Peruselvytystapahtuma Pruukin yhtenäiskoulun 9.-luokkalaisille
Henttonen, Jenna; Risikko, Liisa (2024)
Henttonen, Jenna
Risikko, Liisa
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917618
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on peruselvytystapahtuma Pruukin yhtenäiskoulun 9.-luokkalaisille. Opinnäytetyö käsittelee siis peruselvytystä, joka jokaisen maallikon tulisi osata. Peruselvytys sisältää elottomuuden tunnistamisen, hätänumeroon soittamisen, painelupuhalluselvytyksen aloittamisen sekä neuvovan defibrillaattorin käyttämisen. Elottomaksi joutuneen selviytymismahdollisuuksien on todettu jopa kolminkertaistuvan, mikäli painelupuhalluselvytys ja defibrillaattori saadaan käynnistettyä tarpeeksi ajoissa elottomuuden alkamisesta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista elvytysosaamista yhdeksäsluokkalaisilla on ja miten näitä elvytystaitoja voitaisiin edelleen kehittää. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda uutta tietoa nuorten elvytysosaamisesta ja samalla antaa nuorille valmiuksia toimia oikein elvytystilanteen kohdatessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka teoriapohjana toimii kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Toiminnallisena tuotoksena opinnäytetyössä tuotettiin toiminnallinen peruselvytystapahtuma Pruukin yhtenäiskoulun 9.-luokkalaisille. Toiminnallinen osuus koostui aiheen teoriaopinnoista sekä elvyttämisen harjoittelemisesta käytännössä.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi elvytyskoulutuksia järjestettäessä ja näin ollen parantaa tulevaisuudessa elottomaksi joutuneiden ennustetta. Tärkeimpinä tuloksina opinnäytetyössä voidaan pitää opiskelijoiden kykyä parantaa elvytystaitojaan ja itsevarmuuttaan säännöllisellä käytännön harjoittelulla.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista elvytysosaamista yhdeksäsluokkalaisilla on ja miten näitä elvytystaitoja voitaisiin edelleen kehittää. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda uutta tietoa nuorten elvytysosaamisesta ja samalla antaa nuorille valmiuksia toimia oikein elvytystilanteen kohdatessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka teoriapohjana toimii kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Toiminnallisena tuotoksena opinnäytetyössä tuotettiin toiminnallinen peruselvytystapahtuma Pruukin yhtenäiskoulun 9.-luokkalaisille. Toiminnallinen osuus koostui aiheen teoriaopinnoista sekä elvyttämisen harjoittelemisesta käytännössä.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi elvytyskoulutuksia järjestettäessä ja näin ollen parantaa tulevaisuudessa elottomaksi joutuneiden ennustetta. Tärkeimpinä tuloksina opinnäytetyössä voidaan pitää opiskelijoiden kykyä parantaa elvytystaitojaan ja itsevarmuuttaan säännöllisellä käytännön harjoittelulla.