Modell för optimering av bullernivån från en trefastransformator
Lundström, Linus; Matkoski, Samuel (2024)
Lundström, Linus
Matkoski, Samuel
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917509
Tiivistelmä
Detta examensarbete har skrivits på uppdrag av Yrkeshögskolan Novia. Målet med detta examensarbete var att bygga upp en modell av en trefastransformator i softwareprogrammet COMSOL. Modellen ska därefter kunna användas för att optimera transformatorer och sänka deras ljudnivå.
Teorikapitlet i detta examensarbete fokuserar på grundläggande fakta kring de fysikfenomen som uppstår hos en transformator i drift. I detta examensarbete studeras fyra olika fysikfenomen som är mekanisk struktur såsom egenfrekvens, magnetfält i kärnan, magnetostriktion i kärnan samt akustik som transformatorn genererar.
Metodkapitlet behandlar tillvägagångssättet för uppbyggnaden av modellen. Det förklaras kort hur resultaten för de fyra olika fysikfenomenen fås och vilka metoder som har använts.
Resultatet av detta examensarbete fungerar som en riktgivande basmodell som kan användas för att vidareoptimera transformatorer främst inom akustik delen. This thesis was written on behalf of Novia University of Applied Sciences. The goal of this thesis was to build a model of a three-phase transformer in the software program COMSOL. The model will then be used to optimize transformers and reduce their noise levels.
The theory chapter in this thesis focuses on basic facts about the physical phenomena that occur in a transformer in operation. This thesis studies four different physical phenomena which are mechanical structure such as natural frequency, magnetic fields in the core, magnetostriction in the core, and acoustics generated by the transformer.
The method chapter deals with the approach for building the model. It briefly explains how the results for the four different physical phenomena are obtained and what methods have been used.
The result of this thesis work serves as a guiding baseline model that can be used for further optimizing transformers, primarily in the acoustic domain.
Teorikapitlet i detta examensarbete fokuserar på grundläggande fakta kring de fysikfenomen som uppstår hos en transformator i drift. I detta examensarbete studeras fyra olika fysikfenomen som är mekanisk struktur såsom egenfrekvens, magnetfält i kärnan, magnetostriktion i kärnan samt akustik som transformatorn genererar.
Metodkapitlet behandlar tillvägagångssättet för uppbyggnaden av modellen. Det förklaras kort hur resultaten för de fyra olika fysikfenomenen fås och vilka metoder som har använts.
Resultatet av detta examensarbete fungerar som en riktgivande basmodell som kan användas för att vidareoptimera transformatorer främst inom akustik delen.
The theory chapter in this thesis focuses on basic facts about the physical phenomena that occur in a transformer in operation. This thesis studies four different physical phenomena which are mechanical structure such as natural frequency, magnetic fields in the core, magnetostriction in the core, and acoustics generated by the transformer.
The method chapter deals with the approach for building the model. It briefly explains how the results for the four different physical phenomena are obtained and what methods have been used.
The result of this thesis work serves as a guiding baseline model that can be used for further optimizing transformers, primarily in the acoustic domain.