Muutosjohtajuuden merkitys vihreässä siirtymässä. Case: Kymenlaakson akkuklusteri
Savilaakso, Päivi; Isosaari, Viivi (2024)
Savilaakso, Päivi
Isosaari, Viivi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917714
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Xamkin ja Cursorin yhteistä ”Vihreä loikka, kestävyydestä kilpailukykyä” -hanketta, jonka tavoitteena on edistää kestävää siirtymää Kotkan ja Haminan seudulla.
Opinnäytetyössä käsitellään vihreän siirtymän liiketoimintamahdollisuuksia ja niihin liittyviä haasteita akkuklusterin rakentamisen kontekstissa. Keskeisenä tarkoituksena on lisätä asiakasymmärrystä ja tuoda esiin yritysten näkemyksiä vihreän siirtymän vaikutuksista liiketoimintaan. Tutkimusongelma keskittyy kysymykseen siitä, miten yritykset näkevät vihreän siirtymän tarjoamat mahdollisuudet ja millaisia haasteita ne kohtaavat tässä prosessissa.
Tutkimuksen viitekehys rajautuu vihreän siirtymän, muutosjohtajuuden ja asia-kasymmärryksen käsitteisiin. Lopputuloksena syntyy arvokasta tietoa Kymen-laakson alueen mahdollisesti tulevaisuudessa akkuklusteriin kuuluvien yritysten näkemyksistä ja ajatuksista liittyen vihreään siirtymään. Saadut tiedot tukevat Vihreä loikka -hanketta tarjoamalla taustamateriaalia workshopeihin ja koulutuksiin sekä auttavat hanketta kohdentamaan toimiaan entistä tehokkaammin.
Opinnäytetyön aineistona käytettiin kyselylomaketutkimusta, joka lähetettiin 208:lle eri yritykselle Etelä-Kymenlaakson alueella. Tulokset osoittavat, että yritykset suhtautuvat pääosin myönteisesti vihreään siirtymään, ja monet näkevät siinä liiketoimintamahdollisuuksia. Eroja havaittiin kuitenkin pienten ja suurten yritysten välillä, erityisesti haasteiden ja tarpeiden osalta.
Opinnäytetyö tarjoaa arvokasta tietoa alueen yritysten näkemyksistä ja tarpeis-ta vihreän siirtymän edistämisessä. Tulokset voivat ohjata hankkeen toimintaa ja auttaa suuntaamaan resursseja oikein kohti kestävää kehitystä. Lisäksi tutkimus valottaa vihreän siirtymän moninaisia ulottuvuuksia ja tarjoaa pohjan jatkotutkimukselle sekä käytännön toimille vihreän siirtymän edistämiseksi. This thesis is part of the joint Xamk and Cursor project "Vihreä loikka - from sustainability to competitiveness", which aims to promote sustainable transition in the Kotka and Hamina region.
The thesis addresses the business opportunities and challenges of green transition in the context of building a battery cluster. The main purpose is to in-crease customer understanding and to highlight the business views of companies on the business implications of the green transition. The research problem focuses on how companies perceive the opportunities and challenges they face in this process.
The research framework is limited to the concepts of green transition, change leadership and customer insight. The results are valuable information on the views and ideas of potential future battery cluster companies in the Kymenlaakso region regarding the green transition. The information obtained will support the Vihreä Loikka- project by providing background material for workshops and training sessions and will help the project to target its activities more effectively.
A questionnaire survey was used as the material for the thesis, which was sent to 208 different companies in the South-Kymenlaakso region. The results show that companies are mainly positive about the green transition, and many see it as a business opportunity. However, differences were found between small and large companies, especially in terms of challenges and needs.
The thesis provides valuable information on the views and needs of businesses in the region in promoting the green transition. The results can guide project activities and help to properly target resources towards sustainable development. In addition, the study sheds light on the multiple dimensions of the green transition and provides a basis for further research and practical actions to promote the green transition.
Opinnäytetyössä käsitellään vihreän siirtymän liiketoimintamahdollisuuksia ja niihin liittyviä haasteita akkuklusterin rakentamisen kontekstissa. Keskeisenä tarkoituksena on lisätä asiakasymmärrystä ja tuoda esiin yritysten näkemyksiä vihreän siirtymän vaikutuksista liiketoimintaan. Tutkimusongelma keskittyy kysymykseen siitä, miten yritykset näkevät vihreän siirtymän tarjoamat mahdollisuudet ja millaisia haasteita ne kohtaavat tässä prosessissa.
Tutkimuksen viitekehys rajautuu vihreän siirtymän, muutosjohtajuuden ja asia-kasymmärryksen käsitteisiin. Lopputuloksena syntyy arvokasta tietoa Kymen-laakson alueen mahdollisesti tulevaisuudessa akkuklusteriin kuuluvien yritysten näkemyksistä ja ajatuksista liittyen vihreään siirtymään. Saadut tiedot tukevat Vihreä loikka -hanketta tarjoamalla taustamateriaalia workshopeihin ja koulutuksiin sekä auttavat hanketta kohdentamaan toimiaan entistä tehokkaammin.
Opinnäytetyön aineistona käytettiin kyselylomaketutkimusta, joka lähetettiin 208:lle eri yritykselle Etelä-Kymenlaakson alueella. Tulokset osoittavat, että yritykset suhtautuvat pääosin myönteisesti vihreään siirtymään, ja monet näkevät siinä liiketoimintamahdollisuuksia. Eroja havaittiin kuitenkin pienten ja suurten yritysten välillä, erityisesti haasteiden ja tarpeiden osalta.
Opinnäytetyö tarjoaa arvokasta tietoa alueen yritysten näkemyksistä ja tarpeis-ta vihreän siirtymän edistämisessä. Tulokset voivat ohjata hankkeen toimintaa ja auttaa suuntaamaan resursseja oikein kohti kestävää kehitystä. Lisäksi tutkimus valottaa vihreän siirtymän moninaisia ulottuvuuksia ja tarjoaa pohjan jatkotutkimukselle sekä käytännön toimille vihreän siirtymän edistämiseksi.
The thesis addresses the business opportunities and challenges of green transition in the context of building a battery cluster. The main purpose is to in-crease customer understanding and to highlight the business views of companies on the business implications of the green transition. The research problem focuses on how companies perceive the opportunities and challenges they face in this process.
The research framework is limited to the concepts of green transition, change leadership and customer insight. The results are valuable information on the views and ideas of potential future battery cluster companies in the Kymenlaakso region regarding the green transition. The information obtained will support the Vihreä Loikka- project by providing background material for workshops and training sessions and will help the project to target its activities more effectively.
A questionnaire survey was used as the material for the thesis, which was sent to 208 different companies in the South-Kymenlaakso region. The results show that companies are mainly positive about the green transition, and many see it as a business opportunity. However, differences were found between small and large companies, especially in terms of challenges and needs.
The thesis provides valuable information on the views and needs of businesses in the region in promoting the green transition. The results can guide project activities and help to properly target resources towards sustainable development. In addition, the study sheds light on the multiple dimensions of the green transition and provides a basis for further research and practical actions to promote the green transition.