Suomen matkailumarkkinoinnin kuvien aikaansaamat mielikuvat Yhdistyneissä arabiemiraateissa
Nikki, Iida (2024)
Nikki, Iida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918041
Tiivistelmä
Kasvava muslimimatkailu näkyi mediassa, mutta tutkimusta heidän mielikuvistaan ja kiinnostuksestaan Suomen matkailusta sai etsiä.
Tämä opinnäytetyö käsittelee Suomen matkailumarkkinoinnin vuoden 2013 virallisia markkinointikuvia ja sitä minkälaisia mielikuvia sekä kuinka paljon kiinnostusta ne herättävät Yhdistyneiden arabiemiraattien matkailijoissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös saada selville mitä Yhdistyneistä arabiemiraateista saapuvat matkailijat pitävät tärkeänä matkaillessaan ja matkaa valitessaan sekä mitä erityispiirteitä tulisi ottaa huomioon tässä kohdeyleisössä. Yhdistyneet arabiemiraatit valittiin kohderyhmäksi, koska se on yksi eniten rahaa matkailuun käyttävistä muslimimaista. Vaikka Yhdistyneissä arabiemiraateissa on suuri moninainen ulkomaalaisväestö, valittiin tämän tutkimuksen kohderyhmäksi paikallisväestö. Tämä siitä syystä, että vauraus keskittyy heihin ja aihetta voitiin tutkia myös yhtenäisen kulttuurin kautta.
Tutkimuksen tietoperusta ja itse tutkimus on suoritettu jo vuonna 2013. Alun perin tutkimuksen piti olla selonteko, mutta ajan vieriessä se muuttui historiakatsaukseksi. Tietoperustassa on säilytetty tutkimuksen sen aikaiset taustatekijät - siinä viitataankin silloisiin lähteisiin ja esimerkiksi Suomen matkailumarkkinoinnin strategioihin tuona vuonna. Opinnäytetyö vietiin loppuun vuonna 2024, jolloin rinnalle on tuotu tämänpäiväiset luvut niin muslimimatkailusta kuin kulttuurista sekä markkinoinnin painotukset ja strategiset valinnat. Tuloksia peilataan takaisinpäin tutkimuksen aikaiseen tietoperustaan sekä myös tuloksista katsottuna tulevaisuuteen eli nykypäivään.
Opinnäytetyön ammattiteoria perustuu markkinointiviestintään, kulttuuriin, mielikuviin ja niiden muodostumiseen sekä brändeihin. Tietoperustan alussa käsitellään islaminuskoisista maista suuntautuvaa matkailua ja matkailijaa. Myös Suomen matkailumarkkinoinnin strategia ja suuntaukset tutkimuksen tekemisvuonna sekä nykypäivänä tuodaan esille.
Tutkimus aloitettiin ensin kyselytutkimuksena, mutta siihen ei saatu riittävästi vastauksia, joten lopulta työ toteutettiin tutkimustyyppisenä kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena asiantuntijahaastatteluin vuonna 2013. Tutkimuksessa haastateltiin neljää Yhdistyneissä arabiemiraateissa eri matkailuyrityksessä toimivaa esihenkilöä ja johtajaa puhelimitse.
Tutkimuksen tulokset ovat suuntaa antavia, koska otos oli pienehkö ja tutkimuksen suorittamisesta on aikaa. Suomen matkailumarkkinoinnin kuvat saivat kokonaisuudessaan aikaan jonkin verran kiinnostusta ja positiivisia mielikuvia, mutta ne jakautuivat hyvin eri lailla eri kuvien välillä. Eniten kiinnostusta aiheuttivat kuvat kaupunkimiljööstä, moottorikelkkailusta ja lasten aktiviteetistä. Tärkeitä teemoja matkaillessa heille on lasten aktiviteetit, muslimiystävällinen kokemus, urbaani tunnelma, yksityisyys ja rentoutuminen. Suomen matkailualueista heille voisikin sopia parhaiten Helsingin seutu ja Lappi, koska ne tarjoavat aktiviteetteja sekä kaupunkimiljöötä.
