Johtajan perehdyttäminen Attendon mielenterveyspalveluiden yksiköissä
Rauman, Katriina (2024)
Rauman, Katriina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917892
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Attendo Oy:lle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tunnistaa aloittavien yksikön johtajien perehdyttämisprosessin kehittämiskohteet sekä asiat, mitkä perehdytyksessä toimivat jo nyt prosessissa. Tavoitteena oli tarkastella käytännön kokemuksia perehdytyksestä haastattelemalla tarkastelujaksolla aloittaneita johtajia.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä menetelmänä teemahaastattelua. Teemahaastattelulla saadaan parhaiten kerättyä kokemuksiin pohjautuvaa tietoa. Haastatteluaineistoa analysoimalla ja yhdistämällä sitä teoriatietoon perehdytyksestä, syntyi kehittämisideoita, joiden avulla perehdyttämistä voidaan parantaa.
Tulosten perusteella ihmiset ovat merkittävä osa perehdytystä, ja jatkossa olisikin tarve paneutua siihen, ketkä uuden johtajan perehdytysprosessiin osallistuvat. Lisäksi perehdytys vaatii aiempaa enemmän suunnitelmallisuutta ja sitä, että tulijan osaaminen ja tausta huomioidaan suunnitelmaa tehdessä. Perehdytysmateriaalia ja johtajalle tärkeää tietoa on Attendolla paljon saatavilla, mutta sitä on liian monessa paikassa. Attendolla on kuitenkin toimiva perehdytysalusta, kuten ”Valo”, josta uusi työntekijä löytää tarvittavat kurssiaineistot. Attendolla on kaikki tarvittava olemassa laadukasta perehdytystä varten, ne täytyy valjastaa parempaan käyttöön. Tulokset esitettiin Attendolla jatkokäyttöä varten.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä menetelmänä teemahaastattelua. Teemahaastattelulla saadaan parhaiten kerättyä kokemuksiin pohjautuvaa tietoa. Haastatteluaineistoa analysoimalla ja yhdistämällä sitä teoriatietoon perehdytyksestä, syntyi kehittämisideoita, joiden avulla perehdyttämistä voidaan parantaa.
Tulosten perusteella ihmiset ovat merkittävä osa perehdytystä, ja jatkossa olisikin tarve paneutua siihen, ketkä uuden johtajan perehdytysprosessiin osallistuvat. Lisäksi perehdytys vaatii aiempaa enemmän suunnitelmallisuutta ja sitä, että tulijan osaaminen ja tausta huomioidaan suunnitelmaa tehdessä. Perehdytysmateriaalia ja johtajalle tärkeää tietoa on Attendolla paljon saatavilla, mutta sitä on liian monessa paikassa. Attendolla on kuitenkin toimiva perehdytysalusta, kuten ”Valo”, josta uusi työntekijä löytää tarvittavat kurssiaineistot. Attendolla on kaikki tarvittava olemassa laadukasta perehdytystä varten, ne täytyy valjastaa parempaan käyttöön. Tulokset esitettiin Attendolla jatkokäyttöä varten.