Peruselvytyksen osaamisen kehittäminen : Simulaatiokoulutus fysioterapeuteille
Hakola, Suvi; Huhtamäki, Jenna (2024)
Hakola, Suvi
Huhtamäki, Jenna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917958
Tiivistelmä
Peruselvytys on tärkeä ja jatkuvasti ajankohtainen aihe. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista elvytysosaamista erään hyvinvointialueen fysioterapeuteilla on. Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa fysioterapeuttien valmiuksista tunnistaa eloton ja aloittaa aikuisen peruselvytys. Siinä onnistuttiin suunnittelemalla ja toteuttamalla fysioterapeuteille peruselvytyskoulutus, jossa kohderyhmä pääsi harjoittelemaan ja kertamaan aikuisen peruselvytystä. Tutkimuskysymyksenä oli, miten fysioterapeuttien elvytysosaamista voidaan kehittää.
Tämä oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksena syntyi elvytyskoulutus. Koko työn pohjana toimi tutkitusta tiedosta tehty teoreettinen viitekehys. Koulutukseen osallistui yhdeksän henkilöä, joista kahdeksan oli fysioterapeutteja. Koulutukseen osallistuneet vastasivat kyselyyn, jossa selvitettiin osallistuneiden viimeisestä koulutuksesta kulunut aika sekä millaiseksi koulutus koettiin. Koulutuksen palaute analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Vastauksista saatiin selville, että elvytyskoulutukselle oli tarvetta ja koulutukseen osallistuneista enemmistöllä edellisestä koulutuksesta oli kulunut liian pitkä aika. Elvytyskoulutus simulaation keinoin oli pidetty ja sen koettiin parantavan monipuolisesti elvytystaitoja. Elvytystaitojen kertaaminen koulutuksessa koettiin hyödylliseksi ja tärkeäksi. Simulaation avulla elvytysharjoituksesta saatiin monipuolinen oppimiskokemus.
Tämä oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksena syntyi elvytyskoulutus. Koko työn pohjana toimi tutkitusta tiedosta tehty teoreettinen viitekehys. Koulutukseen osallistui yhdeksän henkilöä, joista kahdeksan oli fysioterapeutteja. Koulutukseen osallistuneet vastasivat kyselyyn, jossa selvitettiin osallistuneiden viimeisestä koulutuksesta kulunut aika sekä millaiseksi koulutus koettiin. Koulutuksen palaute analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Vastauksista saatiin selville, että elvytyskoulutukselle oli tarvetta ja koulutukseen osallistuneista enemmistöllä edellisestä koulutuksesta oli kulunut liian pitkä aika. Elvytyskoulutus simulaation keinoin oli pidetty ja sen koettiin parantavan monipuolisesti elvytystaitoja. Elvytystaitojen kertaaminen koulutuksessa koettiin hyödylliseksi ja tärkeäksi. Simulaation avulla elvytysharjoituksesta saatiin monipuolinen oppimiskokemus.