Tämä opinnäytetyö käsittelee Suomen matkailumarkkinoinnin vuoden 2013 virallisia markkinointikuvia ja sitä minkälaisia mielikuvia sekä kuinka paljon kiinnostusta ne herättävät Yhdistyneiden arabiemiraattien matkailijoissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös saada selville mitä Yhdistyneistä arabiemiraateista saapuvat matkailijat pitävät tärkeänä matkaillessaan ja matkaa valitessaan sekä mitä erityispiirteitä tulisi ottaa huomioon tässä kohdeyleisössä. Yhdistyneet arabiemiraatit valittiin kohderyhmäksi, koska se on yksi eniten rahaa matkailuun käyttävistä muslimimaista. Vaikka Yhdistyneissä arabiemiraateissa on suuri moninainen ulkomaalaisväestö, valittiin tämän tutkimuksen kohderyhmäksi paikallisväestö. Tämä siitä syystä, että vauraus keskittyy heihin ja aihetta voitiin tutkia myös yhtenäisen kulttuurin kautta.
Tutkimuksen tietoperusta ja itse tutkimus on suoritettu jo vuonna 2013. Alun perin tutkimuksen piti olla selonteko, mutta ajan vieriessä se muuttui historiakatsaukseksi. Tietoperustassa on säilytetty tutkimuksen sen aikaiset taustatekijät - siinä viitataankin silloisiin lähteisiin ja esimerkiksi Suomen matkailumarkkinoinnin strategioihin tuona vuonna. Opinnäytetyö vietiin loppuun vuonna 2024, jolloin rinnalle on tuotu tämänpäiväiset luvut niin muslimimatkailusta kuin kulttuurista sekä markkinoinnin painotukset ja strategiset valinnat. Tuloksia peilataan takaisinpäin tutkimuksen aikaiseen tietoperustaan sekä myös tuloksista katsottuna tulevaisuuteen eli nykypäivään.
Opinnäytetyön ammattiteoria perustuu markkinointiviestintään, kulttuuriin, mielikuviin ja niiden muodostumiseen sekä brändeihin. Tietoperustan alussa käsitellään islaminuskoisista maista suuntautuvaa matkailua ja matkailijaa. Myös Suomen matkailumarkkinoinnin strategia ja suuntaukset tutkimuksen tekemisvuonna sekä nykypäivänä tuodaan esille.
Tutkimus aloitettiin ensin kyselytutkimuksena, mutta siihen ei saatu riittävästi vastauksia, joten lopulta työ toteutettiin tutkimustyyppisenä kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena asiantuntijahaastatteluin vuonna 2013. Tutkimuksessa haastateltiin neljää Yhdistyneissä arabiemiraateissa eri matkailuyrityksessä toimivaa esihenkilöä ja johtajaa puhelimitse.
Tutkimuksen tulokset ovat suuntaa antavia, koska otos oli pienehkö ja tutkimuksen suorittamisesta on aikaa. Suomen matkailumarkkinoinnin kuvat saivat kokonaisuudessaan aikaan jonkin verran kiinnostusta ja positiivisia mielikuvia, mutta ne jakautuivat hyvin eri lailla eri kuvien välillä. Eniten kiinnostusta aiheuttivat kuvat kaupunkimiljööstä, moottorikelkkailusta ja lasten aktiviteetistä. Tärkeitä teemoja matkaillessa heille on lasten aktiviteetit, muslimiystävällinen kokemus, urbaani tunnelma, yksityisyys ja rentoutuminen. Suomen matkailualueista heille voisikin sopia parhaiten Helsingin seutu ja Lappi, koska ne tarjoavat aktiviteetteja sekä kaupunkimiljöötä.