Tunnetaitojen opettelu kuvataidelähtöisin menetelmin viisivuotiaiden varhaiskasvatuksessa
Olli-Pekka, Nyrhinen (2024)
Olli-Pekka, Nyrhinen
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917773
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön lähtökohtana oli tutkia tunnetaitojen ja kuvataiteen mahdollisia yhteyksiä sekä sitä, kuinka kuvataidetta voitaisiin käyttää varhaiskasvatuksessa erityisesti viisivuotiaiden lasten tunnetaitojen opettamisessa. Tavoitteena oli kehittää viisivuotiaiden lasten varhaiskasvatukseen tunnetaitojen oppimista tukeva kuvataidelähtöinen opetusmenetelmä, joka toteutettiin käytännön tasolla toiminnallisen osuuden muodossa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin varhaiskasvatuksen ammattihenkilöille suunnattua kyselyä. Kyselyllä kerätyn tiedon laadullisen analysoinnin avulla muodostettiin käsitys siitä, millä tavoilla varhaiskasvatuksessa on opetettu tunnetaitoja ja missä tarkoituksessa erilaisia taidelähtöisiä menetelmiä, kuten kuvataidetta on käytetty. Kyselyn vastausten perusteella voitiin saada myös selville, onko erilaisia taidelähtöisiä menetelmiä ja tunnetaitojen opetusta yhdistetty aikaisemmin toisiinsa varhaiskasvatuksen toiminnassa.
Tulosten perusteella kuvataiteen voidaan katsoa liittyvän osittain tunnetaitoihin. Kyselyyn vastanneista varhaiskasvatuksen ammattihenkilöistä suurin osa koki taiteiden ja tunteiden liittyvän joko paljon tai osittain toisiinsa. Lisäksi varhaiskasvatuksen ammattihenkilöt näkivät taidelähtöisten menetelmien merkityksen osana tunnetaitojen opettamista tärkeänä ja merkityksellisenä lapsen näkökulmasta tarkasteltuna.
Taidelähtöisillä menetelmillä ja etenkin kuvataiteella voidaan tutkimuksen tulosten perusteella tarjota tärkeä kanava tunteiden ilmaisulle erityisesti niille lapsille, jotka kohtaavat haasteita esimerkiksi kielellisessä tai kognitiivisessa kehityksessä. Kuvataide yhdessä muiden taidelähtöisten menetelmien kanssa ovat ensisijaisesti lapselle mahdollistettavia toimintamuotoja, joiden avulla voidaan tarjota lapsille mahdollisuuksia yhdenvertaiseen tunteiden ja itsensä ilmaisuun. Opinnäytetyön liitteenä 1 on teoreettisen ja tutkimuksellisen tiedon pohjalta kehitetty kuvataidelähtöinen tunnetaitojen opettamismenetelmä viisivuotiaiden lasten varhaiskasvatukseen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin varhaiskasvatuksen ammattihenkilöille suunnattua kyselyä. Kyselyllä kerätyn tiedon laadullisen analysoinnin avulla muodostettiin käsitys siitä, millä tavoilla varhaiskasvatuksessa on opetettu tunnetaitoja ja missä tarkoituksessa erilaisia taidelähtöisiä menetelmiä, kuten kuvataidetta on käytetty. Kyselyn vastausten perusteella voitiin saada myös selville, onko erilaisia taidelähtöisiä menetelmiä ja tunnetaitojen opetusta yhdistetty aikaisemmin toisiinsa varhaiskasvatuksen toiminnassa.
Tulosten perusteella kuvataiteen voidaan katsoa liittyvän osittain tunnetaitoihin. Kyselyyn vastanneista varhaiskasvatuksen ammattihenkilöistä suurin osa koki taiteiden ja tunteiden liittyvän joko paljon tai osittain toisiinsa. Lisäksi varhaiskasvatuksen ammattihenkilöt näkivät taidelähtöisten menetelmien merkityksen osana tunnetaitojen opettamista tärkeänä ja merkityksellisenä lapsen näkökulmasta tarkasteltuna.
Taidelähtöisillä menetelmillä ja etenkin kuvataiteella voidaan tutkimuksen tulosten perusteella tarjota tärkeä kanava tunteiden ilmaisulle erityisesti niille lapsille, jotka kohtaavat haasteita esimerkiksi kielellisessä tai kognitiivisessa kehityksessä. Kuvataide yhdessä muiden taidelähtöisten menetelmien kanssa ovat ensisijaisesti lapselle mahdollistettavia toimintamuotoja, joiden avulla voidaan tarjota lapsille mahdollisuuksia yhdenvertaiseen tunteiden ja itsensä ilmaisuun. Opinnäytetyön liitteenä 1 on teoreettisen ja tutkimuksellisen tiedon pohjalta kehitetty kuvataidelähtöinen tunnetaitojen opettamismenetelmä viisivuotiaiden lasten varhaiskasvatukseen.