Hyvinvointiviikko ala-asteelle
Anttila, Maria (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917776
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tehtävänä oli hyvinvointiviikon toteuttaminen n.100 oppilaan ala-asteelle ja toimivan mallin kehittäminen tulevia hyvinvointiviikkoja varten. Hyvinvointiviikon tavoitteena oli parantaa kouluyhteisön hyvinvointia ja lisätä kouluviihtyvyyttä ja sekä jaksamista kouluarjessa. Viikon aikana koulussa oli monipuolista hyvinvointiin liittyvää ohjelmaa jokaisena koulupäivänä painottuen aamupäiviin.
Teoreettisessa viitekehyksessä paneuduttiin perusopetuksen lainsäädäntöön, oppilashuoltoon, nuorten hyvinvointiin ja yhteisöllisyyden tärkeyteen. Merkittäviä asioita, jotka ovat viime vuosina kouluissa vaikuttaneet eniten ovat ehdottomasti koronapandemia, sekä lisääntyneet koulupoissaolot. Tutkimusten mukaan myös masennus ja ahdistus on etenkin tyttöjen keskuudessa kasvanut huolestuttavasti.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja siinä yhdistyivät käytännön toteutus ja sen raportointi. Toiminnallinen opinnäytetyö on kehittämistyötä, jossa tutkimuksen ajattelutapa ja käytännöt palvelevat ammatillista kehittämistä. Toiminnallisena osuutena opinnäytetyössä toteutettiin hyvinvointiviikko, joka piti sisällään aamupalan tarjoamisen viikon ajan, tunnetaitoharjoituksia, hyvinvoinnista keskustelua, yhteisöllisyyden vahvistamista ja liikuntaa. Hyvinvointiviikko onnistui hyvin ja oppilaat pitivät viikosta.
Teoreettisessa viitekehyksessä paneuduttiin perusopetuksen lainsäädäntöön, oppilashuoltoon, nuorten hyvinvointiin ja yhteisöllisyyden tärkeyteen. Merkittäviä asioita, jotka ovat viime vuosina kouluissa vaikuttaneet eniten ovat ehdottomasti koronapandemia, sekä lisääntyneet koulupoissaolot. Tutkimusten mukaan myös masennus ja ahdistus on etenkin tyttöjen keskuudessa kasvanut huolestuttavasti.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja siinä yhdistyivät käytännön toteutus ja sen raportointi. Toiminnallinen opinnäytetyö on kehittämistyötä, jossa tutkimuksen ajattelutapa ja käytännöt palvelevat ammatillista kehittämistä. Toiminnallisena osuutena opinnäytetyössä toteutettiin hyvinvointiviikko, joka piti sisällään aamupalan tarjoamisen viikon ajan, tunnetaitoharjoituksia, hyvinvoinnista keskustelua, yhteisöllisyyden vahvistamista ja liikuntaa. Hyvinvointiviikko onnistui hyvin ja oppilaat pitivät viikosta.