Millaisia saavutettavuuden ongelmia kohdataan nykyään verkkokaupoissa?
Himberg, Kaisa (2024)
Himberg, Kaisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018277
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin digitaalisten palveluiden saavutettavuusongelmia erityisryhmien tarpeiden näkökulmasta. Työn tavoitteena oli selvittää, millaisia saavutettavuuden ongelmia esiintyy verkkokaupoissa, erityisesti erityisryhmien kokemusten perusteella. Työn taustamateriaali perustui Laurean ja Haaga-Helian yhteistyössä toteutettuihin Disko-hankkeen haastattelumateriaaleihin.
Opinnäytetyön teoriapohjassa tarkasteltiin digitaalisten palveluiden saavutettavuutta verkkokauppojen näkökulmasta, tutkien saavutettavuuden käsitettä verkossa ja sen merkitystä erityisesti koronapandemian kiihdyttämän digitaalisen murroksen myötä. Tämän jälkeen työssä käytiin läpi nykyistä digipalvelulakia ja WCAG 2.1 -ohjeistusta sekä käsiteltiin verkkokauppojen näkökulmasta 28.6.2025 voimaan astuvia lakiin tulevia muutoksia. Lisäksi tutustuttiin saavutettavuuden erityisryhmiin ja millaisia ongelmia verkkokauppojen saavutettavuudessa oli kerrottu olevan.
Työn empiirinen osuus suoritettiin laadullisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin Disko-projektin puolistrukturoituja haastatteluja ja niistä saatuja litteroituja materiaaleja. Aineisto koostui 22 koehenkilön haastatteluista, jotka oli suoritettu 14.10.2022-15.5.2023 välisenä aikana. Aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysimenetelmällä, jossa keskityttiin eri käyttäjäryhmien kokemiin saavutettavuusongelmiin verkkokaupoissa. Tehdyn analyysin kautta pyrittiin tunnistamaan yleisimpiä ongelmateemoja, joita erityisryhmät kohtaavat käyttäessään erinäisiä verkkokauppoja, sekä niiden ilmenemismuotoja. Tutkimus kohdistui vain työpöydällä tehtyyn saavutettavuuden analysointiin.
Tutkimukseen osallistuneet jaettiin saavutettavuuden mukaan erityisryhmiin (seniorit, näkörajoitteiset ja henkilöt, joilla oli kognitiivisia rajoitteita tai oppimishaasteita) ja kontrolliryhmään (ei huomioitavaa saavutettavuuden suhteen). Tuloksissa ilmeni, että yleisimmin esiintyneet ongelmateemat olivat yhtenäisiä sekä kontrolliryhmälle että saavutettavuuden erityisryhmille. Eniten ongelmia kohdistui tutkimusaineiston mukaan tilausprosessiin, kategoriarakenteeseen ja pop-up-elementteihin.
Kokonaisuudessaan opinnäytetyössä korostui, että saavutettavuuden huomioiminen on keskeistä verkkopalveluiden pitkäaikaisessa menestyksessä ja että se laajentaa asiakaskuntaa sekä parantaa palveluiden käyttökokemusta. Näin ollen tulevaisuudessa olisi tärkeää, että verkkokaupat ja muut digipalvelut muistavat ottaa huomioon myös erityisryhmät, mikä osaltaan edistää digitaalisten palveluiden yhdenvertaisuutta ja saavutettavuutta.
Opinnäytetyön teoriapohjassa tarkasteltiin digitaalisten palveluiden saavutettavuutta verkkokauppojen näkökulmasta, tutkien saavutettavuuden käsitettä verkossa ja sen merkitystä erityisesti koronapandemian kiihdyttämän digitaalisen murroksen myötä. Tämän jälkeen työssä käytiin läpi nykyistä digipalvelulakia ja WCAG 2.1 -ohjeistusta sekä käsiteltiin verkkokauppojen näkökulmasta 28.6.2025 voimaan astuvia lakiin tulevia muutoksia. Lisäksi tutustuttiin saavutettavuuden erityisryhmiin ja millaisia ongelmia verkkokauppojen saavutettavuudessa oli kerrottu olevan.
Työn empiirinen osuus suoritettiin laadullisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin Disko-projektin puolistrukturoituja haastatteluja ja niistä saatuja litteroituja materiaaleja. Aineisto koostui 22 koehenkilön haastatteluista, jotka oli suoritettu 14.10.2022-15.5.2023 välisenä aikana. Aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysimenetelmällä, jossa keskityttiin eri käyttäjäryhmien kokemiin saavutettavuusongelmiin verkkokaupoissa. Tehdyn analyysin kautta pyrittiin tunnistamaan yleisimpiä ongelmateemoja, joita erityisryhmät kohtaavat käyttäessään erinäisiä verkkokauppoja, sekä niiden ilmenemismuotoja. Tutkimus kohdistui vain työpöydällä tehtyyn saavutettavuuden analysointiin.
Tutkimukseen osallistuneet jaettiin saavutettavuuden mukaan erityisryhmiin (seniorit, näkörajoitteiset ja henkilöt, joilla oli kognitiivisia rajoitteita tai oppimishaasteita) ja kontrolliryhmään (ei huomioitavaa saavutettavuuden suhteen). Tuloksissa ilmeni, että yleisimmin esiintyneet ongelmateemat olivat yhtenäisiä sekä kontrolliryhmälle että saavutettavuuden erityisryhmille. Eniten ongelmia kohdistui tutkimusaineiston mukaan tilausprosessiin, kategoriarakenteeseen ja pop-up-elementteihin.
Kokonaisuudessaan opinnäytetyössä korostui, että saavutettavuuden huomioiminen on keskeistä verkkopalveluiden pitkäaikaisessa menestyksessä ja että se laajentaa asiakaskuntaa sekä parantaa palveluiden käyttökokemusta. Näin ollen tulevaisuudessa olisi tärkeää, että verkkokaupat ja muut digipalvelut muistavat ottaa huomioon myös erityisryhmät, mikä osaltaan edistää digitaalisten palveluiden yhdenvertaisuutta ja saavutettavuutta.