Digitalisaation hyödyntäminen suomalaisten pk-yritysten liiketoiminnassa
Katainen, Antti (2024)
Katainen, Antti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917935
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli etsiä keinoja yhdistää ja hyödyntää digitalisaatiota suomalaisten pk-yritysten liiketoimintaan, sillä vaikka maailman suurimmat yritykset perustavat liiketoimintansa vahvasti digitalisaatioon, suomalaiset pk-yritykset eivät koe sitä erityisen merkittäväksi liiketoiminnassaan. Tutkimuksen taustalla oli halu selvittää digitalisaation tasoa, tarpeellisuutta ja hyödyntämismahdollisuuksia suomalaisten pk-yritysten liiketoiminnassa.
Opinnäytetyö oli kirjallisuuteen perustuva tutkimus, joka loi synteesejä ja päätelmiä saavuttaakseen tutkimustavoitteensa. Tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat perustuivat kirjallisuudesta johdettuihin teorioihin, tutkimuslainauksiin, raportteihin sekä yksittäisiin muihin tutkimusta täydentäviin lähteisiin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsitteli digitalisaatiota laajasti pyrkien konkretisoimaan sen vaikutuksia, yhdistettävyyttä sekä hyödyntämismahdollisuuksia suomalaisten pk-yritysten liiketoimintaan.
Tutkimus käsitteli digitalisaatiota mikro- ja makrotasolla, joka mahdollisti laajan ja syvällisen ymmärryksen aiheesta sekä edellytykset yhdistää digitalisaatiota suomalaisten pk-yritysten liiketoimintaan. Tutkimuksen kaksi apututkimuskysymystä auttoivat konkretisoimaan digitalisaation hyödyntämismahdollisuuksien ulottuvuuksia sekä aiheen konkreettista yhdistettävyyttä suomalaisten pk-yritysten liiketoimintaan.
Tutkimus osoittaa digitalisaation olevan vaikuttavassa asemassa nykypäivän yhteiskunnassa ja liiketoiminnassa, joten sen voidaan katsoa olevan merkittävässä asemassa myös suomalaisten pk-yritysten liiketoiminnassa. Tutkimuksen mukaan digitalisaation hyödyntäminen suomalaisissa pk-yrityksissä edellyttää erityisesti kahta asiaa: Strategista päätöksentekoa sekä kykyä uudistaa liiketoimintaa digitalisaation avulla.
Opinnäytetyö oli kirjallisuuteen perustuva tutkimus, joka loi synteesejä ja päätelmiä saavuttaakseen tutkimustavoitteensa. Tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat perustuivat kirjallisuudesta johdettuihin teorioihin, tutkimuslainauksiin, raportteihin sekä yksittäisiin muihin tutkimusta täydentäviin lähteisiin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsitteli digitalisaatiota laajasti pyrkien konkretisoimaan sen vaikutuksia, yhdistettävyyttä sekä hyödyntämismahdollisuuksia suomalaisten pk-yritysten liiketoimintaan.
Tutkimus käsitteli digitalisaatiota mikro- ja makrotasolla, joka mahdollisti laajan ja syvällisen ymmärryksen aiheesta sekä edellytykset yhdistää digitalisaatiota suomalaisten pk-yritysten liiketoimintaan. Tutkimuksen kaksi apututkimuskysymystä auttoivat konkretisoimaan digitalisaation hyödyntämismahdollisuuksien ulottuvuuksia sekä aiheen konkreettista yhdistettävyyttä suomalaisten pk-yritysten liiketoimintaan.
Tutkimus osoittaa digitalisaation olevan vaikuttavassa asemassa nykypäivän yhteiskunnassa ja liiketoiminnassa, joten sen voidaan katsoa olevan merkittävässä asemassa myös suomalaisten pk-yritysten liiketoiminnassa. Tutkimuksen mukaan digitalisaation hyödyntäminen suomalaisissa pk-yrityksissä edellyttää erityisesti kahta asiaa: Strategista päätöksentekoa sekä kykyä uudistaa liiketoimintaa digitalisaation avulla.