Neuropsykiatrisen valmennuksen toiminnallinen opas koulutyöhön
Kivimäki, Merja (2024)
Kivimäki, Merja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917651
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoa neuropsykiatrisesta valmennuksesta Loimaan kaupungin Hirvikosken yhtenäiskoulussa (HYK:ssä). Syksyllä 2023 Hirvikosken yhtenäiskoulussa aloitettiin oppilaiden neuropsykiatrinen valmennus (nk. HYK:n malli).
Opinnäytetyössäni tutkin neuropsykiatristen menetelmien avulla valmennettavien oppilaiden arjen toimintojen tukemista. Selvitän myös, miten valmennuksen avulla voidaan tarttua oppimisen haasteisiin ja saada muutosta parempaan. Opinnäytetyössäni esittelen myös koulussa työskentelevän sosionomin roolia. Tavoitteeni on tuottaa opas, joka auttaa kohtaamaan neuro-psykiatrisesti haastavan oppilaan koulun arjessa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas koulun henkilökunnan käyttöön. Opas perustuu henkilökunnalle tekemäni kyselytutkimuksen tuloksiin. Kyselytutkimus tehtiin anonyyminä osallistaen koko henkilökunta toimenkuvasta riippumatta. Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa sekä auttaa hahmottamaan henkilökunnan mielipiteitä, tietoja ja tarpeita neuropsykiatrisesta valmennuksesta.
Menetelmän näkyväksi tekeminen mahdollisti sen, miten voimme parhaiten kohdata neuropsykiatrisesti haastavan oppilaan. Neuropsykiatrisiin haasteisiin tarttuminen on henkilökunnalle haastavaa ilman riittävää tietoa ja taitoa. Oppaan tarkoituksena on lisätä Hirvikosken yhtenäiskoulun henkilökunnan ymmärrystä neuropsykiatrisesta valmennuksesta sen menetelmiä kohtaan. Opas auttaa koulun oman henkilökunnan lisäksi koulusosionomia, kuraattoria sekä sidosryhmiä tukemaan neurohaastavan oppilaan koulunkäyntiä.
Opasta menetelmineen testattiin suunnitteluvaiheessa oppilaiden sekä aikuisten toimesta. Heiltä kerättiin palautetta, joiden perusteella tehtiin pieniä muutoksia ja tarkennuksia oppaan sisältöön. Valmis tuotos esiteltiin koulun henkilökunnalle sekä toimeksiantajalle.
Opinnäytetyön tuloksena henkilökunnan tietoisuus neuropsykiatrisesta valmennuksesta lisääntyi. Oppaan vinkkien ja neuvojen avulla neuropsykiatrisessa valmennuksessa olevalla oppilaalla on mahdollisuus saada tukea koulun henkilökunnalta. Opas on yksi työkalu lisää koulun arjen haasteiden avuksi.
Opinnäytetyössäni tutkin neuropsykiatristen menetelmien avulla valmennettavien oppilaiden arjen toimintojen tukemista. Selvitän myös, miten valmennuksen avulla voidaan tarttua oppimisen haasteisiin ja saada muutosta parempaan. Opinnäytetyössäni esittelen myös koulussa työskentelevän sosionomin roolia. Tavoitteeni on tuottaa opas, joka auttaa kohtaamaan neuro-psykiatrisesti haastavan oppilaan koulun arjessa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas koulun henkilökunnan käyttöön. Opas perustuu henkilökunnalle tekemäni kyselytutkimuksen tuloksiin. Kyselytutkimus tehtiin anonyyminä osallistaen koko henkilökunta toimenkuvasta riippumatta. Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa sekä auttaa hahmottamaan henkilökunnan mielipiteitä, tietoja ja tarpeita neuropsykiatrisesta valmennuksesta.
Menetelmän näkyväksi tekeminen mahdollisti sen, miten voimme parhaiten kohdata neuropsykiatrisesti haastavan oppilaan. Neuropsykiatrisiin haasteisiin tarttuminen on henkilökunnalle haastavaa ilman riittävää tietoa ja taitoa. Oppaan tarkoituksena on lisätä Hirvikosken yhtenäiskoulun henkilökunnan ymmärrystä neuropsykiatrisesta valmennuksesta sen menetelmiä kohtaan. Opas auttaa koulun oman henkilökunnan lisäksi koulusosionomia, kuraattoria sekä sidosryhmiä tukemaan neurohaastavan oppilaan koulunkäyntiä.
Opasta menetelmineen testattiin suunnitteluvaiheessa oppilaiden sekä aikuisten toimesta. Heiltä kerättiin palautetta, joiden perusteella tehtiin pieniä muutoksia ja tarkennuksia oppaan sisältöön. Valmis tuotos esiteltiin koulun henkilökunnalle sekä toimeksiantajalle.
Opinnäytetyön tuloksena henkilökunnan tietoisuus neuropsykiatrisesta valmennuksesta lisääntyi. Oppaan vinkkien ja neuvojen avulla neuropsykiatrisessa valmennuksessa olevalla oppilaalla on mahdollisuus saada tukea koulun henkilökunnalta. Opas on yksi työkalu lisää koulun arjen haasteiden avuksi.