Virtuaalinen oppimisympäristö eläinlääketieteen opiskelijoille säteilynkäytön opiskelun tueksi
Immonen, Heidi (2024)
Immonen, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917778
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää virtuaalinen oppimisympäristö Helsingin Yliopiston eläinlääketieteen opiskelijoille, säteilyn käytön ja diagnostisen kuvantamisen opiskelun tueksi. Tavoitteena oli tukea teoriatiedon ja käytännön välistä integraatiota sekä edistää opiskelijoiden säteilyn käytön asiantuntemusta ja säteilyturvallista toimintaa. Kehittämismenetelminä käytettiin asiantuntijoiden konsultointia, dialogista keskustelua ja learning cafe–menetelmää. Toteuttamisvaiheessa oppimisympäristö validointiin diagnostisen kuvantamisen asiantuntijoilla (n=5) ja pilotoitiin diagnostisen kuvantamisen perusteet–kurssin yhteydessä eläinlääketieteen opiskelijoilla (n=59). Pedagogista käytettävyyttä selvitettiin kyselyllä aiemmin kehitetyn mittarin avulla molemmissa vaiheissa. Tulokset kuvailtiin tilastollisten tunnuslukujen ja prosenttisuuksien avulla. Asiantuntijoiden ja opiskelijoiden antama oppimisympäristön pedagogisen käytettävyyden arvio oli korkealla tasolla. Tulosten perusteella voidaan todeta, että kehitetty oppimisympäristö soveltuu käytettäväksi eläinlääkäreiden koulutuksessa ja se koettiin hyödylliseksi säteilyn käytön oppimisen kannalta. Jatkotutkimusaiheina voidaan suositella oppimisympäristön tehokkuuden ja hyödyllisyyden tutkimusta opettajien näkökulmasta. The primary goal of this thesis was to develop a virtual learning environment for the veterinary students of University of Helsinki. The virtual learning environment is to be designed to support the students in the use of radiation and diagnostic imaging. The main goal was to support the integration of theory and practice and to advance the expertise of the students in the use of radiation and radiation safety. The research methods used were expert consultation, dialogical discussion and the learning café method. In the implementation phase, the learning environment was validated with diagnostic imaging experts (n=5) and piloted with veterinary students (n=59). Pedagogical usability was investigated with the help of a previously developed indicator in both phases. The results were described in terms of statistical indicators and percentages. The assessment of the pedagogical usability of the learning environment given by experts and students was at a high level. Based on the results, it can be concluded that the developed learning environment is suitable for use in veterinary training and was considered useful for learning the use of radiation. This thesis creates a new tool and perspective for the training of veterinarians in the use of radiation, promoting students' skills and radiation-safe practices in practical situations. Recommendations for future research topics include studying the effectiveness and usefulness of the learning environment from the teachers' perspective.