Tornado-varastoautomaatin huoltotoiminnan kehittäminen
Mäki, Niko (2024)
Mäki, Niko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018176
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Tornado-varastoautomaatin huoltotoimintaa Niparmi sisälogistiikka Oy:lle. Aihe valikoitui tarpeesta selvittää, voisiko nykyistä huoltotoimintaa kehittää. Niparmi sisälogistiikka Oy on suomalaisen varaston ja tuotannon kalustamisen ammattilainen, joka jälleenmyy ja huoltaa paikallisesti alueellaan alihankintana Constructor Finland Oy:n valmistamia Tornado-varastoautomaatteja. Huolloista solmitaan huoltosopimus laitevalmistajan ja asiakkaan välille.
Teoriaosuudessa tarkastellaan aiheeseen liittyvää teoriaa, joka tukee teollisen palveluliiketoiminnan kehittämistä. Lisäksi teoriaosuudessa on avattu Tornado-varastoautomaatin toimintaa itsessään.
Huoltotoiminnan kehittämistä tutkittiin tässä työssä syvähaastattelumenetelmällä, joka on yksi laadullisen tutkimuksen menetelmistä. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään huoltotoiminnan mahdolliset kehityskohteet sekä se, koetaanko sähköinen raportointi tarpeelliseksi. Kohderyhminä tutkimuksessa olivat asiakkaat, myynti ja huolto. Haastattelut suoritettiin puhelinhaastatteluna etäisyyksistä ja aikataulusta johtuen. Haastateltavat valikoituivat toimeksiantajan henkilökunnasta sekä olemassa olevista asiakkuuksista. Haastatteluissa käytiin läpi asioita nykyiseen toimintaan liittyen ja kerättiin vastaajilta tietoa mahdollisista kehitystarpeista toiminnan kehittämiseksi. Saatujen vastausten perusteella analysoitiin mahdollisia kehityskohteita.
Tulosten perusteella kehityskohteiksi nousivat paikallisuuden korostaminen huollon tarpeissa, yhteistyön ja avoimuuden lisääminen valmistajan ja alihankkijan välillä sekä sähköisen järjestelmän luonti dokumentaatiota ja raportointia varten. Tutkimustuloksista saatujen vastausten perusteella on tarkoituksena kehittää huoltotoimintaa Tornado-varastoautomaatille.
Vastaavanlaista tutkimusta ei ole tehty aiemmin Niparmi sisälogistiikka Oy:n huoltotoiminnan kehittämiseksi.
Teoriaosuudessa tarkastellaan aiheeseen liittyvää teoriaa, joka tukee teollisen palveluliiketoiminnan kehittämistä. Lisäksi teoriaosuudessa on avattu Tornado-varastoautomaatin toimintaa itsessään.
Huoltotoiminnan kehittämistä tutkittiin tässä työssä syvähaastattelumenetelmällä, joka on yksi laadullisen tutkimuksen menetelmistä. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään huoltotoiminnan mahdolliset kehityskohteet sekä se, koetaanko sähköinen raportointi tarpeelliseksi. Kohderyhminä tutkimuksessa olivat asiakkaat, myynti ja huolto. Haastattelut suoritettiin puhelinhaastatteluna etäisyyksistä ja aikataulusta johtuen. Haastateltavat valikoituivat toimeksiantajan henkilökunnasta sekä olemassa olevista asiakkuuksista. Haastatteluissa käytiin läpi asioita nykyiseen toimintaan liittyen ja kerättiin vastaajilta tietoa mahdollisista kehitystarpeista toiminnan kehittämiseksi. Saatujen vastausten perusteella analysoitiin mahdollisia kehityskohteita.
Tulosten perusteella kehityskohteiksi nousivat paikallisuuden korostaminen huollon tarpeissa, yhteistyön ja avoimuuden lisääminen valmistajan ja alihankkijan välillä sekä sähköisen järjestelmän luonti dokumentaatiota ja raportointia varten. Tutkimustuloksista saatujen vastausten perusteella on tarkoituksena kehittää huoltotoimintaa Tornado-varastoautomaatille.
Vastaavanlaista tutkimusta ei ole tehty aiemmin Niparmi sisälogistiikka Oy:n huoltotoiminnan kehittämiseksi.
