Självledarskap vid distansarbete
Fagerholm, Maria; Huhtala, Jaana; Käld, Linda; Nordström, Ellen (2024)
Fagerholm, Maria
Huhtala, Jaana
Käld, Linda
Nordström, Ellen
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918098
Tiivistelmä
Examensarbetet är ett utvecklingsarbete och en del av projektet Virtuellt välmående för virtuell personal i samarbete med Egentliga Finlands välfärdsområde. Uppdragsgivaren för projektet är digital mentalvårdskliniken vid Egentliga Finlands välfärdsområde med utgångspunkt att förebygga och stärka arbetets och arbetstagarnas resurser samt teamarbete.
Syftet med examensarbetet var att främja personalens välbefinnande på digital mentalvårds kliniken med hjälp av utveckling av självledarskap. Målet var att skapa en virtuell produkt som stöder självledarskapet för arbetstagare som arbetar på distans inom mentalvården.
Som grund för examensarbetet är självledarskap vid distansarbete med hänsyn till tidigare forskning som har betonat dess centrala roll. Eftersom självledarskap är avgörande för att hantera distansarbetsmiljön på ett effektivt sätt är implementering av självledarskapsstrategier viktigt.
Produkten skapades med hjälp av bygg mät lär metoden, där en minsta genomförbar produkt utarbetades i byggfasen på basen av den kunskapsbas vi tagit del av. Utgående från återkoppling från personalen utvärderades produkten i mätfasen och i lärfasen kunde mönster identifieras och slutsatser dras utifrån den information som framkommit.
Resultatet visar att produkten till viss del kan användas som ett verktyg för att stärka självledarskapet på ett resursförstärkande sätt. De delar som valts att tas med i produkten främjar proaktivt beteende, viktiga egenskaper gällande självledarskap, ett målinriktat beteende samt ökar motivationen. I den slutliga produkten används målformulering som ett konkret verktyg för att stärka personalens självledarskap. Opinnäytetyö on kehittämistyö ja osa ”Virtuaalinen hyvinvointi virtuaaliselle henkilökunnalle” projektia yhteistyössä Varsinais Suomen hyvinvointialueen kanssa. Projektin tilaajana toimii Varsinais Suomen hyvinvointialueen Digitaalinen mielenterveysklinikka, jonka tavoitteena on ehkäistä ja vahvistaa työn ja työntekijöiden voimavaroja sekä tiimityötä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää digitaalisen mielenterveysklinikan henkilökunnan hyvinvointia kehittämällä itsensä johtamista. Tavoitteena oli luoda virtuaalinen tuote, joka tukee työntekijöiden itsensä johtamista.
Opinnäytetyön pohjana on aiempi tutkimus itsensä johtamisesta etätyössä. Koska itsensä johtaminen on ratkaisevan tärkeää etätyöympäristön tehokkaan hallinnan kannalta, itsejohtamisstrategioiden toteuttaminen on tärkeää.
Tuote luotiin rakenna mittaa opi menetelmällä. Rakennusvaiheessa kehitettiin vähintään toteuttamiskelpoinen tuote saavutetun tietopohjan perusteella. Henkilökunnalta saadun palautteen perusteella tuotetta arvioitiin mittausvaiheessa ja oppimisvaiheessa, mallit voitiin tunnistaa ja johtopäätökset tehdä saatujen tietojen perusteella.
Tulokset osoittavat, että tuotetta voidaan jossain määrin käyttää työkaluna itsensä johtamisen vahvistamiseen resursseja lisäävällä tavalla. Tutkimukseen valitut osat on aikaisemmissa tutkimuksissa havaittu edistävän ennakoivaa käyttäytymistä, tärkeitä itsensä johtamisen ominaisuuksia, tavoitteellista käyttäytymistä ja motivaation lisäämistä. Lopputuotteessa tavoitteiden asettamista käytetään konkreettisena työkaluna henkilöstön itsensä johtamisen vahvistamiseksi. The Bachelor´s thesis is a development work and part of the project Virtual Wellbeing for Virtual staff in collaboration with the welfare area of Southwest Finland. The project is led by the digital mental health clinic at the Southwest Finland welfare area, with the intention to strengthen work resources, employee resources, as well as teamwork.
The purpose of the thesis was to promote employee well being at the digital mental health clinic through the development of self leadership. The goal was to create a virtual product that could support self leadership for employees who work remotely in the field of mental health care.
