Terminaali- ja kuljetustoimintojen kehittäminen: kuljettajan näkökulma
Nurmi, Tino (2024)
Nurmi, Tino
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917627
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kohdeyrityksen terminaali- ja jakelutoimintojen nykytilaa kuljettajan näkökulmasta. Erityisesti haluttiin kartoittaa heidän työpäiväänsä sisältyviä turhia odotusaikoja ja muita työntekoa hidastavia tekijöitä sekä niihin liittyviä kehitystarpeita. Tavoitteena oli myös selvittää tiedonkulun ja yhteistyön nykytilaa sekä mahdollisia kehityskohteita. Mahdollisimman kokonaisvaltaisen nykytilanteen kuvaamiseksi myös työhyvinvointia käsiteltiin osana työn kokonaisuutta. Kuljettajien kokema toimintojen nykytila sekä kehittämistoiveet kartoitettiin heille tehdyillä kyselyllä ja haastatteluilla sekä toimintaa havainnoimalla.
Opinnäytetyö toteutettiin sekä määrällisenä että laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen kirjallisuuskatsaus koostuu aihealueeseen liittyvästä teoriasta, siihen liittyvistä prosesseista ja määritelmistä. Kuljettajille tehtyjen kyselyn ja haastattelujen aineiston analysoinnin perusteella havaittiin kuljettajien olevan pääsääntöisesti tyytyväisiä työpäivänsä kulkuun. Tutkimuksessa havaittiin kuitenkin myös joitakin toimenpiteitä vaativia kehittämiskohteita. Nämä liittyivät kuljettajilla käytössä olevaan tiedonhallintajärjestelmään eli käsipäätteeseen eli kapulaan, odottamiseen eri työvaiheissa, välineiden riittävyyteen ja materiaalinvirtaukseen terminaalissa. Yritykselle laadittiin toimenpide-ehdotuksia havaittujen puutteiden vähentämiseksi.
Opinnäytetyössä esitetyt kehitysehdotukset pohjaavat teoriaosuudessa esitettyyn Lean-ajatteluun, joka on osittain jo kohdeyrityksen käytössä. Lean-ajattelussa tavoitellaan tehokasta toimintaa jatkuvalla, pitkäjänteisellä kehittämistyöllä yhteistyössä henkilöstön kanssa. Siten poistetaan organisaation toiminnoista kaikki lisäarvoa tuottamaton turha toiminta kuten turhat odotusajat. Työssä esitettyjen kehitysehdotukset ohjaavat kohdeyrityksen toimintoja kohti tehokkaampaa ja kuljettajien kannalta sujuvampaa työntekoa.
Opinnäytetyö toteutettiin sekä määrällisenä että laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen kirjallisuuskatsaus koostuu aihealueeseen liittyvästä teoriasta, siihen liittyvistä prosesseista ja määritelmistä. Kuljettajille tehtyjen kyselyn ja haastattelujen aineiston analysoinnin perusteella havaittiin kuljettajien olevan pääsääntöisesti tyytyväisiä työpäivänsä kulkuun. Tutkimuksessa havaittiin kuitenkin myös joitakin toimenpiteitä vaativia kehittämiskohteita. Nämä liittyivät kuljettajilla käytössä olevaan tiedonhallintajärjestelmään eli käsipäätteeseen eli kapulaan, odottamiseen eri työvaiheissa, välineiden riittävyyteen ja materiaalinvirtaukseen terminaalissa. Yritykselle laadittiin toimenpide-ehdotuksia havaittujen puutteiden vähentämiseksi.
Opinnäytetyössä esitetyt kehitysehdotukset pohjaavat teoriaosuudessa esitettyyn Lean-ajatteluun, joka on osittain jo kohdeyrityksen käytössä. Lean-ajattelussa tavoitellaan tehokasta toimintaa jatkuvalla, pitkäjänteisellä kehittämistyöllä yhteistyössä henkilöstön kanssa. Siten poistetaan organisaation toiminnoista kaikki lisäarvoa tuottamaton turha toiminta kuten turhat odotusajat. Työssä esitettyjen kehitysehdotukset ohjaavat kohdeyrityksen toimintoja kohti tehokkaampaa ja kuljettajien kannalta sujuvampaa työntekoa.