Tekoälyn ja automaation tuomat mahdollisuudet kustannustoiminnassa
Mattila, Riina (2024)
Mattila, Riina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917881
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin tekoälyn ja automaation tuomia mahdollisuuksia kustannustoiminnassa. Tavoitteena oli esittää konkreettisia kehitysideoita toimeksiantajayritykselle tekoälyn hyödyntämisestä kustannustoiminnassa, journalistisessa sisällöntuotannossa. Kehitysideat tulevat olemaan tukena yrityksen tulevissa kehityshankkeissa.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin kustannustoiminnan lisäksi markkinointiviestintä, digitaalinen markkinointiviestintä ja markkinointiviestinnän automaatio sekä tekoäly ja sen termejä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu. Teemahaastattelussa haastateltiin kolmea ohjelmistoalan asiantuntijaa sekä kahta journalistista toimittajaa. Haastatteluiden teemoina olivat tekoäly ja automaatio kustannustoiminnassa, markkinointiviestinnässä ja digitaalisessa markkinoinnissa. Haastatteluiden lisäksi tein myös SWOT-analyysin, jonka avulla hahmotettiin yrityksen sisäiset vahvuudet ja heikkoudet sekä ulkoiset mahdollisuudet ja uhat. Lisäksi PESTEL-analyysin muodossa saatiin käsitys yrityksen toimintaympäristöön vaikuttavista ulkoisista tekijöistä.
Haastatteluiden tulosten pohjalta esiteltiin kehitysideoita tekoälyn ja automaation kokonaisvaltaiselle hyödyntämiselle kustannustoiminnassa.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin kustannustoiminnan lisäksi markkinointiviestintä, digitaalinen markkinointiviestintä ja markkinointiviestinnän automaatio sekä tekoäly ja sen termejä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu. Teemahaastattelussa haastateltiin kolmea ohjelmistoalan asiantuntijaa sekä kahta journalistista toimittajaa. Haastatteluiden teemoina olivat tekoäly ja automaatio kustannustoiminnassa, markkinointiviestinnässä ja digitaalisessa markkinoinnissa. Haastatteluiden lisäksi tein myös SWOT-analyysin, jonka avulla hahmotettiin yrityksen sisäiset vahvuudet ja heikkoudet sekä ulkoiset mahdollisuudet ja uhat. Lisäksi PESTEL-analyysin muodossa saatiin käsitys yrityksen toimintaympäristöön vaikuttavista ulkoisista tekijöistä.
Haastatteluiden tulosten pohjalta esiteltiin kehitysideoita tekoälyn ja automaation kokonaisvaltaiselle hyödyntämiselle kustannustoiminnassa.