Kommunikaation kustannus logistiikassa
Rantala, Tomi (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917738
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tarkoitus perehtyä kommunikaation aiheuttamiin
kustannuksiin logistiikkayhtiössä. Toimeksiantajana toimii Den Hartogh
Drybulk Finland Oy. Työn tarkoituksena on etsiä ongelmallisia kohtia kommunikaatiossa ja tiedon siirtämisessä sekä pyrkiä vähentämään kuluja. Kyseessä
olevassa konsernissa suoritetaan hyvin yksisuuntaisesti kommunikaatiota,
hierarkian merkitys on emoyhtiölle tärkeä.
Tutkimus toteutettiin kahdella kvalitatiivisella haastattelulla, jotka olivat ajoitettu vuoden välein toisistaan. Haastatteluissa kysyttiin kommunikaatioon ja
sen kustannuksiin liittyviä kysymyksiä. Molemmissa haastatteluissa toistuivat
samanlaiset teemat, kuten yksisuuntainen kommunikaatio, päivittäisten työmäärien arvaamattomuus, sisäinen byrokratia ja hitaat muutokset konsernitasolla.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin ainakin yksi olennainen kehityksen kohde:
laskutus on sisäisen byrokratian takia erittäin hankalasti toteutettu ja yhtiö sisäisesti vaatii kaikista laskuista leimatun ja allekirjoitetun tositteen, joka pitää
lähettää paperimuodossa pääkonttorille, jotta lasku saadaan maksettua. Käytännön tasolla kaikki lyhyellä laskutuksella olevat kulut menevät perintään tai
keräävät myöhästymisestä lisäkuluja.
Laskutuksessa tulee jatkuvasti viivästymisiä ja yrityksellä tulee muitakin kuluja
kaukana tehtävistä päätöksistä. Isoin ongelma on muodostunut yksisuuntaisesta kommunikaatiosta, joka tulee emoyhtiöltä tytäryhtiölle. Toinen kommunikaatiosta johtuva ongelma on laskutuksen rakenne yhtiön sisällä.
Realistisesti kaikki yritystoiminta toimii hierarkiassa, jossa joku käskee ja toinen suorittaa pyydetysti kyseiset toimenpiteet. Tässä tapauksessa joustamattomuudella pystytään saamaan aikaan yllättäviäkin kulumääriä, jolloin tehdään
päätös tietämättä paikallisista olosuhteista konsultoimatta paikallista yksikköä
ollenkaan.
kustannuksiin logistiikkayhtiössä. Toimeksiantajana toimii Den Hartogh
Drybulk Finland Oy. Työn tarkoituksena on etsiä ongelmallisia kohtia kommunikaatiossa ja tiedon siirtämisessä sekä pyrkiä vähentämään kuluja. Kyseessä
olevassa konsernissa suoritetaan hyvin yksisuuntaisesti kommunikaatiota,
hierarkian merkitys on emoyhtiölle tärkeä.
Tutkimus toteutettiin kahdella kvalitatiivisella haastattelulla, jotka olivat ajoitettu vuoden välein toisistaan. Haastatteluissa kysyttiin kommunikaatioon ja
sen kustannuksiin liittyviä kysymyksiä. Molemmissa haastatteluissa toistuivat
samanlaiset teemat, kuten yksisuuntainen kommunikaatio, päivittäisten työmäärien arvaamattomuus, sisäinen byrokratia ja hitaat muutokset konsernitasolla.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin ainakin yksi olennainen kehityksen kohde:
laskutus on sisäisen byrokratian takia erittäin hankalasti toteutettu ja yhtiö sisäisesti vaatii kaikista laskuista leimatun ja allekirjoitetun tositteen, joka pitää
lähettää paperimuodossa pääkonttorille, jotta lasku saadaan maksettua. Käytännön tasolla kaikki lyhyellä laskutuksella olevat kulut menevät perintään tai
keräävät myöhästymisestä lisäkuluja.
Laskutuksessa tulee jatkuvasti viivästymisiä ja yrityksellä tulee muitakin kuluja
kaukana tehtävistä päätöksistä. Isoin ongelma on muodostunut yksisuuntaisesta kommunikaatiosta, joka tulee emoyhtiöltä tytäryhtiölle. Toinen kommunikaatiosta johtuva ongelma on laskutuksen rakenne yhtiön sisällä.
Realistisesti kaikki yritystoiminta toimii hierarkiassa, jossa joku käskee ja toinen suorittaa pyydetysti kyseiset toimenpiteet. Tässä tapauksessa joustamattomuudella pystytään saamaan aikaan yllättäviäkin kulumääriä, jolloin tehdään
päätös tietämättä paikallisista olosuhteista konsultoimatta paikallista yksikköä
ollenkaan.