Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tekoälyavustajat korkeakouluympäristössä : ChatGPT:n soveltaminen ohjelmistotekniikan opintojaksolla

Parkkila, Esa (2024)

 
Avaa tiedosto
Parkkila_Esa.pdf (2.263Mt)
Lataukset: 


Parkkila, Esa
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018233
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee tekoälyavustajien, erityisesti ChatGPT:n, käyttöä tietotekniikan opetuksessa ammattikorkeakoulutasolla. Työssä arvioidaan tekoälyavustajien hyötyjä ja haasteita sekä opettajan että opiskelijan näkökulmasta. Case-tutkimuksen kohteena on erään tietotekniikan opintojakson toteutus, jossa ChatGPT:tä testattiin opiskelijan näkökulmasta. Ajatuksena oli lähestyä asiaa sen kautta, miten tekoälyavustajat todennäköisimmin tulevat etenkin alussa näkymään korkeakoulukentällä: keskimääräinen käyttäjä lienee opiskelija, joka käyttää sitä työkaluna ratkoessaan opintojakson tehtäviä.

Analysoimalla aineistoa, joka koostuu opiskelijoiden suorituksista ja palautteista, pyritään selvittämään, kuinka tehokkaasti ja millä tavoin tekoälyavustaja voi tukea opiskelua. Työssä pohditaan myös tekoälyavustajan pedagogisia mahdollisuuksia ja rajoitteita yleisesti.

Työn tulokset ja johtopäätökset ovat pääosin yhteneväisiä aiempien tutkimusten ja käsitysten kanssa ChatGPT-tekoälyavustajasta. Tulokset vahvistavat näkemystä siitä, että ChatGPT on erittäin tehokas työkalu opiskelijoiden käsissä ja sen käyttö helpottaa opintojaksojen suorittamista merkittävästi. Kuitenkin ilman opiskelijan omaa panosta tekoälyavustaja ei nykymuodossaan kykene täysin suoriutumaan opintojakson tehtävistä. Lisäksi tutkimus korostaa tekoälyn roolin kriittisyyttä opiskelijoiden oppimisprosessissa; on tärkeää, että opiskelijat ymmärtävät ja hyväksyvät tekoälyn roolin tukena ja työkaluna, eikä korvikkeena omalle panokselle ja kriittiselle pohdinnalle.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste