Ylöjärven Asemantien alueen liikenneturvallisuusselvitys
Tuisku, Tuomas (2024)
Tuisku, Tuomas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917982
Tiivistelmä
Työn tilaajana toimi Ylöjärven kaupunki. Tutkimustyön tarkoituksena oli selvittää Ylöjärven Asemantien liikenneturvallisuuden tila ja lisäksi esittää mahdollisia ratkaisuja liikenneturvallisuuden parantamiseksi ja pysäköintitarpeen vähentämiseksi. Asemantieltä tulee kaupungille säännöllisesti palautetta alueen huonosta liikenneturvallisuudesta. Kaupungin oma huoli puolestaan on tulevaisuudessa lisääntyvä pysäköintitarve, sillä tutkimusalueen viereen itäpuolelle on rakenteilla kerrostalo, jonka tontille on rakenteilla vain vähäinen määrä pysäköintipaikkoja. Lisäksi pysäköinnin tarpeeseen voi vaikuttaa mahdollisesti Ylöjärvelle asti ulottuva raitiotie. Tässä vaiheessa on kuitenkin vaikea arvioida, miten raitiotie tulee vaikuttamaan pysäköintiin liittyvissä asioissa.
Työtä varten tehtiin taustatyötä tilaajan ja opiskelijan toimesta. Taustatyö pohjautuu pääosin tilaajan työtä varten tekemään liikennemittaukseen, joka suoritettiin tammikuu-helmikuu välisenä aikana, sekä työn aikana kahdella maastokäynnillä tehtyihin havaintoihin ja arvioihin. Työssä tietolähteinä käytettiin myös mm. Väyläviraston ja Maanmittauslaitoksen kokoamia mittaustuloksia. Tutkimustietojen avulla pystyttiin luomaan johtopäätöksiä Asemantien liikenneturvallisuuden tilasta ja johtopäätösten avulla pystyttiin lopulta luomaan parannusehdotuksia Asemantielle. Parannusehdotuksia tarkasteltiin kahdesta eri näkökulmasta. Näkökulmat olivat liikenneturvallisuuden ja pysäköinnin tarpeen näkökulmat.
Opinnäytetyölle asetettuihin tavoitteisiin päästiin. Alueen liikenneturvallisuus saatiin kartoitettua ja parannusehdotukset saatiin luotua. Tutkimusalueen läpi ajetaan koviakin nopeuksia, mutta keskinopeudet pysyvät silti alle nopeusrajoituksen, vaikka noin joka kolmas ajoneuvo ajaa alueen läpi ylinopeutta. Keskimäärin ajetut ylinopeudet eivät karkaa huolestuttavan korkeiksi nopeusrajoitukseen suhteutettuna. Maastokäynneillä ei havaittu epäkohtia liikenneinfrastruktuurissa tai liikenteessä liikenteen vaarantavaa käytöstä. Voidaan siis todeta, että alueen liikenneturvallisuus on kohtalaisen hyvällä tasolla, mutta sitä voidaan parantaa.
Työtä varten tehtiin taustatyötä tilaajan ja opiskelijan toimesta. Taustatyö pohjautuu pääosin tilaajan työtä varten tekemään liikennemittaukseen, joka suoritettiin tammikuu-helmikuu välisenä aikana, sekä työn aikana kahdella maastokäynnillä tehtyihin havaintoihin ja arvioihin. Työssä tietolähteinä käytettiin myös mm. Väyläviraston ja Maanmittauslaitoksen kokoamia mittaustuloksia. Tutkimustietojen avulla pystyttiin luomaan johtopäätöksiä Asemantien liikenneturvallisuuden tilasta ja johtopäätösten avulla pystyttiin lopulta luomaan parannusehdotuksia Asemantielle. Parannusehdotuksia tarkasteltiin kahdesta eri näkökulmasta. Näkökulmat olivat liikenneturvallisuuden ja pysäköinnin tarpeen näkökulmat.
Opinnäytetyölle asetettuihin tavoitteisiin päästiin. Alueen liikenneturvallisuus saatiin kartoitettua ja parannusehdotukset saatiin luotua. Tutkimusalueen läpi ajetaan koviakin nopeuksia, mutta keskinopeudet pysyvät silti alle nopeusrajoituksen, vaikka noin joka kolmas ajoneuvo ajaa alueen läpi ylinopeutta. Keskimäärin ajetut ylinopeudet eivät karkaa huolestuttavan korkeiksi nopeusrajoitukseen suhteutettuna. Maastokäynneillä ei havaittu epäkohtia liikenneinfrastruktuurissa tai liikenteessä liikenteen vaarantavaa käytöstä. Voidaan siis todeta, että alueen liikenneturvallisuus on kohtalaisen hyvällä tasolla, mutta sitä voidaan parantaa.