Tekoälyn hyödyntämisen mahdollisuudet matkailusivustolla
Soppi, Tino; Yli-Tuomola, Antti (2024)
Soppi, Tino
Yli-Tuomola, Antti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917747
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää matkailusivuston palveluja tekoälyä hyödyntämällä. Lisäksi työssä luotiin tekoälyllä sisältöä verkkosivuille ja analysoitiin tekoälyn tuottamaa tekstiä sekä kuvia. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Finserve Oy ja työn tarkoituksena oli kehittää suomimatkailu.com-sivuja.
Työssä tarkasteltiin erilaisia tekoälytyökaluja ja niiden soveltuvuutta parannellulle sivustolle. Työn edetessä työvälineiksi valikoitui ChatGPT-4, Adobe Firefly ja Landbot.io. Työvälineiden avulla sivustolle integroitiin chattibotti ja tekoälyllä tuotettua materiaalia, jotta käyttäjäkokemusta saatiin kehitettyä paremmaksi. Työn taustalla oli Finserve Oy:n tarve tehostaa suomimatkailu.com-sivuston palveluja tekoälyä hyödyntämällä.
Käyttäjätestauksen avulla saatiin tutkimustuloksia esimerkiksi chattibotin viestien laadusta ja sivuston käytettävyydestä, joiden avulla verkkosivua jatkokehitettiin. Lisäksi aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta.
Lopputuloksena tekoälyn avulla saavutettiin suomimatkailu.com-sivustolle parannettu käyttökokemus ja palvelutaso. Tulokset osoittivat myös, että tekoälyn luomat kuvat ja tekstit eivät aina ole luotettavia. Opinnäytetyön perusteella voidaan sanoa, että jotkin tekoälytyökalut soveltuvat paremmin matkailusivuston kehittämiseen kuin toiset. This thesis focuses on utilizing AI. Specifically, the objectives of this were to use AI to develop a travel website, generate content for the website and analyze the generated text and images. The thesis was conducted as an internship project by the authors of this thesis, and it was commissioned by a travel marketing company.
The thesis examined different artificial intelligence tools and their suitability for improving the target website. Thesis started with studying different artificial intelligence tools and testing them to find the best tools suitable for our site. After research the tools used to develop the site were ChatGPT-4, Adobe Firefly and Landbot.io. As a result, a chatbot and artificially generated pictures and text was integrated into the site to improve the user experience.
The thesis made use of various sources on the current state of artificial intelligence and its application in the tourism industry. User testing was used to obtain research results that were used to improve the website. In addition, a literature review was used as a data collection method.
The results of the thesis were an improved user experience and service level of the suomimatkailu.com website using artificial intelligence. Results showed that artificial intelligence pictures and texts are not always reliable. Study also showed that some artificial intelligence tools are more suitable for developing a travelling site than others.
Työssä tarkasteltiin erilaisia tekoälytyökaluja ja niiden soveltuvuutta parannellulle sivustolle. Työn edetessä työvälineiksi valikoitui ChatGPT-4, Adobe Firefly ja Landbot.io. Työvälineiden avulla sivustolle integroitiin chattibotti ja tekoälyllä tuotettua materiaalia, jotta käyttäjäkokemusta saatiin kehitettyä paremmaksi. Työn taustalla oli Finserve Oy:n tarve tehostaa suomimatkailu.com-sivuston palveluja tekoälyä hyödyntämällä.
Käyttäjätestauksen avulla saatiin tutkimustuloksia esimerkiksi chattibotin viestien laadusta ja sivuston käytettävyydestä, joiden avulla verkkosivua jatkokehitettiin. Lisäksi aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta.
Lopputuloksena tekoälyn avulla saavutettiin suomimatkailu.com-sivustolle parannettu käyttökokemus ja palvelutaso. Tulokset osoittivat myös, että tekoälyn luomat kuvat ja tekstit eivät aina ole luotettavia. Opinnäytetyön perusteella voidaan sanoa, että jotkin tekoälytyökalut soveltuvat paremmin matkailusivuston kehittämiseen kuin toiset.
The thesis examined different artificial intelligence tools and their suitability for improving the target website. Thesis started with studying different artificial intelligence tools and testing them to find the best tools suitable for our site. After research the tools used to develop the site were ChatGPT-4, Adobe Firefly and Landbot.io. As a result, a chatbot and artificially generated pictures and text was integrated into the site to improve the user experience.
The thesis made use of various sources on the current state of artificial intelligence and its application in the tourism industry. User testing was used to obtain research results that were used to improve the website. In addition, a literature review was used as a data collection method.
The results of the thesis were an improved user experience and service level of the suomimatkailu.com website using artificial intelligence. Results showed that artificial intelligence pictures and texts are not always reliable. Study also showed that some artificial intelligence tools are more suitable for developing a travelling site than others.