Esihenkilön vaikutus työntekijän sitoutumiseen ravintola-alalla
Perko, Sanni (2024)
Perko, Sanni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917969
Tiivistelmä
Ravintola-ala on kohdannut työvoimapulan. COVID-19 aiheut työntekijämäärien laskua, koska pandemian aiheutamat rajoitukset lisäsivät irtsanomisia ja lomautuksia. Ravintola-alan vetovoimaisuuta estää mielikuva ravintola-alasta läpikulkualana, joten pitovoimaan tulisi panostaa kehitämällä työhyvinvointa, työn monipuolisuuta, ammatllista kehitymistä ja uralla etenemisen mahdollisuuksia. Työntekijöiden sitoutamisen keinoja tulisi selvitää paremman pitovoiman toivossa panostamalla koulutamiseen sekä alan arvostuksen kasvatamiseen. Myös ravintola-alan johtaminen on ollut murroksessa uusien sukupolvien kaivatessa päivitynytä johtamista, kuten kannustamista, palauteen antamista, luotamusta ja tasa-arvoa. Tutkimuksen tarve syntyi ravintola-alan työntekijöiden suuresta vaihtuvuudesta. Tutkimus keskityi luomaan syvempää ymmärrystä ravintola-alan työntekijöiden sitoutumiseen vaikutavista tekijöistä ja erityisest siitä,
millainen vaikutus esihenkilöllä on työntekijän sitoutumiseen. Lisäksi tutkimuksessa etsitin vastauksia kysymyksiin, mitkä tekijät lisäävät sitoutuneisuuta ja mitkä tekijät puolestaan vaikutavat ravintola-alan vaihtuvuuteen. Tutkimus toteutetin kvalitativisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen aineisto kerätin yhdeksän puolistrukturoidun teemahaastatelun avulla. Tutkimustyö aloitetin tammikuussa 2024 ja maalishuhtkuun vaihteessa toteutetin kaikki yhdeksän haastatelua. Tutkimuksen aineisto analysoitin laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä. Tulokset analysoitin luotetavast sekä järjestelmällisesti.Tutkimuksen tuloksien mukaan sitoutumiseen voidaan vaikutaa esihenkilön toiminnalla kuten sosiaalisten suhteiden luomisella työntekijöiden kanssa sekä esimerkillä johtamisella. Työntekijöiden sitoutumiseen vaikutaa myös mahdollisuus kehityä, joten organisaaton kannataisi panostaa työntekijöiden kehitämiseen. Vaihtuvuuteen vaikutaa puolestaan työn fyysisyys, muiden sosiaalisten suhteiden väheneminen sekä ammatllisen kehityksen puute. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa ravintola-alan yrityksissä heidän tarkastellessaan omien työntekijöidensä sitoutuneisuuta ja sitoutuneisuuteen vaikutavia tekijöitä.
millainen vaikutus esihenkilöllä on työntekijän sitoutumiseen. Lisäksi tutkimuksessa etsitin vastauksia kysymyksiin, mitkä tekijät lisäävät sitoutuneisuuta ja mitkä tekijät puolestaan vaikutavat ravintola-alan vaihtuvuuteen. Tutkimus toteutetin kvalitativisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen aineisto kerätin yhdeksän puolistrukturoidun teemahaastatelun avulla. Tutkimustyö aloitetin tammikuussa 2024 ja maalishuhtkuun vaihteessa toteutetin kaikki yhdeksän haastatelua. Tutkimuksen aineisto analysoitin laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä. Tulokset analysoitin luotetavast sekä järjestelmällisesti.Tutkimuksen tuloksien mukaan sitoutumiseen voidaan vaikutaa esihenkilön toiminnalla kuten sosiaalisten suhteiden luomisella työntekijöiden kanssa sekä esimerkillä johtamisella. Työntekijöiden sitoutumiseen vaikutaa myös mahdollisuus kehityä, joten organisaaton kannataisi panostaa työntekijöiden kehitämiseen. Vaihtuvuuteen vaikutaa puolestaan työn fyysisyys, muiden sosiaalisten suhteiden väheneminen sekä ammatllisen kehityksen puute. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa ravintola-alan yrityksissä heidän tarkastellessaan omien työntekijöidensä sitoutuneisuuta ja sitoutuneisuuteen vaikutavia tekijöitä.