Kriittisesti sairaan potilaan vastaanotto teho-osastolle - raportoinnin näkökulma opetusvideo
Haavisto, Anni; Jalo, Emma (2024)
Haavisto, Anni
Jalo, Emma
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917697
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen on hyvä raportointi kriittisesti sairaan potilaan vastaanottamisessa teho-osastolle. Tavoitteena oli lisätä hoitotyön opiskelijoiden tietoisuutta laadukkaasta raportoinnista ISBAR-menetelmän mukaan.
Opinnäytetyö on tehty kehittämistehtävänä. Tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle. Opetusvideo laadittiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen pohjalta. Opetusvideota voidaan hyödyntää opetuskäytössä sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Aineiston keräämisessä on hyödynnetty neljää tietokantaa, jossa on huomioitu sisäänotto- ja poissulkukriteerit. Käytetyt aineistot ovat suomen- ja englanninkielisiä. Aineiston analysointi on tehty teemoittelun avulla. Teemoiksi muodostuivat hyvä raportointikulttuuri potilaan siirrossa ja alateemaksi ISBAR-menetelmän käyttö, laadukas raportti, potilasturvallisuus ja mahdolliset ongelmat raportointitilanteessa.
ISBAR-raportointimenetelmä tulisi olla yhdenmukainen toimintatapa raportoida potilaasta. Kuitenkin ISBAR-raportointimenetelmä on ollut käytössä vain alle 50 % raporteista. Tutkimustuloksissa nousi kiistatta esiin, että strukturoidun ISBAR-raportointimallin käyttö on vähentänyt haittatapahtumia, raportointitilanteet olivat selkeämmät ja virheelliset tiedot raportoinnissa vähenivät.
Jatkotutkimusehdotuksena esitetään tutkimusta hoitotyöhön, miten konkreettisin keinoin ISBAR-raportointimenetelmä saadaan tavanomaiseksi raportointitavaksi. Toisena tutkimusehdotuksena voisi olla kysely, jossa selvitettäisiin nimenomaan teho-osaston hoitajien kokemuksia raportoinnista. Raportoinnista löytyy jonkin verran tutkimuksia, mutta kyselytutkimukset työelämästä voisivat olla mielenkiintoisia.
Opinnäytetyön tuotoksena tehty opetusvideo on tarkoitettu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle opetuskäyttöön, ja se on vapaasti käytettävissä. The purpose of this thesis was to determine what constitutes effective reporting when receiving critically ill patients in the intensive care unit. The goal was to increase nursing students' awareness of quality reporting using the ISBAR method.
The thesis was completed as a development project. The aim was to produce an instructional video for South-Eastern Finland University of Applied Sciences. The instructional video was created based on a descriptive literature review. The video can be utilized in teaching social and health care students. Four databases were used for data collection, considering inclusion and exclusion criteria. The materials used are in both Finnish and English. Data analysis was conducted through thematic analysis. The themes identified were good reporting culture during patient transfer, with a subtheme on the use of the ISBAR method, quality reports, patient safety, and potential issues in reporting situations.
The ISBAR reporting method should be a standardized approach. However, the ISBAR reporting method has been implemented in fewer than 50% of reports. Research results unequivocally showed that the structured ISBAR reporting model reduced adverse events, improved the clarity of reporting situations, and decreased inaccuracies in reported information.
As a further research suggestion, investigating how the ISBAR reporting method can be integrated as a routine reporting practice in nursing care could be proposed. Another research suggestion could involve conducting a survey specifically to explore intensive care unit nurses' experiences with reporting. While there is some research on reporting, surveys from the workplace could provide valuable insights.
The instructional video produced as an outcome of the thesis is intended for educational use at South-Eastern Finland University of Applied Sciences and is freely available for use.
Opinnäytetyö on tehty kehittämistehtävänä. Tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle. Opetusvideo laadittiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen pohjalta. Opetusvideota voidaan hyödyntää opetuskäytössä sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Aineiston keräämisessä on hyödynnetty neljää tietokantaa, jossa on huomioitu sisäänotto- ja poissulkukriteerit. Käytetyt aineistot ovat suomen- ja englanninkielisiä. Aineiston analysointi on tehty teemoittelun avulla. Teemoiksi muodostuivat hyvä raportointikulttuuri potilaan siirrossa ja alateemaksi ISBAR-menetelmän käyttö, laadukas raportti, potilasturvallisuus ja mahdolliset ongelmat raportointitilanteessa.
ISBAR-raportointimenetelmä tulisi olla yhdenmukainen toimintatapa raportoida potilaasta. Kuitenkin ISBAR-raportointimenetelmä on ollut käytössä vain alle 50 % raporteista. Tutkimustuloksissa nousi kiistatta esiin, että strukturoidun ISBAR-raportointimallin käyttö on vähentänyt haittatapahtumia, raportointitilanteet olivat selkeämmät ja virheelliset tiedot raportoinnissa vähenivät.
Jatkotutkimusehdotuksena esitetään tutkimusta hoitotyöhön, miten konkreettisin keinoin ISBAR-raportointimenetelmä saadaan tavanomaiseksi raportointitavaksi. Toisena tutkimusehdotuksena voisi olla kysely, jossa selvitettäisiin nimenomaan teho-osaston hoitajien kokemuksia raportoinnista. Raportoinnista löytyy jonkin verran tutkimuksia, mutta kyselytutkimukset työelämästä voisivat olla mielenkiintoisia.
Opinnäytetyön tuotoksena tehty opetusvideo on tarkoitettu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle opetuskäyttöön, ja se on vapaasti käytettävissä.
The thesis was completed as a development project. The aim was to produce an instructional video for South-Eastern Finland University of Applied Sciences. The instructional video was created based on a descriptive literature review. The video can be utilized in teaching social and health care students. Four databases were used for data collection, considering inclusion and exclusion criteria. The materials used are in both Finnish and English. Data analysis was conducted through thematic analysis. The themes identified were good reporting culture during patient transfer, with a subtheme on the use of the ISBAR method, quality reports, patient safety, and potential issues in reporting situations.
The ISBAR reporting method should be a standardized approach. However, the ISBAR reporting method has been implemented in fewer than 50% of reports. Research results unequivocally showed that the structured ISBAR reporting model reduced adverse events, improved the clarity of reporting situations, and decreased inaccuracies in reported information.
As a further research suggestion, investigating how the ISBAR reporting method can be integrated as a routine reporting practice in nursing care could be proposed. Another research suggestion could involve conducting a survey specifically to explore intensive care unit nurses' experiences with reporting. While there is some research on reporting, surveys from the workplace could provide valuable insights.
The instructional video produced as an outcome of the thesis is intended for educational use at South-Eastern Finland University of Applied Sciences and is freely available for use.