The foundation for the thesis was based on self leadership in remote work, with reference to previous research that emphasizes its significant role. Since self leadership is considered crucial for managing the remote work environment effectively, the implementation of self leadership strategies was deemed important.
The product was created using the Build Measure Learn method, where a minimum viable product was developed in the Build phase, based on the shared knowledge base. The product was evaluated in the Measure phase with feedback from staff, and patterns were identified in the Learn phase to draw conclusions from the information that emerged.
The results indicate that the product can, to some extent, be used as a tool to strengthen self leadership in a resource boosting way. The elements that were chosen to be included in the product were seen to promote proactive behavior, key traits related self leadership, goal oriented behavior, and increased motivation. Goal setting was used in the final product as a concrete tool to strengthen the self leadership of the staff.
Syftet med examensarbetet var att främja personalens välbefinnande på digital mentalvårds kliniken med hjälp av utveckling av självledarskap. Målet var att skapa en virtuell produkt som stöder självledarskapet för arbetstagare som arbetar på distans inom mentalvården.
Som grund för examensarbetet är självledarskap vid distansarbete med hänsyn till tidigare forskning som har betonat dess centrala roll. Eftersom självledarskap är avgörande för att hantera distansarbetsmiljön på ett effektivt sätt är implementering av självledarskapsstrategier viktigt.
Produkten skapades med hjälp av bygg mät lär metoden, där en minsta genomförbar produkt utarbetades i byggfasen på basen av den kunskapsbas vi tagit del av. Utgående från återkoppling från personalen utvärderades produkten i mätfasen och i lärfasen kunde mönster identifieras och slutsatser dras utifrån den information som framkommit.
Resultatet visar att produkten till viss del kan användas som ett verktyg för att stärka självledarskapet på ett resursförstärkande sätt. De delar som valts att tas med i produkten främjar proaktivt beteende, viktiga egenskaper gällande självledarskap, ett målinriktat beteende samt ökar motivationen. I den slutliga produkten används målformulering som ett konkret verktyg för att stärka personalens självledarskap.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää digitaalisen mielenterveysklinikan henkilökunnan hyvinvointia kehittämällä itsensä johtamista. Tavoitteena oli luoda virtuaalinen tuote, joka tukee työntekijöiden itsensä johtamista.
Opinnäytetyön pohjana on aiempi tutkimus itsensä johtamisesta etätyössä. Koska itsensä johtaminen on ratkaisevan tärkeää etätyöympäristön tehokkaan hallinnan kannalta, itsejohtamisstrategioiden toteuttaminen on tärkeää.
Tuote luotiin rakenna mittaa opi menetelmällä. Rakennusvaiheessa kehitettiin vähintään toteuttamiskelpoinen tuote saavutetun tietopohjan perusteella. Henkilökunnalta saadun palautteen perusteella tuotetta arvioitiin mittausvaiheessa ja oppimisvaiheessa, mallit voitiin tunnistaa ja johtopäätökset tehdä saatujen tietojen perusteella.
Tulokset osoittavat, että tuotetta voidaan jossain määrin käyttää työkaluna itsensä johtamisen vahvistamiseen resursseja lisäävällä tavalla. Tutkimukseen valitut osat on aikaisemmissa tutkimuksissa havaittu edistävän ennakoivaa käyttäytymistä, tärkeitä itsensä johtamisen ominaisuuksia, tavoitteellista käyttäytymistä ja motivaation lisäämistä. Lopputuotteessa tavoitteiden asettamista käytetään konkreettisena työkaluna henkilöstön itsensä johtamisen vahvistamiseksi.
The purpose of the thesis was to promote employee well being at the digital mental health clinic through the development of self leadership. The goal was to create a virtual product that could support self leadership for employees who work remotely in the field of mental health care.
The foundation for the thesis was based on self leadership in remote work, with reference to previous research that emphasizes its significant role. Since self leadership is considered crucial for managing the remote work environment effectively, the implementation of self leadership strategies was deemed important.
The product was created using the Build Measure Learn method, where a minimum viable product was developed in the Build phase, based on the shared knowledge base. The product was evaluated in the Measure phase with feedback from staff, and patterns were identified in the Learn phase to draw conclusions from the information that emerged.
The results indicate that the product can, to some extent, be used as a tool to strengthen self leadership in a resource boosting way. The elements that were chosen to be included in the product were seen to promote proactive behavior, key traits related self leadership, goal oriented behavior, and increased motivation. Goal setting was used in the final product as a concrete tool to strengthen the self leadership of the staff.