Palautekulttuurin kehittäminen asiantuntijaorganisaatiossa
Aitala-Pohjanen, Petra (2024)
Aitala-Pohjanen, Petra
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018217
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia asiantuntijaorganisaation palautekulttuuria ja auttaa organisaatiota ymmärtämään, mikä sen palautekulttuurin tilanne on tällä hetkellä, mitä palautteelta toivotaan ja millä keinoin sitä tulee kehittää. Opinnäytetyö keskittyy nuorempien asiantuntijoiden kokemuksiin ja odotuksiin, sillä uransa alussa oleville työntekijöille palautteen saaminen on kehityksen kannalta ensiarvoisen tärkeää. Opinnäytetyö pyrkii myös antamaan ehdotuksia palautekulttuurin kehittämiseksi kohti avoimempaa ja dialogisempaa kulttuuria. Opinnäytetyön toimeksiantaja on suuri asiantuntijaorganisaatio.
Jatkuvasti muuttuvassa työelämässä palautekulttuuri on tärkeä osa jokaisen organisaation toimintaa. Sillä on suora vaikutus työilmapiiriin, työntekijöiden motivaatioon ja tehokkuuteen. Organisaatiot hyötyvät motivoituneista työntekijöistä ja saavat palautteen kautta tietoonsa asioita, joita parantamalla voidaan kehittää yritystä ja siellä vallitsevia toimintatapoja.
Oikea-aikainen, avoin ja säännöllinen palaute voi vaikuttaa merkittävästi sekä yksilön että yrityksen menestykseen.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena laadullisia menetelmiä käyttäen. Tutkimusta varten tehtiin kymmenen puolistrukturoitua yksilöhaastattelua talven 2022–2023 aikana. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin teemoittelun avulla.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään palautetta ja sen merkitystä ja hyötyjä itsessään sekä palautekulttuuria haastavia tekijöitä. Teoriassa paneudutaan myös keinoihin, joilla organisaation avointa palautekulttuuria voitaisiin kehittää.
Tutkimushaastattelujen pohjalta voidaan todeta, että nuoremmat asiantuntijat kaipaavat enemmän oikea-aikaista, suoraa ja epämuodollista palautetta sekä kollegoiltaan että esihenkilöiltään. Opinnäytetyön löydösten perusteella organisaation tulisi panostaa palautteen antamisen ja vastaanottamisen koulutukseen, vuorovaikutukseen ja luottamuksen rakentamiseen edistääkseen avoimempaa ja dialogisempaa palautekulttuuria.
Jatkuvasti muuttuvassa työelämässä palautekulttuuri on tärkeä osa jokaisen organisaation toimintaa. Sillä on suora vaikutus työilmapiiriin, työntekijöiden motivaatioon ja tehokkuuteen. Organisaatiot hyötyvät motivoituneista työntekijöistä ja saavat palautteen kautta tietoonsa asioita, joita parantamalla voidaan kehittää yritystä ja siellä vallitsevia toimintatapoja.
Oikea-aikainen, avoin ja säännöllinen palaute voi vaikuttaa merkittävästi sekä yksilön että yrityksen menestykseen.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena laadullisia menetelmiä käyttäen. Tutkimusta varten tehtiin kymmenen puolistrukturoitua yksilöhaastattelua talven 2022–2023 aikana. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin teemoittelun avulla.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään palautetta ja sen merkitystä ja hyötyjä itsessään sekä palautekulttuuria haastavia tekijöitä. Teoriassa paneudutaan myös keinoihin, joilla organisaation avointa palautekulttuuria voitaisiin kehittää.
Tutkimushaastattelujen pohjalta voidaan todeta, että nuoremmat asiantuntijat kaipaavat enemmän oikea-aikaista, suoraa ja epämuodollista palautetta sekä kollegoiltaan että esihenkilöiltään. Opinnäytetyön löydösten perusteella organisaation tulisi panostaa palautteen antamisen ja vastaanottamisen koulutukseen, vuorovaikutukseen ja luottamuksen rakentamiseen edistääkseen avoimempaa ja dialogisempaa palautekulttuuria.