Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Toimitusketjun kehittäminen asiantuntijaorganisaatiossa

Tötterman, Tom (2024)

 
Avaa tiedosto
Tötterman_Tom.pdf (1.266Mt)
Lataukset: 


Tötterman, Tom
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918065
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja kohdeyrityksen toimitusketjun kehittämiselle, sekä selvittää
toimitusketjun nykytilaa. Kohdeyritys toimii IT-palvelualalla, on asiantuntijaorganisaatio sekä kasvanut
viime vuosina vahvasti. Yrityksen asiakastoimitukset ovat monesti räätälöityjä, asiantuntijat eivät tunnu pitävän prosessimaisesta toiminnasta, eikä yrityksen toimitusketjun kehitys ole pysynyt kasvun perässä. Puutteet toimitusketjun toiminnassa on yrityksessä tunnistettu ja kehitykselle on saatu resursseja. Nämä neljä
syytä luovat tarpeen toimitusketjun kehittämisen selvittämiselle ja kehityssuunnitelman luomiselle.
Opinnäytetyön toteuttamistavaksi valikoitui tapaustutkimus. Tavoitteeseen pääsemiseksi, koettiin tarpeelliseksi hakea tietoa toimitusketjun perusteista, parhaista käytännöistä, asiantuntijoista ja muutosjohtamisesta. Tutkimusmenetelmänä toimivat kolme toimitusketjun nykytilaa selvittävää menetelmää, toimitusketju-kysely, kyselyn tuloksiin pohjautuva ryhmähaastattelu, sekä toimitusketjun prosessien maturiteetin
määrittely. Kyselyn kysymykset perustuivat yrityksen toimitusketjun eri toimintoihin ja niiden toiminnan
laatuun. Ryhmähaastattelu oli puolistrukturoitu vapaa keskustelu, joka kesti yli tunnin. Kyselyyn osallistui
73 prosenttia toimitusketjun parissa työskentelevistä henkilöistä ja ryhmähaastatteluun 92 prosenttia. Maturiteetti selvitettiin benchmarkingin ja dokumenttianalyysin menetelmin. Toimitusketjun sidosryhmien tarkastelu perustui havainnointiin. Tutkimusaineisto oli siis pääasiassa laadullista, joskin myös määrällistä aineistoa käytettiin tutkimuksen aikana, etenkin toimitusketjun prosessien tarkastelussa.
Työn tuloksena saatiin kuva toimitusketjun nykytilasta, vastattiin tutkimuskysymyksiin sekä muodostettiin
toimitusketjulle kehityspolku. Näistä kehityspolkua voidaan pitää tutkimustulosten ytimenä, sen avulla
myös vastatiin tutkimuskysymyksiin. Kehityspolku on kuusikohtainen kehitysmalli, yrityksen toimitusketjulle. Se on räätälöity kohdeyrityksen tarpeisiin parhaista käytännöistä sekä muutoksenhallintamalleista.
Mallissa toimitusketjun strategiaa peilataan yrityksen strategiaan, jonka jälkeen keskitytään toimitusketjun
prosesseihin, järjestelmiin, mittareihin, koulutukseen sekä tulosten analysointiin.
Työn tuloksena on myös selvää, että toimitusketju todella tarvitsee kehitystä. Sen prosessien ja järjesteliemien on modernisoituva tulevina vuosina, mikäli kohdeyritys tahtoo pysyä kilpailukykyisenä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste