Katsomuskasvatus : materiaalipaketti ylivieskalaiseen päiväkotiin katsomuskasvatuksen tueksi
Niskanen, Lotta-Mari; Laukkonen, Susanna (2024)
Niskanen, Lotta-Mari
Laukkonen, Susanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917857
Tiivistelmä
Valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman mukaan varhaiskasvatuksen henkilöstön tehtävänä on tukea lapsen oman katsomuksellisen sekä kulttuurisen identiteetin kehittymistä ja mahdollistaa erilasiin katsomuksiin tutustuminen ja keskinäisen kunnioituksen edistäminen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa päiväkodin työntekijöiden tietoisuutta ja osaamista varhaiskasvatusikäisten lasten katsomuskasvatuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa materiaalipaketti 3–5-vuotiaiden lasten katsomuskasvatuksen tueksi varhaiskasvatuksessa. Työn toimeksiantajana toimi ylivieskalainen päiväkoti.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Menetelminä käytettiin parityöskentelyä, palavereita, dokumentointianalyysiä ja vertaisarviointia. Työn arviointimenetelminä toimivat opinnäytetyöpäiväkirja. Opinnäytetyömme tietoperusta koostui katsomuskasvatuksen historiasta ja tämän päiväisestä tilanteesta, varhaiskasvatussuunnitelmasta sekä lapsen katsomuksellisen identiteetin kehittymisestä.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi materiaalikansio 3–5-vuotiaiden lasten katsomuskasvatuksen tueksi. Materiaalikansio sisältää teoriatiedon lisäksi kolme katsomuskasvatuksellista aihekokonaisuutta toimintaideoineen, kysymyslistan tiimille sekä listan kirjallisista ja digitaalisista lähteistä katsomuskasvatuksen suunnittelua ja toteutusta varten.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa päiväkodin työntekijöiden tietoisuutta ja osaamista varhaiskasvatusikäisten lasten katsomuskasvatuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa materiaalipaketti 3–5-vuotiaiden lasten katsomuskasvatuksen tueksi varhaiskasvatuksessa. Työn toimeksiantajana toimi ylivieskalainen päiväkoti.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Menetelminä käytettiin parityöskentelyä, palavereita, dokumentointianalyysiä ja vertaisarviointia. Työn arviointimenetelminä toimivat opinnäytetyöpäiväkirja. Opinnäytetyömme tietoperusta koostui katsomuskasvatuksen historiasta ja tämän päiväisestä tilanteesta, varhaiskasvatussuunnitelmasta sekä lapsen katsomuksellisen identiteetin kehittymisestä.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi materiaalikansio 3–5-vuotiaiden lasten katsomuskasvatuksen tueksi. Materiaalikansio sisältää teoriatiedon lisäksi kolme katsomuskasvatuksellista aihekokonaisuutta toimintaideoineen, kysymyslistan tiimille sekä listan kirjallisista ja digitaalisista lähteistä katsomuskasvatuksen suunnittelua ja toteutusta varten.