Koulunuorisotyön ja kuraattorityön erot
Paavilainen, Jenni (2024)
Paavilainen, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018234
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka koulunuorisotyö eroaa kuraattorityöstä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä eroja ja yhtymäkohtia koulunuorisotyöllä sekä kuraattorin työllä on peruskoulussa.
Opinnäytetyö oli tutkimusotteeltaan laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin ja jäsentämisessä käytettiin teemoittelua. Kohdejoukoksi valittiin tietyn kunnan viisi yläkoululaisten kanssa työskentelevää kuraattoria sekä kuusi koulunuorisotyöntekijää. Tutkimuksen ulkopuolelle rajattiin sellaiset koulut, joissa koulunuorisotyötä ei tehty täysipäiväisesti.
Opinnäytetyön keskeisimpinä tuloksina voidaan todeta, että koulunuorisotyö on painopisteisesti ennaltaehkäisevää työtä, kun taas kuraattorityö on korjaavaa työtä. Tutkimuksen perusteella koulunuorisotyö on aidosti ennaltaehkäisevää, eikä oppilaalla välttämättä ole vielä pulmia heidän ollessaan koulunuorisotyön kanssa tekemisissä. Kuraattorityössä ennaltaehkäisevyys tarkoittaa usein kuraattorin konsultointia tai tilanteita, joissa oppilaalle on jo muodostunut ongelmia, mutta varsinaisia kuraattoripalveluita ei vielä tarvita.
Molemmat ammattikunnat tekevät kouluissa tärkeää kohtaamistyötä ja molemmat työt kulminoituvat nuoren aitoon kohtaamiseen. Molempia ammattikuntia yhdistää myös nuorta kannatteleva sekä ylläpitävä työ. Tutkimuksessa nousi myös esille, että koulunuorisotyön pääpaino on yhteisöllisessä työssä, kun taas kuraattorityössä ajalliset resurssit menevät suurimmaksi osaksi yksilötyöskentelyyn. Tutkimuksessa ilmeni myös, että molempien ammattikuntien työnkuvaan vaikuttavat paljon ulkopuoliset tekijät. Näitä tekijöitä ovat muun muassa taustaorganisaatio, laki, opetussuunnitelma, kouluyhteisö sekä muut yhteistyötahot. This thesis investigated how school youth work differs from school social work. The aim of this thesis was to examine the differences and similarities between school youth work and school social work in primary schools.
The thesis employed a qualitative research approach. Thematic interviews were used as a data collection method. The research data was analyzed using content analysis and structured thematization. The target group consisted of five school social workers and six school youth workers who are working with lower secondary school students in comprehensive schools. Schools where youth work was not carried out on a full-time basis were excluded from the study.
The key findings of the research indicate that school youth work is preventive in nature, while school social work is corrective. The study also revealed that the preventive work of school youth workers is genuinely aimed at addressing issues before they arise. Preventive work in school social work often involves consultation or situations where some challenges have already begun to emerge, but counseling services are not yet needed.
Both professional groups play an important role in student engagement within schools. Both roles focus on authentic encounters with young people. They also share the responsibility of supporting and maintaining young people's well-being. The research highlighted that the primary focus of school youth work is on community-based work, while school social work primarily involves individual work due to time constraints. External factors significantly influence the scope of both professions, including organizational background, legislation, curriculum, school community, and other collaborative partners.
Opinnäytetyö oli tutkimusotteeltaan laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin ja jäsentämisessä käytettiin teemoittelua. Kohdejoukoksi valittiin tietyn kunnan viisi yläkoululaisten kanssa työskentelevää kuraattoria sekä kuusi koulunuorisotyöntekijää. Tutkimuksen ulkopuolelle rajattiin sellaiset koulut, joissa koulunuorisotyötä ei tehty täysipäiväisesti.
Opinnäytetyön keskeisimpinä tuloksina voidaan todeta, että koulunuorisotyö on painopisteisesti ennaltaehkäisevää työtä, kun taas kuraattorityö on korjaavaa työtä. Tutkimuksen perusteella koulunuorisotyö on aidosti ennaltaehkäisevää, eikä oppilaalla välttämättä ole vielä pulmia heidän ollessaan koulunuorisotyön kanssa tekemisissä. Kuraattorityössä ennaltaehkäisevyys tarkoittaa usein kuraattorin konsultointia tai tilanteita, joissa oppilaalle on jo muodostunut ongelmia, mutta varsinaisia kuraattoripalveluita ei vielä tarvita.
Molemmat ammattikunnat tekevät kouluissa tärkeää kohtaamistyötä ja molemmat työt kulminoituvat nuoren aitoon kohtaamiseen. Molempia ammattikuntia yhdistää myös nuorta kannatteleva sekä ylläpitävä työ. Tutkimuksessa nousi myös esille, että koulunuorisotyön pääpaino on yhteisöllisessä työssä, kun taas kuraattorityössä ajalliset resurssit menevät suurimmaksi osaksi yksilötyöskentelyyn. Tutkimuksessa ilmeni myös, että molempien ammattikuntien työnkuvaan vaikuttavat paljon ulkopuoliset tekijät. Näitä tekijöitä ovat muun muassa taustaorganisaatio, laki, opetussuunnitelma, kouluyhteisö sekä muut yhteistyötahot.
The thesis employed a qualitative research approach. Thematic interviews were used as a data collection method. The research data was analyzed using content analysis and structured thematization. The target group consisted of five school social workers and six school youth workers who are working with lower secondary school students in comprehensive schools. Schools where youth work was not carried out on a full-time basis were excluded from the study.
The key findings of the research indicate that school youth work is preventive in nature, while school social work is corrective. The study also revealed that the preventive work of school youth workers is genuinely aimed at addressing issues before they arise. Preventive work in school social work often involves consultation or situations where some challenges have already begun to emerge, but counseling services are not yet needed.
Both professional groups play an important role in student engagement within schools. Both roles focus on authentic encounters with young people. They also share the responsibility of supporting and maintaining young people's well-being. The research highlighted that the primary focus of school youth work is on community-based work, while school social work primarily involves individual work due to time constraints. External factors significantly influence the scope of both professions, including organizational background, legislation, curriculum, school community, and other collaborative partners.