NUORTEN SOSIAALISUUDEN TUKEMINEN PELIKASVATUKSEN AVULLA
Viskari, Mikael; Leskinen, Antti (2024)
Viskari, Mikael
Leskinen, Antti
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918045
Tiivistelmä
Videopelit yhdistetään keskusteluissa usein vaikuttavana tekijänä syrjäytymiseen ja videopelien positiiviset vaikutukset syrjäytymisen ehkäisemisessä jäävät usein huomaamatta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selventää verkkopelien positiivista vaikutusta nuorten sosiaalisiin taitoihin ja -kontakteihin syrjäytymisen ehkäisemisessä. Samalla otimme selvää,
kuinka videopelejä voidaan käyttää nuorisotyön työkaluna neljän eri toimijan näkökulmasta.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyötä varten haastattelimme neljää eri nuorisotyökentän ammattihenkilöä, jotta pystyimme luomaan selvän kuvan siitä, minkälainen työkalu pelikasvatus kokonaisuudessaan voi olla nuorten kanssa toimiessa. Haastateltavina toimi Lahden kaupungin nuorisotyön pelitila Xperiencen ohjaajat,
Suomen elektronisen urheilun liiton hallituksen jäsen, Pelikaverit RY:n puheenjohtaja sekä
lastensuojelun sijaishuollon vaativan hoidon osaston erityisohjaaja. Haastattelut toteutettiin
etäyhteydellä lukuun ottamatta sijaishuollon haastattelua.
Haastattelut jaettiin kahteen teemaan ja tarkentaviin kysymyksiin. Nämä olivat syrjäytymiseen sekä pelikasvatukseen liittyviä. Ammattihenkilöt käyttävät päivittäin työssään pelikasvatusta työkaluna nuorten kohtaamiseen ja näkevät samalla myös pelikasvatuksen siirtovaikutukset nuorten elämään.
Pelikasvatus mahdollistaa nuorten sosiaalisten kontaktien ja taitojen kehittymistä luomalla
turvallisen ympäristön kohdata muita samoja intressejä omaavia nuoria. Samanaikaisesti
ammattilaisen näkökulmasta pelikasvatus toimii loistavana työkaluna rakentaa vahva luottamussuhde nuoren ja aikuisen välille nuorelle tutummassa ympäristössä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selventää verkkopelien positiivista vaikutusta nuorten sosiaalisiin taitoihin ja -kontakteihin syrjäytymisen ehkäisemisessä. Samalla otimme selvää,
kuinka videopelejä voidaan käyttää nuorisotyön työkaluna neljän eri toimijan näkökulmasta.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyötä varten haastattelimme neljää eri nuorisotyökentän ammattihenkilöä, jotta pystyimme luomaan selvän kuvan siitä, minkälainen työkalu pelikasvatus kokonaisuudessaan voi olla nuorten kanssa toimiessa. Haastateltavina toimi Lahden kaupungin nuorisotyön pelitila Xperiencen ohjaajat,
Suomen elektronisen urheilun liiton hallituksen jäsen, Pelikaverit RY:n puheenjohtaja sekä
lastensuojelun sijaishuollon vaativan hoidon osaston erityisohjaaja. Haastattelut toteutettiin
etäyhteydellä lukuun ottamatta sijaishuollon haastattelua.
Haastattelut jaettiin kahteen teemaan ja tarkentaviin kysymyksiin. Nämä olivat syrjäytymiseen sekä pelikasvatukseen liittyviä. Ammattihenkilöt käyttävät päivittäin työssään pelikasvatusta työkaluna nuorten kohtaamiseen ja näkevät samalla myös pelikasvatuksen siirtovaikutukset nuorten elämään.
Pelikasvatus mahdollistaa nuorten sosiaalisten kontaktien ja taitojen kehittymistä luomalla
turvallisen ympäristön kohdata muita samoja intressejä omaavia nuoria. Samanaikaisesti
ammattilaisen näkökulmasta pelikasvatus toimii loistavana työkaluna rakentaa vahva luottamussuhde nuoren ja aikuisen välille nuorelle tutummassa ympäristössä.
