Testiautomaatio prosessin kehittäminen
Kandelin, Jani (2024)
Kandelin, Jani
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917844
Tiivistelmä
Kehittämistyön kohteena on Jamix Oy:n Java-pohjaisen websovelluksen testiautomaatio. Työn tavoitteena on kuvata uusi malli testiautomaation kehittämiseksi, joka ottaa huomioon nykyiset ohjelmistokehitysprosessit. Kehityshaasteiksi muodostuivat laadunhallinnan nykytilan selvitys, miten laadunhallinnanprosessia voisi parantaa ja miten testausautomaatio toteutetaan muutoksen jälkeen.
Kehittämistyön toteutustapana hyödynnettiin tapaustutkimusta, jossa keskityttiin syvälliseen ja kokonaisvaltaiseen ymmärrykseen kehittämiskohteesta. Tapaustutkimuksen päämääränä on antaa kehittämisideoita ja ehdotuksia ongelmien ratkaisemiseksi, jotka ottavat huomioon nykyiset käytössä olevat prosessit. Teemahaastatteluilla pystyttiin hyödyntämään asiantuntijoiden tuntemus kehittämiskohteesta. Havainnoimalla tarkasteltiin laadunhallinnan nykytilannetta ja prosesseja. Kehittämisehdotuksen luomiseksi tutkittiin yleisiä alalla käytettäviä BDD-käytänteitä ja hyödynnettiin benchmarking-analysointia, joiden pohjalta kehittämisehdotukset luotiin.
Ensimmäisessä kehityshaasteessa kartoitettiin laadunhallinnan nykytilanne. Työssä nykytilanne kuvailtiin ohjelmiston elinkaaren vaiheiden avulla. Toisessa kehityshaasteessa laadunhallinnan nykytilannetta verrattiin yleisesti käytössä oleviin BDD-käytänteisiin. Vertaamalla nykyisiä prosesseja ja yleisiä BDD-käytänteitä saatiin laadunhallinnalle parannusehdotuksia ja kuvaus uudesta testiautomaation kehittämisen mallista. Kolmannen kehityshaasteen tuloksena kuvailtiin tarvittavat muutokset testiautomaatiolle.
Kehittämistyössä tunnistettiin kehittämiskohteita laadunhallintaprosessissa ja annettiin ehdotuksia laadunhallintaprosessin parantamiseksi. Kehitysehdotuksen luomisessa onnistuttiin, ja kehityshaasteiden avulla muodostettiin uusi testiautomaation kehittämisen mallin, joka hyödyntää BBD-käytänteitä. Kanbanin ja Jiran integroiminen ja niiden rooli laadunhallinnassa jäivät vajaiksi. Jatkotutkimuksissa olisi syytä keskittyä näiden työkalujen hyödyntäminen prosessien parantamisessa.
Kehittämistyön toteutustapana hyödynnettiin tapaustutkimusta, jossa keskityttiin syvälliseen ja kokonaisvaltaiseen ymmärrykseen kehittämiskohteesta. Tapaustutkimuksen päämääränä on antaa kehittämisideoita ja ehdotuksia ongelmien ratkaisemiseksi, jotka ottavat huomioon nykyiset käytössä olevat prosessit. Teemahaastatteluilla pystyttiin hyödyntämään asiantuntijoiden tuntemus kehittämiskohteesta. Havainnoimalla tarkasteltiin laadunhallinnan nykytilannetta ja prosesseja. Kehittämisehdotuksen luomiseksi tutkittiin yleisiä alalla käytettäviä BDD-käytänteitä ja hyödynnettiin benchmarking-analysointia, joiden pohjalta kehittämisehdotukset luotiin.
Ensimmäisessä kehityshaasteessa kartoitettiin laadunhallinnan nykytilanne. Työssä nykytilanne kuvailtiin ohjelmiston elinkaaren vaiheiden avulla. Toisessa kehityshaasteessa laadunhallinnan nykytilannetta verrattiin yleisesti käytössä oleviin BDD-käytänteisiin. Vertaamalla nykyisiä prosesseja ja yleisiä BDD-käytänteitä saatiin laadunhallinnalle parannusehdotuksia ja kuvaus uudesta testiautomaation kehittämisen mallista. Kolmannen kehityshaasteen tuloksena kuvailtiin tarvittavat muutokset testiautomaatiolle.
Kehittämistyössä tunnistettiin kehittämiskohteita laadunhallintaprosessissa ja annettiin ehdotuksia laadunhallintaprosessin parantamiseksi. Kehitysehdotuksen luomisessa onnistuttiin, ja kehityshaasteiden avulla muodostettiin uusi testiautomaation kehittämisen mallin, joka hyödyntää BBD-käytänteitä. Kanbanin ja Jiran integroiminen ja niiden rooli laadunhallinnassa jäivät vajaiksi. Jatkotutkimuksissa olisi syytä keskittyä näiden työkalujen hyödyntäminen prosessien parantamisessa.