Deliberi Tapiolan palvelukonseptin muutos ja sen vaikutukset
Inermo, Aleksi (2024)
Inermo, Aleksi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917890
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Deliberi Tapiola -ravintolan palvelukonseptin muutoksen vaikutuksia ravintolan myynteihin, henkilöstömäärään, tehokkuuteen, asiakasmääriin ja keskiostokseen. Työn tarkoituksena oli saada yritykselle tietoon millaisia vaikutuksia palvelukonseptin muutoksella on ollut ravintolan tunnuslukuihin. Uuteen palvelukonseptiin ravintolassa siirryttiin lokakuussa 2023.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään palvelumuotoilua ja etenkin palvelupolkua sekä sen tärkeitä kontaktipisteitä. Lisäksi tietoperustassa kerrotaan liiketoiminnan kehittämisestä ja innovaatioista kuten palveluinnovaatiosta. Tämän jälkeen tietoperustassa tarkastellaan henkilöstösuunnittelua ja työnsuunnittelua. Lopuksi tietoperustassa käydään läpi ravintolan tärkeimpiä tunnuslukuja ja näiden merkitystä ravintolan toimintaan.
Empiirisessä osassa käsitellään henkilökunnan toimintatapoja ja sen muutoksia palvelukonseptin muuttumisen myötä. Osiossa käydään läpi ravintolan tunnuslukujen muutoksia verrattuna aikaisempaan palvelukonseptiin. Aikaisemman palvelukonseptin vertailtavat tunnusluvut ovat aikaväliltä marraskuu 2022 – tammikuu 2023 ja uuden palvelukonseptin tunnusluvut aikaväliltä marraskuu 2023 – tammikuu 2024.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään palvelumuotoilua ja etenkin palvelupolkua sekä sen tärkeitä kontaktipisteitä. Lisäksi tietoperustassa kerrotaan liiketoiminnan kehittämisestä ja innovaatioista kuten palveluinnovaatiosta. Tämän jälkeen tietoperustassa tarkastellaan henkilöstösuunnittelua ja työnsuunnittelua. Lopuksi tietoperustassa käydään läpi ravintolan tärkeimpiä tunnuslukuja ja näiden merkitystä ravintolan toimintaan.
Empiirisessä osassa käsitellään henkilökunnan toimintatapoja ja sen muutoksia palvelukonseptin muuttumisen myötä. Osiossa käydään läpi ravintolan tunnuslukujen muutoksia verrattuna aikaisempaan palvelukonseptiin. Aikaisemman palvelukonseptin vertailtavat tunnusluvut ovat aikaväliltä marraskuu 2022 – tammikuu 2023 ja uuden palvelukonseptin tunnusluvut aikaväliltä marraskuu 2023 – tammikuu 2024.