Asiakkaan kohtaaminen ja hoitajan vuorovaikutusosaaminen hoitotyössä : haastattelututkimus eri asiakasryhmissä
Kuivila, Hanna; Rantamäki, Sanna (2024)
Kuivila, Hanna
Rantamäki, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817174
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia hoitajan ja asiakkaan välistä kohtaamista ja vuorovaikutusta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoisuutta vuorovaikutuksen merkityksestä asiakkaan hoidossa. Hoitoalan kehittyessä ja monipuolistuessa tarvitaan yhä enemmän luovia taitoja. Aihe on eettisesti tärkeä ja ajankohtainen, sillä asiakkaan yksilöllinen kohtaaminen ja arvostus ovat osa sairaanhoitajan ammattitaitoa, ja niillä on positiivinen vaikutus hoitosuhteen luomiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, sillä tutkimuksesta haluttiin saada syvällinen näkemys ja havaintoja tosielämän tilanteista. Aineistonkeruu toteutettiin teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan hoitajaa kahdesta yhteistyöorganisaatiosta, Kotico Oy:n lastensuojeluyksikkö Karhunpesästä ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen Keskisen kotihoidon kaakkoiselta alueelta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että hyvällä kohtaamisella on suuri merkitys hoitosuhteen luomisessa. Tutkimustulosten mukaan asiakkaan kohtaaminen ja hoitajan vuorovaikutusosaaminen ovat samankaltaisia riippumatta siitä, hoidetaanko esimerkiksi nuoria tai ikäihmisiä. Aito läsnäolo ja kuuntelemisen taito nousivat keskeisiksi tekijöiksi asiakkaan kohtaamisessa. Molemminpuolinen kunnioitus ja yhteisymmärrys olivat useasti toistuvia näkökulmia, jotka tukevat vuorovaikutuskeskeistä hoitosuhdetta. Luottamus nähtiin merkittävänä tekijänä hoitosuhteen luomisessa. Haastatteluissa kuvattiin, että vuorovaikutustaidoilla on merkitystä asiakkaan hoidossa ja se vaikuttaa esimerkiksi hoitomyönteisyyteen, hoidon parempaan sujuvuuteen ja hoidon tuloksiin. Haastatteluissa tuli lisäksi esiin, että omia vuorovaikutustaitojaan voi kehittää ja niihin on tärkeää kiinnittää huomiota.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, sillä tutkimuksesta haluttiin saada syvällinen näkemys ja havaintoja tosielämän tilanteista. Aineistonkeruu toteutettiin teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan hoitajaa kahdesta yhteistyöorganisaatiosta, Kotico Oy:n lastensuojeluyksikkö Karhunpesästä ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen Keskisen kotihoidon kaakkoiselta alueelta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että hyvällä kohtaamisella on suuri merkitys hoitosuhteen luomisessa. Tutkimustulosten mukaan asiakkaan kohtaaminen ja hoitajan vuorovaikutusosaaminen ovat samankaltaisia riippumatta siitä, hoidetaanko esimerkiksi nuoria tai ikäihmisiä. Aito läsnäolo ja kuuntelemisen taito nousivat keskeisiksi tekijöiksi asiakkaan kohtaamisessa. Molemminpuolinen kunnioitus ja yhteisymmärrys olivat useasti toistuvia näkökulmia, jotka tukevat vuorovaikutuskeskeistä hoitosuhdetta. Luottamus nähtiin merkittävänä tekijänä hoitosuhteen luomisessa. Haastatteluissa kuvattiin, että vuorovaikutustaidoilla on merkitystä asiakkaan hoidossa ja se vaikuttaa esimerkiksi hoitomyönteisyyteen, hoidon parempaan sujuvuuteen ja hoidon tuloksiin. Haastatteluissa tuli lisäksi esiin, että omia vuorovaikutustaitojaan voi kehittää ja niihin on tärkeää kiinnittää huomiota.