Visuaalinen pakkausuudistus Vanhan Porvoon Jäätelötehtaalle
Lehtinen, Aliisa (2024)
Lehtinen, Aliisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918134
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee jäätelöpakkauksen visuaalista pakkausuudistusta eli pakkauksen ulkonäöllistä muutosta, mikä kehittää pitkällä aikavälillä yrityksen yleistä brändikuvaa sekä edistää näkyvyyttä ja myyntiä päivittäistavarakaupoissa. Opinnäytetyön pohjalta syntyy produkti eli lopputuotos, joka on visuaalinen pakkaussuunnitelma Vanhan Porvoon Jäätelötehtaan jäätelöpurkeille.
Opinnäytetyön päätavoitteena on luoda erottuva ja mielenkiintoinen pakkaussuunnitelma, jonka pohjalta yritys pystyy toteuttamaan jäätelöpurkkien visuaalisen pakkausuudistuksen. Alatavoitteina on selvittää pakkauksen rooli brändin visuaalisessa viestinnässä ja pakkausuudistuksen suunnitteluprosessin vaiheet. Aihe on rajattu siis visuaalisen pakkausuudistuksen ympärille, missä tarkastellaan pakkausta ja sen visuaalista merkitystä brändin ja kuluttajan näkökulmasta. Pakkauksen muotoa tai materiaalia ei muuteta millään tavalla eikä pakkausuudistuksen myötä tuleviin mahdollisiin kustannuksiin ole otettu suoranaisesti kantaa.
Tietoperusta on jaettu kahteen päälukuun, joista ensimmäinen käsittelee tuote- ja pakkausratkaisuja visuaalisen viestinnän näkökulmasta sekä pakkauksien visuaalista merkitystä ja sen vaikutusta kuluttajien ostopäätöksiin. Toinen luku käsittelee paukkaussuunnittelua graafisen suunnittelun näkökulmasta sekä tarkastelee laissa määriteltyjä pakkausmerkintöjä ja itse suunnitteluprosessia.
Neljäs luku käsittelee luomisprosessia kokonaisuudessaan alkukartoituksesta itse produktin työstämiseen. Lisäksi siinä esitellään ja tarkastellaan lähes valmiin produktin kuluttajatestauksen tulokset. Lopputuloksena on onnistunut visuaalinen pakkaussuunnitelma, jonka käyttöönotto parantaa toimeksiantajayrityksen markkina-asemaa. Pohdinnassa arvioidaan lopputulosta vielä yksityiskohtaisemmin ja esitetään mahdollisia jatkoehdotuksia.
Opinnäytetyössä käytettiin ainoastaan laadullisia eli kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä: toimeksiantajan avoin haastattelu, pakkaussuunnittelijan puolistrukturoitu haastattelu sekä kuluttajien anonyymit yksilöhaastattelut. Toiminnalliseen osuuteen sisältyi myös erilaisten työkalujen hyödyntämistä.
Opinnäytetyöaiheen ideointi ja opinnäytetyösuunnitelman laatiminen alkoi syksyllä 2023 ja eteni joulukuun lopulle teoriaosuuden työstämiseen. Vuoden 2024 alku käytettiin teoriaosuuden viimeistelyyn, haastattelujen toteutukseen ja lähtötilanteen kartoittamiseen. Loppukevät meni produktin luomisessa ja opinnäytetyön viimeistelyssä. Opinnäytetyö valmistui lopulta toukokuun lopussa 2024.
Opinnäytetyön päätavoitteena on luoda erottuva ja mielenkiintoinen pakkaussuunnitelma, jonka pohjalta yritys pystyy toteuttamaan jäätelöpurkkien visuaalisen pakkausuudistuksen. Alatavoitteina on selvittää pakkauksen rooli brändin visuaalisessa viestinnässä ja pakkausuudistuksen suunnitteluprosessin vaiheet. Aihe on rajattu siis visuaalisen pakkausuudistuksen ympärille, missä tarkastellaan pakkausta ja sen visuaalista merkitystä brändin ja kuluttajan näkökulmasta. Pakkauksen muotoa tai materiaalia ei muuteta millään tavalla eikä pakkausuudistuksen myötä tuleviin mahdollisiin kustannuksiin ole otettu suoranaisesti kantaa.
Tietoperusta on jaettu kahteen päälukuun, joista ensimmäinen käsittelee tuote- ja pakkausratkaisuja visuaalisen viestinnän näkökulmasta sekä pakkauksien visuaalista merkitystä ja sen vaikutusta kuluttajien ostopäätöksiin. Toinen luku käsittelee paukkaussuunnittelua graafisen suunnittelun näkökulmasta sekä tarkastelee laissa määriteltyjä pakkausmerkintöjä ja itse suunnitteluprosessia.
Neljäs luku käsittelee luomisprosessia kokonaisuudessaan alkukartoituksesta itse produktin työstämiseen. Lisäksi siinä esitellään ja tarkastellaan lähes valmiin produktin kuluttajatestauksen tulokset. Lopputuloksena on onnistunut visuaalinen pakkaussuunnitelma, jonka käyttöönotto parantaa toimeksiantajayrityksen markkina-asemaa. Pohdinnassa arvioidaan lopputulosta vielä yksityiskohtaisemmin ja esitetään mahdollisia jatkoehdotuksia.
Opinnäytetyössä käytettiin ainoastaan laadullisia eli kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä: toimeksiantajan avoin haastattelu, pakkaussuunnittelijan puolistrukturoitu haastattelu sekä kuluttajien anonyymit yksilöhaastattelut. Toiminnalliseen osuuteen sisältyi myös erilaisten työkalujen hyödyntämistä.
Opinnäytetyöaiheen ideointi ja opinnäytetyösuunnitelman laatiminen alkoi syksyllä 2023 ja eteni joulukuun lopulle teoriaosuuden työstämiseen. Vuoden 2024 alku käytettiin teoriaosuuden viimeistelyyn, haastattelujen toteutukseen ja lähtötilanteen kartoittamiseen. Loppukevät meni produktin luomisessa ja opinnäytetyön viimeistelyssä. Opinnäytetyö valmistui lopulta toukokuun lopussa 2024.