous ja jätehuolto, tavaroiden omistaminen ja jakaminen, vaatteiden elinkaari ja jätteidenlajittelu.
Lopputuotoksena valmistui opetustunnin tuntisuunnitelma, opetustunnin diaesitys ja tehtävävihko. Tuntisuunnitelma on kuvaus opetustunnin tavoitteista, tapahtumista sekä käytetystä materiaalista. Tuntisuunnitelman tarkoituksena on auttaa opetustuntia pitävää ohjaajaa, toteuttamaan tunti suunnitellulla tavalla. Opetustunnin pohjana toimii diaesitys, jonka avulla eri aihealueita käydään läpi, lisäksi lapset tekevät tunnin aikana teemoihin liittyviä tehtäviä. Tehtävät ovat osittain pohdintatehtäviä ja niiden tarkoituksena on linkittää aiheita myös lasten omaan arkeen ja ympäristöön. Näitä tehtäviä lapset tekevät opinnäytetyön aikana suunniteltuun tehtävävihkoon.
Opinnäytetyössä käytettiin benchmarking-menetelmän prosessiaskeleita. Prosessissa selvitettiin muiden Suomessa toimivien jätehuoltoyhtiöiden opetustuntien aiheita ja tunneilla käytettyjä opetustapoja. Tuloksia käytettiin hyväksi opetustunnin ideoinnissa.
Opinnäytetyössä selvitettiin myös Kiertokaaren omien työntekijöiden näkemyksiä siitä, millainen opetustunti voisi sopia Kiertokaaren ympäristökasvatustavoitteisiin. Työntekijöille järjestettiin yhteisöllinen ideointitapahtuma helmikuussa 2024. Ideointitapahtumassa käytettiin apuna Tuumatalkoot-ideointimenetelmää. Tapahtuman aikana Kiertokaaren työntekijät ideoivat menetelmää käyttäen erilaisia kiertotalouteen ja kestäviin elämäntapoihin liittyviä opetusideoita sekä erilaisia opetusmateriaaleja ja opetustapoja.
Benchmarking-menetelmän ja ideointitapahtuman tulosten avulla luotiin opinnäytetyön lopputuotoksena Kiertokaaren oma ympäristökasvatustunti. Opetustunti toteutetaan perinteisenä luentopohjaisena tuntina, jossa on kuitenkin myös vuorovaikutuksellisia elementtejä. Opetustunti muodostuu erilaisista opetusteemoista. Teemoja ovat kiertotalous ja jätehuolto, tavaroiden omistaminen ja jakaminen, vaatteiden elinkaari ja jätteidenlajittelu.
Lopputuotoksena valmistui opetustunnin tuntisuunnitelma, opetustunnin diaesitys ja tehtävävihko. Tuntisuunnitelma on kuvaus opetustunnin tavoitteista, tapahtumista sekä käytetystä materiaalista. Tuntisuunnitelman tarkoituksena on auttaa opetustuntia pitävää ohjaajaa, toteuttamaan tunti suunnitellulla tavalla. Opetustunnin pohjana toimii diaesitys, jonka avulla eri aihealueita käydään läpi, lisäksi lapset tekevät tunnin aikana teemoihin liittyviä tehtäviä. Tehtävät ovat osittain pohdintatehtäviä ja niiden tarkoituksena on linkittää aiheita myös lasten omaan arkeen ja ympäristöön. Näitä tehtäviä lapset tekevät opinnäytetyön aikana suunniteltuun tehtävävihkoon.