Terveysteknologia ja työskentely kliinisessä laboratoriossa : kurssin oppimateriaalin päivittäminen
Olofsson, Senia; Poutanen, Milla; Uuttu, Lotta (2024)
Olofsson, Senia
Poutanen, Milla
Uuttu, Lotta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917855
Tiivistelmä
Terveysteknologia on keskeinen osa bioanalyytikon ammattia ja osa sen päivittäistä arkea. Työnkuva sisältää monipuolisesti muun muassa niin laboratoriotutkimusten ottamista kuin tutkimista moniammatillisessa työyhteisössä. Bioanalyytikon ammatti vaatii tarkkuutta ja vahvaa teoriapohjaa, jota edesauttaa laadukkaat ja monipuoliset oppimateriaalit. Kun oppimateriaali on visuaalisesti ja teoreettisesti selkeää, oppiminen on mielekästä ja sopivan haastavaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli päivittää Terveysteknologia ja työskentely kliinisessä laboratoriossa -kurssi, joka on suunnattu lukiolaisille. Tavoitteena oli saada kurssipohjasta selkeä ja sisällöltään haastava ja opettavainen lukiolaisille. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja toimeksiantajana toimi Turun Ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön lopputuloksena on päivitetty ja yhtenäinen kurssikokonaisuus lukiolaisille. Kokonaisuutta täydentää materiaaliin lisätyt kuvat ja videot, sekä erillisenä tuotetut työohjeet ja laboratoriomanuaali. Health technology is a key component in a medical laboratory scientist’s daily work. The job description contains a variety of tasks such as conducting laboratory tests and analyzing them in multi-professional work communities. The work of a medical laboratory scientist requires precision and a strong theoretical base, which comprehensive and quality learning material supports. When the learning material is both visually and theoretically distinct, the learning process becomes more enjoyable and sufficiently challenging.
The purpose of this thesis was to upgrade the course ‘’Health technology and working in a clinical laboratory’, which is directed to high school students. The goal was to make the course structure clear and the content challenging and educational for the students. The thesis was conducted as a practice-based thesis and the employer was Turku University Of Applied Science.
The result of the thesis is an updated and consistent course directed to the high school students. In addition, the course material is complemented with pictures and videos as well as working instructions and a manual for the laboratory.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli päivittää Terveysteknologia ja työskentely kliinisessä laboratoriossa -kurssi, joka on suunnattu lukiolaisille. Tavoitteena oli saada kurssipohjasta selkeä ja sisällöltään haastava ja opettavainen lukiolaisille. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja toimeksiantajana toimi Turun Ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön lopputuloksena on päivitetty ja yhtenäinen kurssikokonaisuus lukiolaisille. Kokonaisuutta täydentää materiaaliin lisätyt kuvat ja videot, sekä erillisenä tuotetut työohjeet ja laboratoriomanuaali.
The purpose of this thesis was to upgrade the course ‘’Health technology and working in a clinical laboratory’, which is directed to high school students. The goal was to make the course structure clear and the content challenging and educational for the students. The thesis was conducted as a practice-based thesis and the employer was Turku University Of Applied Science.
The result of the thesis is an updated and consistent course directed to the high school students. In addition, the course material is complemented with pictures and videos as well as working instructions and a manual for the laboratory.