Liiketoiminnan kehittämissuunnitelma yritykselle X
Suonpää, Jenna (2024)
Suonpää, Jenna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817113
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa yritys X:lle liiketoiminnan kehittämissuunnitelma, jota yritys voi tulevaisuudessa käyttää ja hyödyntää toimintansa kehittämisessä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja luoda keinoja toimeksiantajayrityksen palveluiden kehittämiseksi ja pohtia nykyisten palveluiden kustannustehokkuutta. Toimeksiantaja yritys tuottaa koulutuspalveluita lemmikkieläinten omistajille X alueella.
Toiminnallisen opinnäytetyön tietopohjana käytettiin liiketoiminnan kehittämisen ja sen työkalujen teorioita. Tutkimusmenetelminä käytettiin toimintaympäristön analyysiä, SWOT-analyysiä, PDCA-mallia ja toimeksiantaja yrityksen omistajan kanssa toteutettua teemahaastattelua sekä kilpailija-analyysiä.
Tuloksina syntyi selkeä käsitys siitä, kuinka yritys X:n tulee tulevaisuudessa muotoilla palveluitaan siten, että hinnat saadaan koskettamaan kaikkia palveluista hyötyviä osapuolia. Myös palveluvalikoiman suppeuteen tartuttiin tuloksien syntyessä ja kehitysideoita tarjottiin myös uusista palvelumuodoista, joita olivat verkkokurssit ja -valmennukset.
Lopullisessa kehittämissuunnitelmassa otettiin huomioon myös nykyisen palveluvalikoiman ulkopuolelle jäävät potentiaaliset asiakasryhmät ja toimeksiantajalle esitettiinkin kehittämissuunnitelmassa uusasiakkuushankinnan kautta saatavia kohderyhmiä.
Toiminnallisen opinnäytetyön tietopohjana käytettiin liiketoiminnan kehittämisen ja sen työkalujen teorioita. Tutkimusmenetelminä käytettiin toimintaympäristön analyysiä, SWOT-analyysiä, PDCA-mallia ja toimeksiantaja yrityksen omistajan kanssa toteutettua teemahaastattelua sekä kilpailija-analyysiä.
Tuloksina syntyi selkeä käsitys siitä, kuinka yritys X:n tulee tulevaisuudessa muotoilla palveluitaan siten, että hinnat saadaan koskettamaan kaikkia palveluista hyötyviä osapuolia. Myös palveluvalikoiman suppeuteen tartuttiin tuloksien syntyessä ja kehitysideoita tarjottiin myös uusista palvelumuodoista, joita olivat verkkokurssit ja -valmennukset.
Lopullisessa kehittämissuunnitelmassa otettiin huomioon myös nykyisen palveluvalikoiman ulkopuolelle jäävät potentiaaliset asiakasryhmät ja toimeksiantajalle esitettiinkin kehittämissuunnitelmassa uusasiakkuushankinnan kautta saatavia kohderyhmiä.