Mitä jäi käteen?
Shah, Soila (2024)
Shah, Soila
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917628
Tiivistelmä
Tässä loppututkielmassa kerron vuonna 2021 kirjoittamastani ja ohjaamastani esityksestä ”Silja, Hiljaa”. Lopputyötutkielma on muodoltaan essee, ja se sisältää subjektiivisia havaintojani prosessista. Reflektoin esityksen tekoprosessia tukeutuen kolmen vuoden takaisiin työpäiväkirjoihini prosessin ajalta.
Kerron työrooleistani prosessin eri vaiheissa, työn käsikirjoittajana ja sen ohjaajana. Pohdin, mitä vaikutusta omakohtaisella aiheella on ollut esitykseen: syihin tehdä esitys, sen parissa työskentelyyn sekä siitä saadun palautteen vastaanottamiseen.
Koin omakohtaisuuden rajoittavan kykyäni tarkastella työtä objektiivisesti. Tästä kokemuksesta johtuen pyrin tällä itsereflektiolla ”irrottamaan” työn sen tekijästä, itsestäni. Etsin myös parannuskeinoja, joita hyödyntäen esityksestä ilmenisi selkeämmin siihen alunperin kirjoittamani teesi, ja pohdin miten teosta voisi näitä keinoja hyödyntäen jatkokehittää. Apunani reflektioprosessissa käytän ohjaamisesta, tekstianalyysistä ja käsikirjoittamisesta kirjoitettua kirjallisuutta, sekä työpäiväkirjojani prosessin ajalta.
Kerron työrooleistani prosessin eri vaiheissa, työn käsikirjoittajana ja sen ohjaajana. Pohdin, mitä vaikutusta omakohtaisella aiheella on ollut esitykseen: syihin tehdä esitys, sen parissa työskentelyyn sekä siitä saadun palautteen vastaanottamiseen.
Koin omakohtaisuuden rajoittavan kykyäni tarkastella työtä objektiivisesti. Tästä kokemuksesta johtuen pyrin tällä itsereflektiolla ”irrottamaan” työn sen tekijästä, itsestäni. Etsin myös parannuskeinoja, joita hyödyntäen esityksestä ilmenisi selkeämmin siihen alunperin kirjoittamani teesi, ja pohdin miten teosta voisi näitä keinoja hyödyntäen jatkokehittää. Apunani reflektioprosessissa käytän ohjaamisesta, tekstianalyysistä ja käsikirjoittamisesta kirjoitettua kirjallisuutta, sekä työpäiväkirjojani prosessin ajalta.